قدس آنلاین-معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تاثیرگذاری شعر حمید سبزواری به نسل جوان گفت: بنیاد بین المللی حمید سبزواری تشکیل می‌شود

بنیاد بین‌المللی حمید سبزواری تشکیل می‌شود

 یوسف امینی اظهار کرد: ایجاد بنیاد بین‌المللی حمید سبزواری با همت مسئولان شهرستان سبزوار و پیگیری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پیش‌نویس راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی حمید سبزواری فراهم شده که تا سال آینده عملیاتی می‌شود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی همچنین با اشاره به اینکه  هیچ شاعری به اندازه استاد سبزواری قبل و پس از انقلاب در حوزه شعر تاثیرگذار نبوده، افزود: نامگذاری روزی به نام شعر انقلاب در تقویم فرهنگی کشور احساس می‌شود.

امینی تصریح کرد: نامگذاری روز شعر انقلاب در تقویم فرهنگی کشور در دستور کار است و نیاز به تصویب شورای انقلاب فرهنگی دارد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی ادامه داد: استاد سبزواری شاعر انقلاب و خالق سروده‌های انقلابی بود که نقش موثری در شکل‌گیری شعر انقلاب اسلامی داشت.

امینی گفت: یکی از ویژگی‌های بارز استاد سبزواری خلوص نیت، وفاداری به انقلاب اسلامی بود و وی سروده‌های خود را برای انقلاب سرود.

یکی از شاعران معاصر انقلاب اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های شعر استاد سبزواری گفت: آنچه که سبب شهرت و بزرگی وی شده است تنها مضامین شعر حامی انقلابی سبزواری نیست بلکه اشراف کامل بر قله‌های ادب و سخن فارسی است.

افشین علا افزود: استاد سبزواری اشراف و غلبه خود بر توانمندی‌های ادب فارسی را هیچ‌گاه فراموش نکرد و در کنار تعهدش به سبک خراسانی از نازک پردازی سبک هندی هم بهره برده است و همچنین در آثارش تصنع و ساختگی به چشم نمی‌خورد.

این شاعر معاصر انقلاب افزود: استاد سبزواری یکی از یاران وفادار امام(ره) و همواره همراه با مردم بود. چنانکه مردم در روز ورود امام(ره) به کشور با شعر حماسی استاد سبزواری اشک شوق و در روز رحلت امام خمینی(ره) با سروده سوزناک او اشک ماتم در دیدگان مردم جاری شد.

علا همچنین ادامه داد: از عوامل ماندگاری نام و آثار استاد سبزواری همسر فداکار وی است که همچون نخلی پایدار حامی و همگام استاد سبزواری بود.

مراسم دومین سالگرد استاد سبزواری 22 خرداد در سبزوار برگزار شد که نشست ادبی شعر در دانشگاه حکیم سبزواری و مراسم شعرخوانی در محل آرامگاه استاد سبزواری با حضور شاعران انقلابی کشور از برنامه های مراسم سالگرد پدر شعر انقلاب بود.

حسین آقاممتحنی معروف به "حمید سبزواری" شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته سحرگاه شنبه 22 خرداد 1395 در 91 سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران چشم از جهان فروبست. وی روز 26 خرداد در بوستان جانبازان شهر سبزوار به خاک سپرده شد.

از آثار استاد سبزواری می توان به "دیوان اشعار"، "کاروان سپیده"، "یاد یاران"، "سرود درد"، "گزیده ادبیات معاصر" و "سرود سپیده" اشاره کرد.

برچسب‌ها