قدس آنلاین: نخستین جلسه هیأت علمی جایزه ادبی پروین اعتصامی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

روند اجرایی جایزه «پروین اعتصامی» کلید خورد

پس از برگزاری جلسه هیأت امنای هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی و با انتخاب آنها، پنج عضو هیأت علمی این جایزه شامل دکتر ژاله آموزگار، راضیه تجار، دکتر مریم جلالی، سودابه فضائلی، دکتر امیربانو کریمی روز گذشته گردهم آمدند.

 در این جلسه با حضور مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، درباره مسائلی همچون انتخاب داوران، نظارت بر روند علمی و محتوایی جایزه و جزییات برگزاری بخش‌های جنبی و ... بحث و تبادل‌نظر شد.

در پایان این جلسه، از پوستر هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی که توسط سلمان رییس‌عبداللهی طراحی شده است، رونمایی شد.

اعضای هیأت علمی جایزه را بیشتر بشناسیم

ژاله آموزگار استاد دانشگاه، پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی، نویسنده و مترجم است. او صاحب مقالات بسیار در مجلات علمی-پژوهشی است و به شش زبان انگلیسی، فرانسه، فارسی، ترکی، پهلوی و اوستایی مسلط است.

راضیه تجار داستان‌نویس و یکی از باسابقه‌ترین مدرسان داستان‌نویسی است. تحصیلاتش کارشناسی در رشته روان‌شناسی است. او یکی از مؤسسان انجمن قلم ایران است و در دوره‌ای هم دبیری آن انجمن را برعهده داشته است. از دیگر فعالیت‌های ادبی این نویسنده‌ توانمند می‌توان به داوری و عضویت در هیأت علمی جشنواره‌ها و جوایز مهم ادبی کشور از جمله جایزه ادبی جلال آل احمد و جایزه ادبی پروین اعتصامی در سال‌های گذشته اشاره کرد. از او بیش از بیست عنوان رمان، مجموعه داستان و زندگینامه به چاپ رسیده است.

مریم جلالی، شاعر، منتقد ادبی، عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه است. این عضو هیأت علمی جایزه پروین، دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی مشهد است. او که سابقه داوری در جوایز وجشنواره‌های متعددی چون دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را در کارنامه دارد، فعالیت‌های متعددی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان انجام داده است. از مریم جلالی ۱۱ کتاب در حوزه زبان و ادبیات فارسی و ۴ اثر در حوزه ترجمه به چاپ رسیده است. انتخاب او با توجه به اختصاص بخشی به ادبیات کودک و نوجوان در جایزه ادبی پروین و تخصص او در این حوزه صورت گرفته است.

سودابه فضائلی نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی است که بیشتر با آثارش در اسطوره‌شناسی و نمادشناسی شناخته می‌شود. فضائلی در دانشگاه کمبریج لندن به تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی پرداخت و در دانشگاه سوربون پاریس رشته‌های زبان پهلوی  و زبان و ادبیات تطبیقی  خواند. وی در طول بیش از چهار دهه فعالیت بیش از ۴۰ کتاب از وی منتشر شده که بعضی از مراجع اصلی در مقالات پژوهشی و نشریات آکادمیک محسوب می‌شوند.

امیربانو کریمی استاد ادبیات فارسی و متخصص در سبک هندی و صائب‌شناسی است. وی دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و از نویسندگانی است که بیشتر در متون کلاسیک چه نظم و چه نثر به پژوهش پرداخته است. از امیر بانو کریمی که با رتبه استادیاری در دانشگاه تهران مشغول تدریس است، چندین کتاب و مقاله به چاپ رسیده و در چهارمین همایش چهره های ماندگار در سال ١٣٨٣ به عنوان چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی برگزیده شد.

برچسب‌ها