قدس آنلاین: «باربارا اسلاوین» کارشناس ارشد شورای آتلانتیک با اشاره به شکست تلاش های واشنگتن تاکنون برای شکننده کردن برجام نوشت: وعده آمریکا برای تشکیل ائتلافی فراتر از اسرائیل، عربستان، بحرین و امارات، فقط در حد حرف است.

ائتلاف آمریکا علیه ایران در حد حرف است

تارنمای آکسیوس، امروز پنجشنبه در گزارشی به قلم این کارشناس افزود: دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از زمان روی کار آمدن، با نقض مفاد توافق هسته ای از طریق جلوگیری از تحقق کامل منافع اقتصادی آن و ایجاد تردید با اعمال دوباره تحریم ها تلاش کرده تهران را به چالش بکشد.
با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از توافق، واشنگتن همچنان امیدوار است تهران هم از توافق خارج شود تا سیاست حداکثر فشار را اعمال کند.
مقام های آشنا با طرز فکر دولت ترامپ معتقدند که آمریکا فاقد راهبردی واقعی برای مذاکره دوباره با ایران است.
نویسنده با اشاره به اظهارات هفته پیش «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و ارائه به اصطلاح راهبرد امنیت ملی این کشور علیه ایران نوشت: پلان بی (طرح جایگزین) پمپئو صرفا یک ماموریت سیاسی بود که تهران هرگز آن را نخواهد پذیرفت.
راهبرد واشنگتن برای اعمال راهبرد حداکثر فشار تاکنون با نارضایتی متحدان اروپایی و آسیایی آمریکا مواجه شده است. وعده واشنگتن تشکیل ائتلاف علیه تهران فقط در حد حرف بوده است.
به علاوه هنوز هیچ مقامی در دولت ترامپ برای هدایت مذاکرات ادعایی تعیین نشده است. «وندی شرمن» در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای چنین ماموریتی در نظر گرفته شد.
در حالی که آمریکا خود را برای مذاکرات احتمالی با کره شمالی در ماه ژوئن (خرداد) آماده می کند، ایران قطعا اولویت کمتری خواهد داشت.
دولت ترامپ هنوز به طور کامل مشخص کرده که تحریم ها را چگونه دوباره اعمال خواهد کرد. کشورهای وارد کننده نفت از ایران به ویژه با توجه به افزایش قیمت ها و فشار در بازار مطمئن نیستند تا چه میزان باید خرید این محصول از جمهور اسلامی را کاهش دهند.
آمریکا به کشورها تا تاریخ ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) مهلت داده تا واردات خود از ایران را «به طرز چشمگیری کاهش» دهد. این مهلت یک هفته بعد از انتخابات میان دوره ای در آمریکا است که ممکن است کنگره را از کنترل جمهوری خواهان خارج کند.
در نتیجه، تهران که تهدید کرده به دنبال اقدام واشنگتن از توافق خارج می شود باید دستکم تا نوامبر آینده به توافق پایبند بماند. سپس ارزیابی قدرت دولت ترامپ و تمایل جامعه بین المللی برای تداوم خرید نفت از ایران آسان تر خواهد بود.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه در اقدامی یکجانبه و به رغم مخالفت های جهانی، خروج کشورش از برجام را اعلام کرد.
اتحادیه اروپا، روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه اعلام کرده اند که به رغم خروج آمریکا از توافق هسته ای، به این توافق پایبند بوده و از شرکت های خود که با ایران روابط تجاری دارند، حمایت می کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها