اهواز- کوت عبدالله یا همان کارون از جمله شهرهایی است که تا کنون حتی یک مولفه شهر استاندارد را به خود ندیده، سال هاست با جداسازی از نقشه اهواز آن را شهری جدا می دانند اما انگار قرار نیست روزهای خوب خود را ببیند.

مهتاب هم بر کارون نمی تابد

قدس آنلاین- گروه استانها- مریم کروشاوی؛  وجود امنیت و سلامتی از مکانیزه های ابتدایی و بسیار مهم برای نام بردن از یک شهر استاندارد است، شاید هم بهتر باشد این دو مولفه را برای شهر دانستن یک جمعیت، معیار قرار داد و نه آمار بالای ساکنین یک منطقه؛ چنین شاید، شاهد بهبود وضعیت بسیاری از مناطق و شهرهای اطراف شویم. کوت عبدالله یا همان کارون از جمله شهرهایی است که تا کنون حتی یک مولفه شهر استاندارد را به خود ندیده اما سال هاست با جداسازی از نقشه اهواز آن را شهری جدا می دانند و گویی که قرار نیست روزهای خوب خود را ببیند. شهری که تنها منبع زباله ریختن شهر اهواز به آن ارث رسیده و به بلای جانی برای بهداشت و سلامت ساکنان منطقه تبدیل شده است، دیگر حتی به قدمت خود و وجود آثارهای باستانی، نمی بالد. مشکلات مردم کارون تافته ای هستند که اینبار به قصد فراموشی بافته شده اند و شاید برای تخصیص اعتبارات جهت حل مشکلات آن به شلوغ کاری عده ای، مانند یکی از مناطق اهواز نیاز دارد.

مسئولان از نبود بودجه صحبت می کنند

محمد صالحی نسب یکی از ساکنین منطقه درویشیه با اعلام نارضایتی خود از تاریکی و زباله های رها شده در خیابان ها عنوان می کند: انتظار عملکرد بهتری از اداره های شهر در شب عید داشتیم اما با یک غافلگیری جالبی، مدیران عیدی خود را برعکس به مردم دادند، خیابان ها در تاریکی فرو رفته بودند و زباله ها در خیابان ها جای درختچه ها و فضاهای زیبا را گرفته بود. همه مسئولان از نبود بودجه صحبت می کنند و مدیران بالاتر از آنها، نوید اعطای بودجه را می دهند. برای اینکه دنبال شکایات خود در خصوص زباله های پهن شده بر زمین برویم همیشه با در بسته خدمات شهری کارون مواجه می شویم، دقیقا نمی دانیم و معلوم نشد چه زمانی سرکار خود حاضر می شوند تا پاسخگو مطالبات ما باشند.

این معلم در ادامه تصریح می کند: مردم در درخواست های خود برای دریافت خدمات مانند همین روشنایی خیابان ها و سلامت آن ها از زباله ها می بایست مدت طولانی را منتظر بمانند بخاطر همین مردم خود اقدام به ایجاد روشنایی حداقل جلوی درب خانه های خود می کنند و حتی المکان در مدارس نیز فرهنگسازی حفظ نظافت شهر را ایجاد می کنیم اما نباید منکر شویم که زباله ها خواه ناخواه تولید می شوند و در هر شرایطی می بایست جمع آوری شوند. شهرداری از مردم می خواهد که راس ساعت ۹ زباله ها را جلوی خانه خود قرار دهند اما از ساعت ۱۲ به بعد اقدام به جمع آوری آن می کنند که در این صورت مورد تهاجم گربه ها می شوند. پس در این زمینه مردم را نباید در قسمت اول لیست مقصران این ماجرا دانست.

  روزی ۸۰ تن زباله از سطح شهر جمع آوری می شود

معاون خدمات شهری شهرداری کارون در پاسخ به این سوال که چرا باید حتی در شب عید فطر نیز شاهد خیابان های بدون زباله در شهرستان کارون نباشیم و کیسه های زباله های پاره شده توسط جانوران خیابانی که به وفور بر کف زمین ریخته اند امنیت سلامتی مردم را به خطر بیاندازند؟ می گوید: روزی ۸۰ تن زباله از سطح شهر جمع آوری می کنیم و آن ها را به سفیره که نیز محل دفن پسماند اهواز است منتقل می کنیم. خدمات شهری کارون سه بار در روز زباله گیری انجام می دهد و شب قبل و بعد عید نیز این امر را تحقق بخشیده اما به دلیل عدم رعایت مردم در ساعت معین تحویل زباله ها و برخورد با نوع تفکیک آن ها باعث می شود برخی خیابان ها شاهد صورت زشت و نامناسب این چنینی باشد.

خالد زایری ادامه می دهد: در بحث زباله گیری از شهر اهواز نیز پیشرو هستیم، اما در تولید زباله فرهنگ ها متفاوت است. در نقاط بحرانی نیز سطل های بزرگی در خیابان های بزرگ شهر قرار داده ایم تا از تجمع زباله ها بر زمین جلوگیری شود. شهرداری کوت عبدالله در زمینه های مختلفی خوب فعالیت کرده و حتی کم کاری های آب و فاضلاب را برطرف می کند.

نقاط بحرانی نیازمند به روشنایی، شناسایی شدند/ در پی فرهنگسازی تولید زباله صحیح

عضو شورای شهر کارون در رابطه با بحران پسماندها در شهرستان کارون می گوید: طی قراردادی که برای زباله گیری با پیمانکار داشته ایم روزانه ۸۰ تن است اما در حال حاضر روزی بالای ۱۱۰ تن زباله گیری انجام می شود که این موضوع باعث ایجاد اختلالاتی در این امر و پوشش دهی کامل شهر شده است. مشکل عمده ما زباله های بازارها است که فرهنگسازی این امر بین مردم جهت فرهنگ تولید زباله در ساعت مقرر و استفاده از کیسه های مناسب در دست اجرا است.

حسین ناصری با اشاره به وجود بحران هایی که خیابان های شهر را در تاریکی فرو برده اند خاطر نشان می کند: طی صحبت هایی که با سازمان برق شهرستان کارون انجام دادیم مقرر شد تا قبل از عید نقاط بحرانی فاقد روشنایی را تامین برق کنند اما متاسفانه این امر تحقق نپذیرفت، خیابان هایی با وضعیت بحرانی از جمله نصر آباد، جاده ساحلی و شریعتی روشنایی آن ها انجام شده فشار قوی هم فاقد روشنایی است و منتظر اقدامات سازمان برق هستیم.

تامین برق در اولویت است تا روشنایی خیابان ها

اما در این بین مدیر کل اداره برق شهرستان کارون مدعی ست که تمام نقاط فاقد روشنایی که شناسایی شده اند طی مدت زمان های مشخص پوشش داده شده اند، که تناقض میان این دو نظر، بلاتکلیفی شهروندان را در پی داشته است.

ظاهر باوی عنوان می کند: در تابستان که بحث نیاز به پایداری برق مطرح است و در این شرایط تولید کم برق با مصروف روزانه۲۴۰ مگاوات در ساعت رو به رو هستیم، اولویت اصلی و اول ما همین تامین برق جهت جلوگیری از قطعی برق مناطق شهر و رساندن برق مطمئن و ثابت برای مردم است که به هم و غم اداره برق شهرستان مبدل شده به طوریکه تمام نیروهای خود را بسیج کرده ایم.

او ادامه می دهد: در صورت وجود خاموشی روشنایی خیابان ها مردم می بایست موضوع را از طریق شماره ۱۲۱ به ما گزارش دهند تا طی پروژه ای برای پیمانکار تعریف شود و وی هم اقدام به اجرای پروژه کند.

علامت سوال چرایی عدم استاندارد سازی شهرستان کارون محو نمی شود 

سریال چندین قسمتی معضلات شهرستان کارون از ریز تا درشت همچنان ادامه دارد، همانطور که توپ در میدان انداختن متولیان امر به قوت خود باقیست. اما نباید از سکوت مردم و عدم اعتراض آن ها به ادارات در پی عادت به شرایط موجود که شرایط بدتری را به همراه دارد، چشم پوشی کرد. یک سمت ترازوی توازن شهر، مردم و پیگیری آن ها است؛ هرچند در اکثر مواقع سکوت علامت رضا نیست اما می تواند عاملی برای در جا زدن و ناهمگونی توسعه شهر باشد.  

برچسب‌ها