حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق دو حزب عمده کرد عراقی از تشکیل ائتلاف بزرگتر میان ائتلاف های انتخاباتی سائرون و الفتح استقبال کردند.

دو حزب عمده کردی از ائتلاف صدر و العامری استقبال کردند

به گزارش قدس آنلاین- این دو حزب سه شنبه شب در بیانیه ای مشترک که نشانگر اراده رهبران سیاسی عراق برای ورود به مسیر تفاهم تلقی می شود، توافق سید مقتدا صدر حامی ائتلاف انتخاباتی سائرون و هادی العامری رهبر ائتلاف انتخاباتی الفتح برای تشکیل یک ائتلاف بزرگتر را 'گامی مثبت و آغازی مناسب برای نقش راه سیاسی عراق' در دوره پساانتخابات دانستند.

این دو حزب درعین حال تاکید کرده اند که موضع دقیق تر خود را بزودی و با هدف آغاز مذاکرات جهت پیوستن به این ائتلاف اعلام خواهند کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است اعلام تشکیل ائتلاف میان سائرون و الفتح 'با هدف عبور از بحران سیاسی جاری و با همت شخصیت های مخلص صورت گرفته است و ما از آن استقبال می کنیم'.

حزب دموکرات و اتحادیه میهنی ائتلاف یاد شده را 'ائتلافی خوب در شرایط سیاسی بحرانی کشور' توصیف کرده اند.

دو حزب عمده کردستان عراق همچنین از سایر ائتلاف ها و احزاب موفق به کسب کرسی در دوره پارلمان جدید خواسته اند 'نقاط مشترک را بر نقاط اختلافی ترجیح دهند تا همه ائتلاف ها با درک مسوولیت خود به سوی تشکیل یک دولت توافق ملی که قادر به ادای وظایف و نیز حفظ وحدت ملی باشد حرکت کنند'.

'سید مقتدا صدر' حامی ائتلاف 'سائرون' که با 54 کرسی حائز رتبه نخست انتخابات پارلمانی اخیر عراق شد، سه شنبه شب اعلام کرد، بر سر تشکیل فراکسیونی بزرگتر با ائتلاف 'الفتح' به رهبری 'هادی العامری' به توافق رسیده است.

ائتلاف موسوم به 'الفتح با 47 کرسی پس از سائرون بیشترین آراء را در انتخابات 22 اردیبهشت ماه پارلمانی عراق کسب کرد.
وی این موضوع را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با العامری در نجف اشرف اعلام و درعین حال تاکید کرد این ائتلاف گامی تکمیلی برای ائتلاف پیشتر اعلام شده میان سائرون، حکمت (سید عمار حکیم) و الوطنیه (ایاد علاوی) است.

'احمد الاسدی' سخنگوی رسمی ائتلاف الفتح نیز اعلام کرد سائر ائتلاف های پیروز انتخابات عراق درصورت پایبندی به برنامه های آینده دولت ائتلافی می توانند به فراکسیون مشترک این ائتلاف با سائرون بپیوندند.

وی پیوستن دیگر گروه های پیروز انتخابات پارلمانی چون 'النصر' به ریاست حیدر العبادی، 'دولت قانون' به ریاست 'نوری المالکی' و دیگر گروه های 'کردی' را به این فراکسیون مشترک دور از انتظار ندانست و افزود: هدف ما تشکیل دولتی قوی است که آرمان های مردم عراق را برآورده سازد.

درهمین حال به گزارش ایرنا، تشکیل این ائتلاف در شرایطی اعلام شد که عراق پس از حادثه عمدی آتش زدن صندوق های رای در مرکز الرصافه بغداد - در آستانه بازشماری دستی آرا- وارد بحران تازه انتخاباتی شده بود.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور که پیشتر حادثه یاد شده را ضربه به امنیت و دموکراسی عراق توصیف کرده بود، عصر سه شنبه رسما اعلام کرد که تحقیقات اولیه نشانگر عمدی بودن این حادثه است.

در همین حال در ادامه تلاش رهبران سیاسی عراق برای مهار این بحران، سه شنبه شب و بلافاصله پس از اعلام ائتلاف سائرون - الفتح در نجف، در بغداد نیز نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون و شیخ 'قیس الخزعلی' نماینده ائتلاف الفتح برای تشکیل دولت آینده عراق دیدار و گفت وگو کردند.

به نظر می رسد رهبران سیاسی عراق با درک شرایط رو به بحرانی کشور در یک هفته اخیر بویژه انفجار مهیب شهرک صدر و حادثه آتش زدن صندوق های رای، مصمم شده اند از فرصت های باقیمانده شب های پایانی ماه مبارک رمضان برای خروج از بحران و نزدیک شدن به تشکیل ائتلاف (فراکسیون) بزرگتر پارلمانی و تشکیل دولت جدید استفاده کنند.

در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که 22 اردیبهشت 97 با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.

دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.

انتهای پیام /

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها