قدس انلاین : رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دید اتحادیه مردود هستند، در واقع هیچ فروشگاهی نمی‌تواند ۸۰ درصد برای کالای اصلی تخفیف قرار دهد، با بررسی این فروشگاه‌ها، تمام کالاهای آنها تقلبی و درجه دو بوده است، مردم زمانی متوجه می‌شوند که دچار عارضه می‌شوند به اتحادیه مراجعه می‌کنند.

تخفیف 80 درصدی لوازم بهداشتی کلاهبرداری است

محمدجواد فرزانه ، با توجه به اینکه مصرف کننده بازار لوازم آرایشی و بهداشتی تنها بانوان هستند، در خصوص وضعیت این بازار اظهار کرد: این بازار و صنف همانند سایر با صنف‌ها دچار رکود شده است، کالاهای این بازار کالاهای استراتژیک نیست که مردم حتما نیازمند این دسته از کالاها باشند، در این صورت خرید لوازم آرایش را به تعویق می اندازند.


وی ادامه داد: ما از دو جهت دچار زیان شده‌ایم، زیرا شاهد یک افزایش قیمت به علت تعرفه‌ای که اخیرا اجرایی شده بودیم که حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته تعرفه های وارداتی افزایش یافته است. همچنین افزایش نرخ دلار تاثیر به سزایی به همراه داشته که باعث افزایش قیمت بسیار زیادی در این حوزه شده است، این گرانی باعث شده که در فروش و مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی کاهش یابد تا گذر زمان مردم متوجه شدند که این لوازم را نمی توانند با قیمت های گذشته خریداری کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد با اشاره به نظارت و برخورد با لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی تصریح کرد: طی چندین سال گذشته با ورود این لوازم تقلبی برخورد و مبارزه شده است، اما متاسفانه کالای قاچاق از ورودی ها وارد می شود. همچنین در خصوص خرید کالای قاچاق و تقلبی به مردم اطلاع رسانی کرده‌ایم تا کالای مورد نظر خود را از فروشگاه‌های معتبر که دارای پروانه کسب و مورد تایید اتحادیه هستند، خریداری کنند.

فرزانه افزود: علاوه بر آن، پوسترهایی را تهیه کرده‌ایم که بر روی شیشه‌های درب واحدهای صنفی و مغازه‌ها نصب شده که مربوط به مصرف‌کننده است. این امر بدان معنی است که در مورد تاییدیه اتحادیه بوده و دارای کالای قاچاق و تقلبی نیستند. از این رو، بر روی کالاهای وارداتی برچسب هایی نصب شده است که دارای کدهایی بوده و با ارسال آن کدها به شماره 20008822 می‌توان از اصل بودن کالا اطمینان حاصل کرد.

وی در خصوص قاچاق کالا عنوان کرد: حدود ۲ تا ۳ سال است که از سوی مرزهای پاکستان و افغانستان کالای قاچاق وارد نمی‌شود و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از کالای قاچاق از سوی گمرکات بوده و دیگر قاچاق از سوی افراد چتر باز، بار مسافری و... وجود ندارد.

فرزانه ادامه داد: بنابراین کالاهای قاچاق از گمرکات گذشته و وارد واحدهای صنفی و مغازه ها می شود و آن موقع واحد مبارزه با قاچاق وارد عمل می‌شود که کالای آن قاچاق بوده و حق و حقوق دولت نیز پرداخت نشده است. البته باید توجه کرد که در مبارزه با کالای قاچاق رشد چشمگیری داشته‌ایم.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد با تاکید بر اینکه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از کالاهای موجود در بازار کالای قاچاق و درجه دو بوده است، خاطرنشان کرد: اغلب مغازه داران را مجاب کرده ایم که تا کالای درجه یک و اصل را به فروش برسانند و در صورت به فروش رساندن کالای قاچاق به شدت با آنها برخورد می‌شود.

وی افزود: همچنین با اطلاع رسانی سطح آگاهی مردم نسبت به کالای قاچاق افزایش یافته است، اما کالای درجه ۲ و تقلبی در پایین شهر وجود دارد. علت این امر این است که اقتضای آن محل جغرافیایی از شهر باعث شده کالای ارزان قیمت و تقلبی وجود داشته باشد.

فرزانه اظهار کرد: برخی از مناطق شهر مانند گلشهر و قلعه ساختمان کشش خرید کالای گران قیمت را نداشته و ناچارا از کالای ارزان و تقلبی استفاده می‌شود، عموما این دسته از کالاها از سوی چین، پاکستان و یا مکان‌های دیگر به صورت قاچاق وارد می شود. چون برای این دسته از کالاها مشتری وجود دارد مغازه‌دار نیز تشویق می‌شود که چنین کالایی را به فروش برساند.

وی در خصوص واردات رسمی تصریح کرد: کالاهای فروشگاهی ما کالاهای سلامت محور محسوب می‌شود، هنگام وارد کردن کالا با دو ارگان که سازمان صنعت معدن و تجارت و گمرکات سر و کار داریم که باید حق و حقوق دولت را برای ورود کالایی پرداخت نماییم تا بتوانیم آن کالا را وارد کنیم.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد بیان کرد: از سوی دیگر کالا باید از سوی اداره غذا و دارو مورد تایید قرار گیرد تا سلامت آن تضمین شود. بعد از آن بر اساس تعرفه ای برای پرداخت حق و حقوق دولت باید هزینه‌ای به حساب گمرکات و دولت واریز شود تا بتوان کالا را به صورت قانونی و رسمی وارد کرد.

فرزانه در خصوص علت گرایش به لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی عنوان کرد: در گذشته ما در این حوزه فعالیت بسیاری نداشتیم اما در حال حاضر سه تا چهار کارخانه در این زمینه بسیار خوب فعالیت دارند؛ به صورتی که با نمونه‌های خارجی توانایی رقابت دارد. این تولید کنندگان لوازم آرایش تحت لیسانس فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: در گذشته لوازم آرایشی از خارج وارد می‌شد که قیمت بالایی داشتند اما هم اکنون با احداث کارخانه هایی در تهران این تولیدکنندگان با قیمت مناسب و کیفیت عالی لوازم آرایشی تولید می‌کنند البته باید ذکر کرد که این لوازم آرایشی تحت لیسانس هستند و مواد اولیه آن از خارج تامین می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد در خصوص مواد شوینده خاطرنشان کرد: چندین سال است که چندین شرکت بزرگ در این حوزه فعالیت دارند که کالای بسیار عالی تولید می‌کنند. این درحالیست که محصولات را به خارج کشور مانند افغانستان و خاورمیانه صادر می‌‌کنند.

وی با اشاره به حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: مردم در ابتدا باید از کالای ایرانی استفاده کنند تا از کیفیت آن اطمینان حاصل پیدا کنند. مردم ما به گرانی عادت دارند و اگر کالایی کیفیت خوبی داشته باشد، هیچگاه از قیمت آن کالا اعتراضی نمی‌کنند.

فرزانه افزود: مردم زمانی معترض می‌شوند که قیمت بالایی برای کالایی پرداخت کرده ولی آن کالا از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. تولیدکنندگان بایستی کیفیت کالای خود را افزایش دهند، قیمت اصلا مساله‌ای نیست چون کالاهای ما سلامت‌محور هستند و با سلامت مردم سروکار دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد در خصوص قیمت‌های متفاوت یک کالا بیان کرد: این تفاوت قیمت ناشی از چند دلیل است ممکن است؛ کالایی اصلی یا تقلبی باشد که کالای تقلبی کاملا مشابه کالا اصلی بوده است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر شرایط خرید مغازه دار متفاوت بوده که ممکن است مغازه‌دار برای خرید کالا پول نقد پرداخت کرده و یا کالا را به صورت چک خریداری کند که باعث تفاوت در قیمت می‌شود. همچنین شرکت های فروش لوازم آرایشی بین خریداران عمده و جز که به صورت نقد یا چک کالایی را خریداری می‌کنند، تفاوت قائل می شود.

فرزانه تصریح کرد: در برخی از فروشگاه‌ها شاهد ۷۰ تا ۸۰ درصد تخفیف هستیم. این فروشگاه‌ها از دید اتحادیه مردود هستند. در واقع هیچ فروشگاهی نمی تواند ۸۰ درصد برای کالای اصلی تخفیف قرار دهد ما فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در سطح شهر بین ۷۰ تا ۸۰ درصد برای کالاها تخفیف قرار می‌دهند را بررسی کرده‌ایم که تمام کالاهای آنها تقلبی و درجه دو بوده است.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد عنوان کرد: مردم زمانی متوجه می‌شوند که دچار عارضه می‌شوند به اتحادیه مراجعه می‌کنند. واضح است که اگر کالایی ۲۰۰ هزار تومانی را به ۳۰ تا ۴۰ تومان خریداری می‌کنند، آن کالا تقلبی یا درجه‌دو است.

برچسب‌ها