قدس آنلاین :معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ایجاد محیط بانشاط شهری مهمترین ویژگی پروژه پایانه و پارکینگ زیر سطحی آزادی است.

چه اتفاقی برای «پایانه آزادی» می‌افتد؟

به گزارش قدس آنلاین وحید برکچی در خصوص پروژه پایانه و پارکینگ زیر سطحی آزادی اظهار کرد: این پروژه سه طبقه است، در یک طبقه پروژه، پایانه اتوبوس و در دو طبقه دیگر پارکینگ ایجاد می‌شوند. یکسری معبرهای عابر پیاده در سطح روی پروژه ایجاد خواهد شد که به پارک ملت ومحل های دیگر دسترسی ایجاد شود.

وی ادامه داد:  این پروژه حدود ۴۴ هزار متر زیر بنا دارد و عرصه آن حدود ۱۲ هزار متر مربع است. ظرفیت پارکینگ پروژه ۸۰۰ خودرو است و  ۲۶ خط اتوبوس  پایانه مشهد در آنجا وجود دارد. این پروژه محل اتصال سه مد حمل‌ونقلی یعنی خط ۱ قطارشهری، اتوبوسرانی و تاکسی است.

برکچی افزود: از اهداف اصلی پروژه ارایه تسهیلات برای جابجایی مسافران، سرعت بخشی به حرکت وسایل نقلیه، استفاده مناسب از روش‌ها در جابجایی حرکت خودروها به صورت ترکیبی و در ارتباط با هم، حداکثر بهره‌گیری از موقعیت مکانی پروژه در ارتباط با محورهای شریانی شهر  به ویژه بلوار وکیل آباد و خیابان آزادی، ایجاد امکانات و و تسهیلات برای استفاده عابران پیاده در بخش همسطح پروژه، امکان حرکت دوچرخه در ارتباط با پارک ملت و بلوار وکیل آباد و... است. همچنین این پروژه پارک ماشین‌ها را در آن منطقه بسیار ساماندهی می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ارائه طراحی بسیار معمارانه به عنوان نشانه شهری و یک عنصر برجسته را از ویژگی‌های پروژه دانست و عنوان کرد: ایجاد محیط بانشاط شهری مهمترین ویژگی این پروژه است. این پروژه مشکلات موجود در پایانه آزادی را ساماندهی می‌کند. دودزایی اتوبوس‌ها، ایجاد تداخل حرکتی بین مسافران اتوبوس ‌ها، دوچرخه‌سواران و افرادی که قصد رفتن به پارک ملت را داشتند، سردرگمی مردم برای پیدا کردن خطوط اتوبوس و... از مشکلات موجود در پایانه آزادی بود. همچنین یکی از ورودی‌های پارک ملت از پایانه آزادی عبور می‌کرد و در نتیجه یک منظر نامناسب شهری به‌وجود می‌آمد.

برکچی خاطر نشان کرد: با ایجاد پروژه امکان کنترل آلودگی ناشی از دود اتوبوس‌ها که در گذشته وجود نداشت، ایجاد خواهد شد. با این پایانه عملا دود ناشی از اتوبوس‌ها را کنترل می‌کنیم و به وسیله‌ی جت‌فن‌هایی که  ایجاد می‌شود دودها از یک خروجی‌ای می‌روند که مردم دچار مشکلات نشوند. همچنین ایمنی و امنیت پارکینگ، هم برای خودروهای شخصی و هم برای  مردمی که می‌خواهند از اتوبوس استفاده کنند به‌وجود می‌آید.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد در خصوص فواید این پروژه تصریح کرد: این پروژه ارتباط مدهای حمل‌ونقلی را بهتر برقرار می‌کند، بهبود محیط شهری را به وجود می‌آورد، آلودگی محیط زیستی را کاهش می‌دهد و محیط خوبی را برای وضعیت شهر فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه «پیش بینی اعتبار اجرای پروژه ۶۰ میلیارد تومان است»، گفت: این اعتبار به صورت تهاتری از طریق املاک و پروانه‌ای که متعلق به پیمانکار پروژه است تامین می شود. پیمانکار پروژه شرکت همیارسازه وابسته به سازمان همیاری شهرداری های استان است.

پیش‌بینی مدت زمان اجرای پروژه هم دو سال است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد درخصوص امکانات پایانه های موقتی که بجای پایانه آزادی ایجاد شده‌اند، خاطرنشان کرد: صندلی برای این پایانه‌های موقت ایجاد شده است. تعدادی از ایستگاه سایبان دارند و برای سایر ایستگاه‌ها هم به. زودی سایبان  نصب می‌شود.

برکچی در خصوص تغییرات زیرگذر پارک ملت در اجرای پروژه اظهار کرد: زیرگذر پارک ملت در پروژه قرار نمی‌گیرد اما به دلیل اینکه ورودی این زیرگذر در مقابل بدنه پروژه است صرفاً ورودی آن در مقابل پارک ملت مسدود می‌شود و از سایر طرفین باز است و قابلیت دسترسی از سمت دانشگاه و یا از طریق ایستگاه قطارشهری حفظ می‌شود. البته مغازه های زیرگذر پارک ملت دست نخورده باقی می ماند. همچنین بلوار وکیل‌آباد هیچ تغییری نمی‌کند.

وی ادامه داد: پایانه آزادی بزرگترین پایانه اتوبوس‌رانی مشهد است که روزانه حدود ۲۱ هزار مسافر  و ۳۷۰۰ اتوبوس در این پایانه جابجا می‌شوند که جابجایی بالایی است.

برچسب‌ها