قدس انلاین : مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان از وجود ۱۳۶ اثر، محوطه و بناهای تاریخی در این شهرستان خبر داد که تنها ۴۷ اثر در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده و مابقی در مرحله بررسی قرار دارد.

تنها ۴۷ اثر، بنا و محوطه تاریخی قوچان در فهرست آثار ملی قرار دارد
علی سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قوچان با اشاره به اینکه این شهرستان دارای ۱۳۶ اثر، بنا و محوطه‌های تاریخی است، اظهار داشت: ۴۷ اثر در فهرست آثار ملی قرار دارد که از آنها حفاظت می‌شود و مابقی در حال بررسی و شناسایی است تا به‌مراتب در فهرست قرار بگیرد.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان با یادآوری اینکه برخی آثار تاریخی در قوچان از دوره پارتیان و حتی دوره آهن و برنز باقیمانده است؛ گفت: رباط سهل‌آباد مربوط به‌اواخر تیموریان، هشتی امام‌زاده سلطان ابراهیم(ع) مربوط به‌قاجاریه، یخدان نمدمال‌ها اواخر دوره قاجار، بیمارستان طالقانی اوایل پهلوی و حمام‌های قدیمی مربوط به‌اواخر قاجار ازجمله این بناهای تاریخی است.

وی بابیان این مطلب که تمام تلاش‌ها برای حفظ و صیانت از آثار تاریخی به‌منظور نگهداشت هویت شهرستان صورت می‌گیرد؛ تصریح کرد: انجام حفاری‌های بیشتر و بررسی‌های مختلف می‌تواند تاریخ این شهر را متحول کند.

سبحانی یکی از آثاری که نیازمند مرمت کمتری بوده و شالوده آن سالم‌تر است را رباط سهل‌آباد دانست و خاطرنشان کرد: این مکان یک کاروانسرای بین‌راهی بوده که تاکنون ۶۰ درصد مرمت آن انجام‌ شده و بخش خصوصی می‌تواند با دریافت تسهیلات، این بنا را بازسازی و حضور گردشگران را فراهم کند.

وی گردشگری را یکی از حوزه‌های جذاب و پرمخاطب در قوچان برشمرد و افزود: این شهرستان به‌دلیل آب‌وهوای پاک و اقلیم بکر می‌تواند به لحاظ گردشگری سلامت، طبیعت و حتی زیارت گردشگران زیادی را به‌خود جذب کند، اما نیازمند نگاه ویژه دستگاه‌های اجرایی و حضور بخش خصوصی است.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان با اشاره به اینکه منطقه گردشگری دره یوسفخان و سد تبارک در توجه اصلی گردشگران قرار دارد و باید تا پایان سال جاری حداقل ۴ اقامتگاه بومگردی در این منطقه ایجاد شود؛ بیان کرد: خانه‌های روستایی که شالوده بنا سالم است، می‌تواند با تجهیز شدن به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شود و محدودیتی هم برای ارائه تسهیلات وجود ندارد و تنها مکان باید دارای جاذبه گردشگری باشد.

سبحانی با تأکید بر اینکه قوچان در حوزه گردشگری روستایی و عشایری دارای پتانسیل بالایی است؛ ادامه داد: طبیعت‌گردی دارای مخاطبان خاص و بی‌شماری است که باید به‌این حوزه توجه داشت، حتی منطقه گردشگری دره شمخال قوچان یکی از ۷۱ روستای منتخب کشوری به‌شمار می‌آید.

وی یادآور شد: امروز مردم به‌غذا، سوغات و صنایع‌دستی محلی رغبت بیشتری نسبت به‌گذشته نشان می‌دهند، بنابراین باید با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب به‌منظور حضور گردشگران علاوه بر معرفی منطقه به‌رونق اقتصادی نیز کمک کرد.

برچسب‌ها