قدس انلاین : مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه تنها 2 درصد از مردم جامعه ما از محیط کتابخانه استفاده می‌کنند؛ گفت: حدود 200 کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل در کل استان فعال است.

تنها 2 درصد از مردم جامعه ما از محیط کتابخانه استفاده می‌کنند/ پیش‌بینی مشارکت یک میلیونی در جشنواره کتابخوانی رضوی
حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان  در خصوص تعداد کتابخانه‌های  خراسان رضوی، گفت: حدود 200 کتابخانه نهادی، مشارکتی و مستقل در این استان فعال است که 117 کتابخانه آن متعلق به‌نهاد کتابخانه‌های عمومی بوده و بقیه مشارکتی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، کتابخانه «آیت‌الله خوئی» و «قلم» را جزو کتابخانه‌های مشارکتی دانست و اظهار کرد: بخش خصوصی این کتابخانه‌ها را از کتابخانه‌های عمومی گرفته و در حال حاضر آنها به‌صورت مشارکتی فعالیت دارند.

پاداش نقدی مطالعه کتاب

وی با اشاره به‌وضعیت اقتصادی مردم و اینکه همه گمان می‌کنند کسی کتاب نمی‌خواند؛ یادآور شد: در سفرهای استانی به‌مکان‌هایی رفتیم که بچه‌های مقطع ابتدایی، بالای 250 تا 300 جلد کتاب مطالعه کردند، در روستایی در کاشمر که وضعیت اقتصادی مردم آن بسیار ضعیف بوده و کشاورزی آنها هم تعطیل است، در روستای «اوندر» دختری که کلاس نهم بوده، 250جلد کتاب خوانده است که اگر به‌همین منوال پیش برود، وی نزدیک 4 هزار کتاب را قبل از ورود به‌دانشگاه مطالعه می‌کند.

 سبزیان متذکر شد: در این سفرهای استانی متوجه شدیم، برای مطالعه به‌کودکان، پاداش نقدی داده می‌شود و همه جذب کتابخوانی شده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی قرار گرفتن فضای کودک در کنار دیگر بخش‌های کتابخانه را یکی از بخش‌هایی عنوان کرد که درمسیر توسعه قرار دارد و تاکید کرد: بخش کودک در کتابخانه جزو پر مخاطب‌ترین بخش‌های کتابخانه است که در روستای «افچه» این اتفاق رخ داده، با استقبال مخاطب مواجه شده است.

شاهنامه‌خوانی دانش‌آموزی

وی با اشاره به‌اهمیت کتابخوانی از وجود مدرسه‌ای با دانش‌آموزان کتابخوان خبر داد و اضافه کرد: هر یک از دانش‌آموزان مدرسه «محراب» در محله ابوطالب مشهد، 250 جلد کتاب مطالعه کرده‌اند و کتابخوانی جزو برنامه‌های مدون این مدرسه است.

سبزیان با اشاره به اینکه خوانش شاهنامه برای فارغ التحصیلان هم موضوعی دشوار است، عنوان کرد: دانش‌آموزان در مدرسه به‌شاهنامه‌خوانی هم می‌پردازند و این برای ما بسیار جذاب و تاثیرگذار بود که در محله‌ای رو به‌پایین به‌کتابخوانی اهمیت داده شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی انعکاس اتفاقات این مدرسه را بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: انعکاس این خبر القاکننده این است، این شرایط مطالعه در جامعه ما بسیار بد هم نیست و فضای رسانه‌ای هم می‌تواند در آن بسیار تاثیرگذار باشد.

وی مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی را مجموعه‌ای جوان و توانمند برشمرد و اضافه کرد: هدف ما این است، از فضای رسانه برای معرفی آن استفاده کنیم، چراکه بسیاری از مردم می‌توانند با مجموعه ارتباط بگیرند، ایده بدهند و حتی جزو خیرین ما بشوند.

برکات مطالعه کتاب

سبزیان برجسته‌سازی و رسانه‌ای شدن برترین کتابخوان‌ها را از گام‌های موثر رسانه‌ها دانست و تاکید کرد: اینکه چهره‌های کتاب خوان هم برجسته شوند، جزو کارهایی است که می‌تواند از گام‌های پیشتاز یک رسانه باشد و ما باید این کار را از رسانه‌ها آغاز کنیم، چراکه مجموعه‌داران و کلکسیونرهای خودرو، تمبر و دیگر اشیاء، رسانه‌ای می‌شوند، اما در این حوزه فعالیتی صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: مطالعه کتاب برکات بسیاری برای فرد، خانواده و جامعه‌اش دارد، اما این فرد در جامعه اصلا دیده نمی‌شود، حتی پوشش، انسان را سوژه می‌کند، اما کتاب خواندن انسان را سوژه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند، مدیری که اهل مطالعه نباشد، مدیریت او زیر سوال می‌رود؛ گفت: یکی از کارهای ما در شهرستان‌ها این است که به‌فرمانداران گفتیم به‌صورت نمادین به‌مدت یک ساعت در کتابخانه عمومی مطالعه کنید و این کار را رسانه‌ای کنید.

مدیران فرهنگی که با کتاب بیگانه‌اند

سبزیان تاکید کرد: اولین نشست مدیران کتابخوان کلید خورد و در کاشمر هم این موضوع اتفاق افتاد، اما مسئولان غیرفرهنگی این شهر از مسئولان فرهنگی، بیشتر اهل مطالعه بودند.

مدیرکل  کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در خصوص نشست‌های کتابخوان ادامه داد: این کار را در استان باید عملی کنیم و در بحث خیرین درخواست ما این است، افراد علاوه بر ساخت مدرسه و مسجد به‌کتابخانه‌سازی هم بپردازند، مساجد بسیاری در مشهد ساخته شده‌، اما کتابخانه نداریم، درحالی که نوک پیکان نیازمندی جامعه را باید به‌ سمت کتابخوانی تغییر داد.

وی با اشاره به‌ اینکه تنها 2 درصد از مردم جامعه ما از محیط کتابخانه استفاده می‌کنند؛ افزود: هدف ما این است که جایگاه نهاد و اداره کل ارتقا یابد و مردم با کتاب آشتی کرده، همه می‌توانند از این یار مهربان استفاده کنند و این موضوع ارتباطی به‌جناح‌بندی‌ها و دیگر مسائل ندارد.

سبزیان یادآور شد: لازم است، اطلاع‌رسانی دقیق، جدی و عالمانه در این حوزه رخ بدهد و مردم بدانند، این فضا هم متعلق به‌ آنها بوده و موضوعی همچون پارک و سینما است، باید مردم با کتابخانه‌ها و کتاب آشتی کنند.

پیش‌بینی مشارکت یک میلیونی در جشنواره کتابخوانی رضوی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه امسال جشنواره کتابخوانی رضوی را داریم؛ متذکر شد: بنیاد امام رضا(ع) بعد از چند سال از آغاز جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، هر بخشی را به‌عهده یک نهاد گذاشته و بخش برگزاری مسابقات کتابخوانی رضوی را به‌عهده نهاد کتابخانه‌ای کشور قرار داد و در هر استان، اداره کل کتابخانه‌ها، مسئول برگزاری آن است.

وی با اشاره به اینکه امسال هشتمین دوره این مسابقات در مشهد برگزار می‌شود؛ بیان کرد: سال گذشته، 70 هزار نفر در این مسابقه شرکت کردند، از آنجایی که امسال ما میزبان این مسابقه هستیم، تلاش می‌کنیم تعداد شرکت‌کنندگان به‌ یک میلیون نفر برسد، چراکه این کار سبب آشنایی افراد با نهاد کتابخانه‌ها می‌شود.

برچسب‌ها