قدس انلاین : معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه انتقال پست‌های مدیریتی به‌زنان باید بر اساس روند برنامه توسعه دنبال شود، گفت: اگر سخت‌گیری‌های بی‌مورد را ادامه دهیم، شک نکنید با افراطی‌گری‌های فمینیسمی روبه‌رو می‌شویم.

انتقال پست‌های مدیریتی به‌زنان باید بر اساس روند برنامه توسعه دنبال شود
 رحیم نوروزیان ظهر امروز در کارگروه تخصصی زنان و خانواده که در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه حضور بانوان در عرضه‌های مختلف به‌خاطر شرایط جامعه است، گفت: مجمع مشورتی بانوان به‌عنوان یک بازوی مشورتی و تخصصی برای ما بوده و این شرایط جامعه است که موجب تکلیف اضافه و سنگین برای زنان می‌شود.

وی با بیان اینکه برای حضور زن در اداره کشور چالش‌هایی وجود دارد، اضافه کرد: همان طور که در دیگر حوزه‌ها مانند موسیقی و شطرنج چالش داشتیم، برای حضور زنان هم چالش داریم و این وظیفه فقها است که اختلاف نظرها را حل کنند، چراکه ممکن است، همان فضای مختصری که ایجاد شده است، به انسداد برسد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در گذشته هم گاهی مسائل با مسائل شرعی تقابل داشت، ادامه داد: فقها و عالمان هر زمان با توجه به شرایط و جامعه این تضادها را حل کردند و ما منکر اختلاف‌نظر نیستیم، حضور زنان در اجتماع تقابل‌ها و تعارض‌هایی به‌وجود آورده است که این وظیفه فقها و اهالی فن بوده که آن را حل کنند.

نوروزیان با بیان اینکه نگاه من به مسائل از نظر اجتماعی نگاه می‌کنم، گفت: به‌نظر من اگر چالش‌ها حل نشود، دچار بحران می‌شویم و اگر سخت‌گیری‌های بی‌مورد را ادامه دهیم، شک نکنید، دچار افراطی‌گری‌های فمینیسمی می‌شویم که در کشور ما جواب نخواهد داد.

وی با اشاره به‌حضور پررنگ خانم‌ها در دانشگاه‌ها، بیان کر: اکنون در دانشگاه‌ها حضور خانم‌ها بیشتر از اقایان است، اما به تناسب این حضور، از ظرفیت خانم‌ها در جامعه و پست‌های مدیریتی استفاده نمی‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه انتقال پست‌های مدیریتی به‌زنان باید بر اساس روند برنامه توسعه دنبال شود، تاکید کرد: این امر قانون است که ما باید ۳۰ درصد حضور بانوان را در پست‌های مدیریتی اضافه کنیم و ما باید بر اساس شیب برنامه توسعه حرکت کنیم.

نوروزیان با اشاره به اینکه نزاع و خشونت در جامعه رتبه اول را دارد، گفت: طبق نظر سنجی‌ها،  ۲۳ درصد اختلالات شخصی ناشی از افسردگی است و این نشان می‌دهد، هرچقدر حضور زنان را محدود کنیم، به‌سمت این می‌رویم که جامعه دچار مشکلات اساسی شود.

وی تصریح کرد: طبق آمارها در کشور حدود ۴ هزار خودکشی و ۳ هزار فرار از خانه در سال اتفاق می‌افتد و بخش عمده‌ای از اینها به خانم‌ها ربط دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به تشکیل این کارگروه، متذکر شد: پیشنهادات خوبی داده شد، اعتماد به‌نفس در جوانان و زنان است، اما باید کارگروه‌هایی موثر گذاشته شود تا اعتماد به نفس آنها بالاتر رود و طرح‌ها به‌سمت نکات خلاقانه برود.

نوروزیان یادآور شد: مسئله نبود مدیران میانی فقط مربوط به زنان نیست و این مسئله جنسیتی نیست، بلکه سازوکار و نظام‌نامه مبهم باید برطرف شود تا مسئله مدیران حل شود.

حضور مدیریتی زنان در استان تا پایان سال ۶ درصد رشد می‌کند

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در ادامه این جلسه گفت: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی باید تا سال پایانی برنامه ششم توسعه کشور،  ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی استان در اختیار بانوان قرار بگیرد.

فرشته سلجوقی با اشاره به اینکه سهم فعلی زنان از پستهای مدیریتی خراسان رضوی را ۹ درصد است، افزود: طبق برنامه باید در سال جاری، انتصاب بانوان مدیر تا ۶ درصد تا پایان سال پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به‌تعاریف خاصی که از پست‌های مدیریتی وجود دارد، ۵۶۰ مدیر خانم پست‌های مدیریتی را اشغال کرده‌اند که از این تعداد، ۴۳۶ زن در پست‌های مدیریتی پایه، ۴۷ نفر در پست‌های میانی و ۷۷ نفر نیز در پست‌های مدیریتی عملیاتی خدمت می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در شبکه‌های غیررسمی توزیع قدرت هیچ‌گاه زنان حضور ندارند و آنها سهمی از پست‌ها ندارند.

مواظب باشید دچار افراطی‌گری نشوید

رئیس دادگاه خانواده مشهد در ادامه این جلسه گفت: ظاهرا شرایط و جو به گونه‌ای پیش‌ می‌رود که زنان ۵۰ درصد پست‌های مدیریتی را بگیرند و این عین افراطی‌گری است.

حجت‌الاسلام مهدی ابراهیمی ادامه داد: می‌گویند، زن ابتدا باید در شرایط اقتصادی و اجتماعی حضور داشته باشد و بعد به تحکیم خانواده بپردازد، اما ملاک اصلی زنان در جامعه تحکیم بنیاد خانواده است.

وی افزود: تردیدی نکنید، زنی که در کارهای مدیریتی است، عموما نسبت به‌زنی که وظیفه‌اش بنیاد تحکیم خانواده است، عقب‌تر است.

رئیس دادگاه خانواده تصریح کرد: گاهی مناصب مدیریتی ذاتا به‌زنان ارتباطی ندارد و باید دقت کنیم که دچار افراط نشویم، به نظر من، خانم سلجوقی با برنامه‌ریزی در اتاق اندیشه ورزان بحث و بررسی کنند که با شرایط امروز و مبانی دینی تصمیم بگیرند که اگر مصلحت بود، ۵۰ درصد پست‌ها به زنان منتقل شود.

صحبت‌های حجت الاسلام ابراهیمی موجب واکنش حضار شد، اما نوروزیان برای خاتمه دادن به بحث گفت: نباید بحث‌ها جنبه تقابل پیدا کند، ما در کشور گفت‌وگو کردن را بلد نیستیم و این یکی از مشکلات ما است، برای این موضوع هم هر کسی ممکن است، نظری داشته باشد، اما باید به مرجع ذی‌صلاح مراجعه کنیم.

بانوان حاضر در این جلسه تاکید کردند که نباید نگاه تبعیص‌آمیز به قشر و جنس و رنگ داشته باشیم، بلکه باید به نگاه شایسته‌سالاری و به‌مهارت افراد، مدیران را انتخاب کرد.

دستور کار دوم این جلسه مربوط به تخصیص ۵ صدم درصد اعتبارات دستگاه‌های خراسان رضوی به حوزه زنان و خانواده بود که سلجوقی در این خصوص گفت: با وجود اینکه ۶۰ دستگاه در استان داریم، تنها ۲۴ دستگاه اعتبارات استانی دارند و بقیه اعتبارات ملی دارند.

وی افزود: بسیاری از دستگاه‌های پهن‌پیکر مانند آموزش و پرورش که اعتبارات ملی دارند و بیشترین اعتبارات را در کشور به‌خود اختصاص داده‌اند، اعتبارات خود را به حوزه زنان اختصاص نمی‌دهند و ما تقاضامندیم، سهم استان را از کشور احصا کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها