اهواز_ مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، بر اساس اعلام سایت های رسمی سازمان هواشناسی، استان خوزستان را یکی از ۱۰ استان اول کشور از لحاظ شدت خشکسالی معرفی کرد.

خوزستان از لحاظ شدت خشکسالی جزو ۱۰ استان اول کشور است/ استفاده از تمامی حجم آب موجود در یک مقطع زمانی اصولی نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، داریوش بهارلویی با اشاره به وضعیت بارش های استان های چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد که بارش های آنها در تولید رواناب ورودی به مخازن سدهای خوزستان نقش مهمی را ایفا می کنند، وضعیت بارش های جوی آنها را بدتر از خوزستان توصیف کرد.

وی، استان لرستان را یکی از منابع مهم تامین آب کرخه و دز دانست و گفت: آنجا نیز با روند کاهش بارشی روبرو شده است.

بهارلویی با بیان این که کاهش بارش های شدید در این مناطق میزان ورودی آب به سدهای استان خوزستان را به شدت کاهش داده است افزود: سدهای استان با محدودیت های فنی اجتناب ناپذیر هر سازه احداثی، دارای حجم ذخیره ۲۲ میلیارد مترمکعب آب بوده که در سال آبی جاری از ابتدای مهر تا کنون ۹.۵ میلیارد متر مکعب آب وارد آنها شده است.

وی با تاکید بر این که قسمت عمده ورودی آب به مخازن آبی این استان در پاییز و زمستان انجام شده و تا کنون در جهت تامین نیازهای کشاورزی، شرب و صنعت قرار گرفته، متولی اعلام آمار و احجام آب در کشور را وزارت نیرو معرفی کرد و ادامه داد: با توجه به ثبت و رصد مداوم منابع آبی که مورد برنامه ریزی کلان کشوری و دارای بازرسی و کنترل های خاص می باشد می توان ادعا کرد که ارائه آمار غیر واقع از منابع آبی غیر ممکن است.

 بهارلویی تصریح کرد: چنانچه ایجاد تشکیک در اطلاعات یک سازمان متولی نهادینه گردد، دیگر اطمینان از اطلاعات و ارقام ارائه شده از تمامی دستگاهها و سازمان ها سلب شده و این رویه خطرناک جز ایجاد تنش، جلوگیری از برنامه ریزی و ایجاد خسارت سنگین برای احاد مردم شریف استان، عایدی دیگری نخواهد داشت.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، سدهای استان خوزستان را به عنوان یک منبع ذخیره آبی دانست که طی ۱۱ سال خشکسالی نقش مهم و مثبتی در کنترل و تعدیل شرایط خشکسالی و یا سیلاب داشته اند.

وی ادامه داد: در سال آبی جاری که بیش از ۹۰ درصد مساحت کشور و ۹۵ درصد استان خوزستان را درگیر خشکسالی متوسط تا شدید کرده است، چنانچه سدهای مذکور و مدیریت منابع آب آنها نبود، فاجعه کم آبی، خسارات بیشتر و لطمات جبران ناپذیری بر استان وارد می کرد. بنابراین فرافکنی و انتشار برخی آمار خود ساخته، غیرکارشناسی و فنی و هجمه به مدیریت آب در استان خورستان، منصفانه نبوده و نشان از جریانات دیگر دارد.

بهارلویی افزود: آب یک سرمایه ملی است و نباید به شکل صرفا انتفاعی دیده شود. نگه داشت و ذخیره بیهوده آب در مخازن سدها مغایر با اصول اولیه مدیریت و برنامه ریزی منابع آبی است و حتی در صورت نگاه اقتصادی به آن در شرایط فعلی، چنین امری منطقی و کارشناسی به نظر نمی رسد.

وی با بیان این که تمامی کارشناسان، صاحب نظران، اساتید علمی و حتی کسانی که اطلاعات محدودی از آب و مدیریت آن داشته باشند این مطلب را بطور کامل می دانند تصریح کرد: این که حجم سدها توسط سازمان آب وبرق بدرستی اعلام نشده است و یا آب بیشتری وجود داشته و دریغ می شود کاملا نادرست است.

 بهارلویی، شروع دوره بارشی استان خوزستان را از آذر ماه اعلام کرد و گفت: موجودی مخازن استان باید به گونه ای مدیریت شود که تا شروع دوره مذکور و گذر از ۷ ماه پیش رو، آب برای تامین نیازهای اولیه بخصوص شرب وجود داشته باشد. بسیار روشن است که خشکسالی با کمبود و جیره بندی همراه بوده و مستلزم انجام اولویت بندی تامین آب است.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم همه کمبودها و فشاری که بر کشاورزان محترم و زحمتکش استان وارد می شود، استفاده از تمامی حجم آب موجود در یک مقطع زمانی و تنها برای تامین نیاز کشاورزی تابستان اصولی نبوده و با هیچ معیار فنی همخوانی ندارد.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان افزود: هر سد در طول دوره بهره برداری خود فقط برای یک بار میزانی از آب را به عنوان حجم مرده و غیرفعال در خود دارد و اینگونه نیست که همه ساله بخشی از آب را به عنوان چنین حجمی در خود ذخیره سازد.

وی، اشاره به این احجام و استفاده از آنها را به معنای پایان عمر یک سازه عظیم به نام سد خواند و گفت: بهای ایجاد این بانک آبی که منجر به توسعه کشاورزی، تولید انرژی، رونق اقتصادی، کنترل و مهار سیلاب، تعدیل خشکسالی ها و جلوگیری از خسارات عدیده می شود، رعایت همین محدودیت ها و اصول فنی است.

وی با بیان این که مباحثی نظیر نگه داشت آب در توجیه سیاست های انتقال آب و یا گروکشی بین سازمانی با استفاده از آب نیز صحت نداشته و سازمان آب و برق علیرغم نمایندگی وزارت نیرو در استان، نظرات کارشناسی خود را در مبحث انتقال آب به شفافیت تمام در محافل علمی، سازمانی و حتی رسانه های خبری و جراید از قبل بیان داشته است افزود: این سازمان تمامی تلاش خود را در جهت استفاده حداکثری از منابع آبی در جهت رفاه، رونق کشاورزی، تامین آب شرب با کیفیت و گذر از شرایط بحرانی کنونی با حداقل محدودیت ممکن به کار بسته است.

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد که همراهی و همیاری آحاد مردم شریف استان خوزستان در این مقطع زمانی کمک قابل توجهی در رفع خطر خشکسالی و پیامدهای منفی آن دارد.

برچسب‌ها