قدس انلاین : مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی گفت: طی سال های اخیر با وجود ایجاد تنش های فراوان برای کمیته امداد، اعتماد مردم به این نهاد افزایش یافته است.

اعتماد مردم به کمیته امداد افزایش چشمگیری داشته است

 حبیب الله آسوده ظهر دوشنبه در نشست خبری که به منظور گزارش فعالیت های زکات کمیته امداد امام خمینی (ره)  و ماه رمضان در خبرگزاری ایکنا برگزار شد اظهارکرد: طی سال های اخیر با وجود ایجاد موجی از تنش ها، اعتماد مردم به کمیته امداد افزایش یافته و کمک های مردمی هر ساله افزایش پیدا می کند.

وی افزود: هیچ مبلغی از کمک های مردمی به خارج از استانی داده نمی شود چه برسد به اینکه به کشوری دیگر منتقل شود. کمک های دریافتی از مردم به هیچ کشوری دیگری نمی رود مگر اینکه توسط مردم برای کمک به کشوری خاص داده شده باشد.

مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی در ادامه بیان کرد:زکات یک فریضه الهی است که در قسمت های مختلف قرآن پس از نماز به پرداخت آن تاکید شده است.زکات در حوزه اقتصادی مردم را مکلف می کند که به واسطه پرداخت آن تعادل اقتصادی را در جامعه برقرار کنند. 

رفع مشکلات اقتصادی با استفاده از زکات 

آسوده گفت: زکات شکاف طبقاتی را کم می کند، موجب اتحاد و انسجام اجتماعی می شود، اخوت و برادری را میان مردم رقم می زند و باعث می شود مردم احساس کنند با کمک یکدیگر می توانند آینده خوبی را رقم می زنند.به وسیله جمع آوری و توزیع صحیح زکات در میان مردم بسیاری از مشکلات محرومین حل می شود. برهمین اساس نیز قانون زکات در مجلس شورای اسلامی تصویب و شورای زکات در استان ها و شهرستان ها تاسیس شده و امیدواریم بتوانیم به نقطه ای برسیم که زکات به تنهایی بتواند مشکل فقرا را حل کند.

وی با اشاره به موارد مصرف زکات در حوزه محرومین و حوزه عمرانی اختصاص می یابد ابراز کرد: هر سال در تلاشیم که زکات جمع آوری شده را ۶۰ درصد در حوزه محرومین و ۴۰ درصد در حوزه عمرانی هزینه کنیم. سال گذشته بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان زکات جمع آوری شد که بیشتر این مبالغ جمع آوری شده در منطقه جغرافیایی خودش خرج می شود و امیدواریم امسال نیز با وجود مشکلات متعدد در استان نظیر خشکسالی های اخیر بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان زکات از مردم جمع آوری شود.

مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی تاکید کرد: در مشهد ۱۴۸۰ پایگاه جمع آوری زکات توسط شورای زکات مجوزداده شده است که از این تعداد ۵۳۰ پایگاه متعلق به کمیته امداد، ۶۶۰ پایگاه متعلق به بهزیستی، ۲۷۰ پایگاه خیریه های فرمانداری و وزارت کشور و ۲۰ پایگاه متعلق به خیریه های نیروی انتظامی و ناجا است. همچنین در سطح استان ۲۳۰۰ پایگاه کمیته امداد برای دریافت زکات مستقر هستند.

آسوده در ادامه باتاکید بر بحث  ترویج فرهنگ زکات افزود: با توجه به حضور بیش از ۱۲۰۰ روحانی مستقر در شهرها و روستاها، مساجد ما می توانند کانون تبلیغ و ترویج امر زکات شوند. در کنار این نیز مراکز علمی و دانشگاهی هم باید در ترویج این امر حرکت کنند. 

توزیع ۱۲ هزار سبد کالا در میان محرومان 

وی تاکید کرد: امروز حجم و تنوع فقرا و محرومین افزایش یافته است. در سال گذشته کل صدقات جمع آوری شده ۲۳ میلیارد تومان بوده است اما ۱۲۰۰ مسکن به خانواده ها تحویل داده شده، پنج هزار جهیزیه پرداخت شده و تنها در ماه رمضان در حدود ۱۲ هزار سبد کلا به محرومین و نیازمندان داده شده است. 

مدیر کل کمیته امداد خراسان رضوی گفت:نسبت کمک های مردمی به بودجه ای که برای کمک به محرومین در کمیته امداد هزینه می شودبین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

وی با اشاره به اهمیت الکترونیکی شدن دریافت کمک های مردمی خاطرنشان کرد: تاکید بر پرداخت الکترونیک صدقات به دلیل افزایش سرعت و کاهش هزینه از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین از دزدی نیز جلوگیری شده و امنیت را در دریافت کمک ها تامین می کند. 

آسوده ادامه داد: طی سال های اخیر ما توانستیم ۵۰ هزار یتیم و افراد طرح محسنین را تحت پوشش خود قرار دهیم و امسال تلاش می کنیم با کمک مردم کاری بزرگ را به ثمر رسانده و ۵۰ هزار نفر دیگر از ایتام و محسنین را تحت پوشش کمیته امداد قرار دهیم. 

برچسب‌ها