بندرعباس- معاون اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان هرمزگان گفت: سازمان آموزش فنی حرفه ای وزارت کار جزو سازمان بین المللی کار ILO  است و گواهینامه های فنی که صادر می کنیم، پس از ترجمه رسمی، در کلیه کشورهای عضو سازمان بین المللی کار نیز دارای اعتبار است.

گواهینامه های فنی، در کشورهای عضو سازمان ILO معتبر است

قدس آنلاین- گروه استانها- کامبیز حسین پور: فنی و حرفه ای گستره وسیعی از مخاطبین را شامل می شود و هر سطح سنی را می تواند پذیرش کرده و آموزش دهد به گونه ای که بر اساس آمار، سازمان فنی و حرفه ای حدود ۵ هزار شغل را آموزش می دهد. این آموزش ها، کاملا استاندارد سازی شده است به گونه ای که کاملا مشخص شده جهت مشاغل مختلف چه آموزشهایی تدوین و طی چند جلسه در معرض اجرا گذاشته شود و این موارد در سایت سازمان در اختیار عموم مردم قرار گرفته است و همه می توانند از آن استفاده کنند که این موضوع به نوبه خود یک بانک اطلاعاتی بسیار ارزشمند محسوب می شود.

« گلزار نظری گزیک» معاون اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان هرمزگان در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین به تشریح وظایف فنی و حرفه ای پرداخت.

 در استان هرمزگان چند مرکز آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد؟

در تمامی شهرستانهای استان هرمزگان به جز سیریک و خمیر ، یازده مرکز آموزش فنی وحرفه ای ثابت( شامل۶۸ کارگاه) ، ۱۵۷ آموزشگاه آزاد ، ۳ مرکز جوار ، ۱۰ مرکز در پادگانها ، ۷ مرکز در زندانها ۱۰ دهستان هدف در ۹ شهرستان وجود دارد که هسته اصلی آموزش فنی و حرفه ای در این مراکز انجام می‌شود.

هم اکنون در آموزشگاههای فنی و حرفه ای استان هرمزگان چه رشته هایی آموزش داده می شود؟

 رشته های آموزشی موجود در استان را شامل :فناوری اطلاعات ، عکاسی ، تصویربرداری ، صنایع دستی ، صنایع چرم ، برق ، صنایع خودرو ، صنایع فلزی ، صنایع دریایی ، جوشکاری ، تاسیسات ، امورباغی زراعی ، عمران ، اتومکانیک ، لوله کشی ، سردکننده ، ابزاردقیق و plc ، صنایع دوخت های سنتی ، هنرهای تزئینی ، ابزاردقیق ، برقکارصنعتی ،  تعمیرکار لوازم خانگی ، الکترونیک ، خدمات آموزشی ، اموراداری مالی وبازرگانی ، بهداشت وایمنی ، خدمات آموزشی ، صنایع پوشاک ، فناوری اطلاعات ، مراقبت وزیبایی ، مکانیک  ،دوختهای سنتی  ،صنایع فرش ، طلاوجواهر ، هنرهای تجسمی و صنایع غذایی  است.

نحوه صدور گواهینامه فنی و حرفه ای به چه صورت است و چقدر اعتبار دارد؟

همه  آموزش‌هایی که فنی و حرفه ای استان در نقاط مختلف ارائه می دهد  در نهایت به آزمون منجر می‌شود . آزمون فنی و حرفه ای به دو صورت کتبی و عملی است و هر فرد می تواند پس از گذراندن دو مرحله یاد شده، موفق به کسب گواهینامه مهارت آموزی شود و چون سطح آموزش ما بین المللی است ، سازمان آموزش فنی حرفه ای وزارت کار جزو سازمان بین المللی کار ILO  است و گواهینامه های فنی که صادر می کنیم، پس از ترجمه رسمی ، در کلیه کشورهای عضو سازمان بین المللی کار نیز دارای اعتبار است.

آموزش فنی و حرفه ای در روستاها و شهرها چگونه انجام می شود؟

در شهرهای استان مراکز ثابت وجود دارد که از طریق آن خدمات خود را ارائه می کنیم  و در مناطق روستایی ما مربیان خود را به روستاهایی که امکانات حداقلی و فضای آموزشی را در اختیار ما قرار دهند و تعداد افراد متقاضی آموزش آنها نیز به حد نصاب برسد ، اعزام می کنیم و به آموزش آنان می پردازیم.

 یعنی در روستاها مراکز ثابت آموزشی وجود ندارد؟

البته اینکه ما بخواهیم یک مرکز ثابت را در هر روستا احداث کنیم شاید توجیه نداشته باشد ، هنگامی که یک دوره آموزشی در یک روستا برگزار شد مربی به روستای دیگر می‌رود و در آنجا نیز آموزش می دهد که در روستاها به دلیل پراکندگی جمعیت به صورت سیار بهتر می توانیم خدمات خود را ارائه دهیم.

آموزشهای ما در روستاها شامل خدمات فنی و تخصصی مورد نیاز هر منطقه است مثلا در برق ساختمان، لوله کشی ،جوشکاری، تعمیر موتورسیکلت ، صنایع دستی ، مشاغل خانگی ،کشاورزی ، صیادی و دامپروری که ممکن است ظرفیتهای آموزشی وجود داشته باشد ، به تناسب ، ما نیز آموزشهای خود را به مردم ارایه می دهیم.

 فنی و حرفه ای در دانشگاه ها هم فعالیت دارد؟

 بخش دیگری از آموزش فنی و حرفه ای مربوط به دانشجویان است، در گذشته بیشترین طیف افراد جویای کار کسانی بودند که تحصیلات پایین داشتند اما با توسعه آموزش عالی در کشور ، اکنون عمده افراد جویای کار را کسانی تشکیل می دهند که تحصیلات عالی دارند. در همین راستا فنی و حرفه ای وارد دانشگاه شده و برای دانشجویان دوره های آموزش های مهارتی برگزارکرده است.

در دانشگاه یکسری آموزش های کارآفرینی و کسب و کار و دوره های آموزش نرم افزارهای تخصصی برگزار می کنیم که به عنوان مثال دانشجوی رشته معماری یا عمران با یک نرم افزار تخصصی آشنا شود  تا بعد از فراغت از تحصیل بتواند در جاهای مختلف مشغول به کار شود یا اینکه خودش کار فنی انجام دهد و به کسب و کار بپردازد.

 ارائه خدامت آموزشی فنی و حرفه ای در زندانها و پادگانهای نظامی به چه نحوی انجام می شود؟

 متاسفانه تعدادی از افراد که استعداد و توانایی کار کردن دارند به دلایل مختلف در زندان به سر می‌برند که سازمان فنی و حرفه ای هم اکنون در همه زندانهای استان مراکز آموزشی خود را دایر نموده و آموزشهای لازم را در ۱۰ رشته مختلف به مددجویان ارائه می دهد.

همچنین اخیراً توسعه بسیار وسیعی را در بحث آموزش در پادگان ها (ویژه سربازان وظیفه) شاهد بوده ایم  و همانطور که می دانید زمانی که شخصی به سربازی اعزام شد، اگر بعد از سربازی شغلی نداشته باشد ، در واقع جزو بیکاران جامعه محسوب می‌شود، بنابراین ، مقطع سربازی فرصت مناسبی برای آموزش محسوب می شود  و با توجه به تدبیری که مقام معظم رهبری اندیشیدند ، ستاد کل نیروهای مسلح تفاهم نامه ای را با وزارت کار منعقد کرد که بر اساس آن هر سرباز وظیفه بایستی در پایان دوره خدمتش همراه با کارت پایان خدمت ، گواهینامه مهارت فنی حرفه ای  نیز داشته باشد.

در بحث کاهش آسیبهای اجتماعی در بافتهای فرسوده فنی و حرفه ای چه برنامه ای دارد؟

در راستای کمک به کاهش آسیبهای اجتماعی در بافتهای فرسوده یا سکونت گاههای غیررسمی به دنبال آموزش افراد آسیب دیده و در معرض آسیب هستیم  که بعضا گروهی از این دست در زندان به سر می برند و بخشی نیز جزو خانواده  زندانیان محسوب می شوند.

 از آنجا که بافت‌های فرسوده محلی برای توسعه و گسترش آسیب های اجتماعی از جمله فقر و دیگر موارد است می توان با آموزش  مناسب به توانمندسازی مردم این مناطق کمک کرد تا وضعیت اقتصادی شان بهتر شود. اگر بتوانیم وضعیت اقتصادی مناطق آسیب خیز را بهبود ببخشیم، با اشتغال مناسب، خود به خود باعث رشد آنها خواهیم شد.

در همین راستا از زمان بهره برداری کمپ ترک اعتیاد ایسین ماده ۱۶ این اداره کل با استقرار تجهیزات، ۴ کارگاه آموزشی در این کمپ راه اندازی و نسبت به مهارت آموزی معتادان بهبود یافته در طول دوره درمان در این کمپ اقدام کرده است. فنی و حرفه ای در مراکز ترک اعتیاد کارگاه ایجاد کرده و شروع به آموزش معتادان بهبود یافته نموده است  که این آموزشها دو نقش اساسی دارد یکی اینکه شخص، مهارت یاد می‌گیرد و می‌تواند بعد از ترک اعتیاد خود در جایی مشغول به کار شود و دیگر این که شخص معتاد را به خود باوری می رساند که قطعا به درمان او نیزکمک شایانی خواهد کرد.

برچسب‌ها