قدس انلاین : رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: توسعه شهر اطراف کمربند جنوبی باید کنترل شود و برای این موضوع باید کار جهادی انجام شود.

90 درصد اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد متعلق به‌دولت است/شخص استاندار وارد شده ومشکل شهرداری با مخالفان توسعه مشهد را حل کند
 محمدهادی مهدی‌نیا صبح امروز در نشست خبری که با در سالن جلسات شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: پس از آنکه نتایج انتخابات مشخص شد و تا زمانی که شورای پنجم آغاز به‌کار کند، جلساتی را با اقشار مختلف برای استحصال چالش‌های شهری در حوزه شهرسازی برگزار کردیم.

پنج ابرچالش شهری

وی با بیان اینکه نتیجه این جلسات احصای پنج ابرچالش در این حوزه بود، افزود: رسیدگی به طرح‌های جامع و تفصیلی و تعیین تکلیف آنها اولین چالش مورد بررسی ما بود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد دیگر ابرچالش مهم شهر را سیما و منظر شهری عنوان کرد و افزود: این یکی از موضوعاتی است که مشهد همیشه از آن رنج می‌برد و همه کسانی که وارد مشهد می‌شدند، متوجه این اغتشاشات بصری در شهر می‌شدند.

وی با بیان اینکه پاسخگویی به شهروندان در حوزه شهرسازی، طولانی بودن صدور مجوزهای شهرسازی و ناشفاف بودن گردش کار در این حوزه، دیگر موضوع مورد چالش در حوزه شهری است که از ابتدای کار مورد بررسی ما قرار گرفت.

مهدی‌نیا حل و فصل پروژه‌های کلان‌شهر و شروع پروژه‌های جدید را از دیگر ابرچالش‌های پیش‌رو در مدیریت شهری است، افزود: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و حاشیه شهر هم از دیگر موضوعات مهم در مدیریت شهری است.

وی در خصوص طرح بافت اطراف حرم مطهر به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی اشاره کرد که سال گذشته دستور توقف همه طرح‌ها را در این منطقه داده بود و گفت: این مسئله نگرانی مضاعفی را در بدنه سرمایه‌گذاری و شهرداری ایجاد کرده بود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را استانداری به شهرداری ابلاغ نکرده بود، گفت: چندین جلسه با دستگاه‌های مختلف که در این موضوع دخیل هستند مانند قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، استاندار و معاون فنی و عمران استانداری، معاون شهرسازی وزیر راه و همچنین جلساتی در تهران با حضور دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی تشکیل شد که نتیجه این جلسات صورت جلسه‌ای 9 بندی بود و همه دستگاه‌ها بر عمل به این صورت جلسه تأکید داشتند.

وی ادامه داد: با این حال پس از اعلام رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه شورای عالی معماری  و شهرسازی که طرح‌های بافت اطراف حرم را کأن لم یکن تلقی کرده بود، صورت جلسه 9 بندی به‌شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال نشد و طرح‌های بافت اطراف حرم به‌حالت قبل بازگشت.

مهدی‌نیا با تأکید براینکه آنچه در بافت اطراف حرم رخ داده، محصول تخریب یک دهه گذشته است، افزود: مدل خرید پلاک‌ها و تغییر در بافت، مدلی قدیمی است و یکی از مشهورترین آنها در قرن 19 و توسط شهردار پاریس انجام شد که 27 هزار پلاک شهری را خرید و پاریس را از نو ساخت، اما اکنون دیگر این روش‌ها در مدیریت شهری نمی‌تواند کاربردی باشد.

وی ادامه داد: با این حال، شهرداری اکنون از 9 هزار پلاک در بافت اطراف حرم مطهر، بیش از 6 هزار پلاک را خریده و در حال حاضر باید تصمیمی گرفته شود که حداقل تبعات منفی را داشته باشد.

موضوع کمربند جنوبی مشهد یکی از موضوعات مهم از نگاه خبرنگاران در نشست خبری با رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد بود، به‌گونه‌ای که این موضوع با رویکردهای مختلف از سوی خبرنگاران سوال شد.

مهدی‌نیا با اشاره به اینکه زمانی که شورای پنجم کار خود را آغاز کرد، پروژه کمربند جنوبی تقریبا همه مجوزهای قانونی را لازم را گرفته بود، اظهار کرد: این پروژه در طرح سوم جامع وجود دارد و در کمیسیون ماده پنج و همچنین شورای همتای کشور مصوبات لازم را دریافت کرده است.

پیشرفت 80 درصدی پروژه کمربندجنوبی

وی با بیان اینکه پروژه کمربند جنوبی بین 80 تا 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون بیش از 100 میلیارد تومان برای آن هزینه شده، گفت: توجیهات ترافیکی بسیار قوی دارد و تکمیل این پروژه می تواند سبب کاهش آلودگی هوای شهر شود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد به مباحث محیط زیستی که حول پروژه کمربندجنوبی مطرح شده اشاره کرد و گفت: باید بین توسعه پایدار و محیط زیست تعادل ایجاد کنیم و به‌صورت دقیق خط توسعه را تعریف کنیم.

وی با اعتقاد به اینکه پروژه کمربندجنوبی به نوعی می‌تواند نقش خط توسعه پایدار را در مشهد بازی کند، افزود: با توجه به مشکلات ایجاد شده از استاندار محترم درخواست دارم، برای حل این این مشکلات به‌صورت مستقیم ورود کنند، با تعامل و گفت‌وگو بین نهادها برای حل مشکل اقدامات لازم را انجام دهند.

مهدی‌نیا به اینکه توسعه شهر در اطراف کمربند جنوبی باید کنترل شود، تأکید کرد و گفت: برای این موضوع باید کار جهادی انجام شود، کمربند سبز باید شکل بگیرد و چه مدیریت شهری و چه نهادهای دیگر برای حفاظت آن و اینکه شهر بیشتر از این گسترش پیدا نکند، باید مراقب باشند.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد اراضی دولتی است، افزود: دولت و مجموعه‌های نظارتی مانند شورای حفظ حقوق بیت‌المال و دادگستری  باید کنترل‌های لازم برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه داشته باشد.

الگوی تهران در مشهد برای بازآفرینی بافت فرسوده شهری

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد در بخش دیگر سخنان خود و در پاسخ به‌خبرنگاران به‌نوسازی بافت فرسوده شهری اشاره کرد و گفت: ما برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده تهران را که چندین سال است، در این زمینه فعالیت می‌کند، الگو قرار داده‌ایم.

وی به‌دستور تشکیل سازمان بازآفرینی بافت‌های فرسوده از سوی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود: در مشهد از سال 87 تا 98 از 118 هزار پلاک بافت فرسوده برای 2 هزار و 592 پلاک پروانه صادر شده که تنها سه درصد از پروانه‌های لازم را شامل می‌شود.

مهدی‌نیا عملکرد مدیریت شهری مشهد در نوسازی بافت‌های فرسوده را بسیار آهسته توصیف کرد و گفت: این مناطق در حال تبدیل شدن به‌بافت‌های مرده‌ای هستند که هیچ نوع نوسازی در آن اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه برای نوسازی بافت های فرسوده نمی‌توان تصمیم گازانبری گرفت، گفت: تصمیماتی باید گرفته شود که هم شهروندان را به بازسازی تشویق کند و هم سبب ترغیب سرمایه‌گذاران به‌سرمایه‌گذاری در این مناطق شود و از طرف به لحاظ مدیریت شهری، شهرسازی و اقتصادی توجیه‌پذیر باشد.

برچسب‌ها