سنندج- نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس گفت: وضعیت جاده‌های استان کردستان "نامناسب و قتلگاه انسانی" است.

وضعیت جاده‌های کردستان نامناسب و "قتلگاه انسانی" است

​به گزارش قدس آنلاین، سید مهدی فرشادان در جلسه شورای اداری شهرستان که با حضور مسئولان در سالن جلسات فرمانداری این شهر برگزار شد، به رتبه آخر استان در توسعه راه‌های روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: جاده‌های کردستان اصلاً در وضعت مناسبی نیست.

وی وضعیت جاده‌های کردستان را قتلگاه انسانی بیان کرد و گفت: متأسفانه سال گذشته ۳۶۵ نفر از هموطنان ما در این جاده‌ها کشته شدند که این وض آسیب بزرگی برای استان است.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ضمن اشاره به گله‌مندی‌های مردم کردستان از وضعیت بد جاده‌ها، بر لزوم تخصیص اعتبارات جهشی به این استان تاکید و تصریح کرد: قطعاً خواسته مردم کردستان، برای بهره‌مندی از جاده‌های مناسب روستایی و شهری به‌حق است.

وی با بیان اینکه مشکلات استان در سطح کلان پیگیری می‌شود، بیان کرد: اگرچه وضعیت جاده‌های کردستان اصلاً مناسب نیست اما خدمات شایسته و بسیاری خوبی در دیگر حوزه‌ها ارائه شده و ما نباید نیمه خالی لیوان را ببینیم.

فرشادان پروژه جاده‌ای شمال-جنوب را یک پروژه بزرگ و ارزشمند توصیف کرد و افزود: در حال حاضر از مجموع ۳۲۰ کیلومتر کلیدور شمال-جنوب واقع در استان کردستان، تمام قطعات یا دو بانده شده و یا در دست اقدام است.

وی همچنین در خصوص مسیر جاده‌ای سنندج-مریوان اظهار کرد: اگرچه این مسیر بیش از ۱۵ سال به طول انجامید اما تونل «بابان» آن از مهم‌ترین قسمت‌های آن محور بوده که ۱۸۷۰ متر طول داشته و تاکنون ۱۲۰۰ متر آن آماده شده است.

کردستان دومین استان کشور در افزایش اعتبارات

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای افزایش اعتبارات استان گفت: اعتبارات کردستان در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ برای نخستین بار دو برابر افزایش پیدا کرد و دومین استان کشور در افزایش اعتبارات بود.

وی اضافه کرد: علی‌رغم اینکه در لایحه بودجه ۹۷ اعتبارات استان کردستان کاهش یافته بود اما به همت نمایندگان مجلس علاوه بر جلوگیری از این کاهش، موفق به افزایش آن نسبت به سال گذشته شدیم.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس بااشاره به وضعیت اقتصادی استان کردستان بر لزوم تسهیل‌گری مسئولان در تمام حوزه‌ها تاکید و خاطر نشان کرد: اگر هر کدام از ما در حوزه فعالیت‌هایمان روند تسهیل‌گری را پیش بگیریم قطعاً بخشی از فشارهای معیشتی مردم کاهش و مشکلات آنها برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه اشتغال بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار در استان کردستان وجود دارد که ۴۰۰ میلیارد تومان آن در حوزه روستایی با بهره ۶ درصد و ۶۰۰ میلیارد دیگر آن برای اشتغال فراگیر در شهرستان‌ها وجود دارد.

بانک‌های کردستان در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی همکاری نمی‌کنند

فرشادان با ابراز گله‌مندی از بانک‌ها برای عدم همکاری در حوزه اشتغال، اذعان کرد: علی‌رغم تمام جلسات برگزار شده در راستای تسهیل‌گری در روند پرداخت تسهیلات، اما به جز یک یا دو بانک بقیه این کار را انجام نمی‌دهند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزایش تخصیص آب‌های استان را از مهم‌ترین دغدغه‌های در حال پیگیری نمایندگان مجلس دانست و اظهار کرد: میانگین مصرف آب کشاورزی کردستان حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد است و هنوز به سند توسعه نرسیده‌ایم.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس به تعهدات وزارت نیرو در راستای بازبینی تخصیصات آب کشاورزی به استان کردستان اشاره کرد و گفت: وزیر نیرو متعهد شدند در طول سه ماه جاری ضمن اعزام تیم کارشناسی به استان، کل تخصیصات آب کردستان بازبینی خواهد شود.

وی ادامه داد: اگر این بازبینی بر اساس سند توسعه و میانگین کشوری ۴۷ درصد، صورت گیرد ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان باید آبی شود.

به گفته فرشادان، آبی شدن این میزان از اراضی کشاورزی، منجر به تولید ۳ هزار میلیارد تومان ثروت و کاهش مشکلات معیشتی، اشتغال و رفع بسیاری از زیرساخت‌ها در سطح استان خواهد شود.

خسارت سنگین ۴۰۰ میلیارد تومانی به باغات کردستان

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به تعیین ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع فقرمطلق در استان اظهار کرد: این اعتبارات با هدف به صفر رساندن پشت‌نوبتی‌های بهزیستی و کمیته امدادم در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به خسارات ناشی از بارش‌های اخیر تگرگ در استان خاطر نشان کرد: متأسفانه تگرگ‌های اخیر در کردستان منجر به ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به باغات و مزارع کشاورزی شد که از این میزان ۲۶ میلیارد تومان آن مربوط به شهرستان کامیاران بود.

منبع:  تسنیم

برچسب‌ها