قدس آنلاین-محمد رضایی: سازمان صنعت معدن و تجارت استان مدیریتش بسیار ضعیف است و از پس درست میزان کردن اوضاع برنمی آیدبرای همین باید دولت در این زمینه تدبیراثربخشی بیندیشد.

مدیریت سازمان صنعت معدن و تجارت استان خراسان رضوی ضعیف است/ایجاد ۳ هزاراشتغال جدیددر گرو تزریق  ۱۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس به خبرنگارقدس آنلاین گفت:در بحث صنعت نیاز به کار جهادی داریم اما رئیس صنعت معدن و تجارت استان مدیریتش بسیار ضعیف است و از پس میزان کردن اوضاع برنمی آیدبرای همین باید دولت در این زمینه تدبیراثربخشی بیندیشد.

دکتر جلیل رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی و کارگری در این منطقه مرزی به رکود کشیده شده اند، یادآور شد:متاسفانه در حوزه صنعت مردم و جوانان مستعد تربت جام، تایباد و باخرز مورد فراموشی قرار گرفته انددر صورتی که اگر در این زمینه از سوی بانکها و دولت همکاری شود افزایش شاخصهای اشتغال را خواهیم داشت.

به گفته نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس جوانان جامی-بویژه روستاییان- بیکار و بلاتکلیفند زیرا بسیاری از پروژه‌ها نیمه‌کاره رها شده اند درحالی که باتزریق  ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان بودجه  از صندوق توسعه ملی تسهیلات حد اقل برای ۳ هزار نفر ایجاد اشتغال خواهدشد.

وی کاهش تبادلات تجاری- با هدف اشتغالزایی و افزایش تولید کالای ایرانی- را مورد اشاره قرار دادوتصریح کرد:به دلیل عدم حمایت لازم از تجار بازار کشور افغانستان به دست ترکیه ای ها افتاده، وتعامل و تبادل بار تراز مثبت وجود ندارد. از سوی دیگر بزرگترین کارخانه تولید لبنیات شهرستان ومنطقه به دلیل نبود بازار از نفس افتاده است و از ظرفیت حداکثری اش استفاده نمی‌شودکه در نهایت باعث بیکاری جوانان شده است.

دکتر جلیل رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به مشکلات مرزنشینان و نبود اشتغال کافی برای این افراد یاد آور شد: بسیاری از مرز نشینان روستایی به دلیل نبودکار و امرار معاش مجبور به مهاجرت به شهرها شده اند و ادامه این وضع می تواند آسیبهای اجتماعی بیشتری را بوجود بیاورد.

ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای اشتغال استان خراسان رضوی افزود:قرار بود از بازارچه های مرزی حمایت شود اما هم اکنون در پایانه مرزی دوغارون عوارض بالا وضع شده ومرزنشینان  گذر مرزی و معافیت ندارندو باعث کاهش درآمد و سخت تر شدن معیشت این عزیزان شده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس با بیان اینکه از سوی وزارت خارجه با کشور افغانستان تفاهمی امضاشده و این توافق  به اقتصاد منطقه ضربه زده است، تصریح کرد: حمل و نقل منطقه برای مسافران و تجار دوغارون و نقطه صفر مرزی توسط خودروهای متعلق به افغان‌هاانجام می شود چون دولت ایران مجوز ترددبه افغانها  تامرکز استان را نیز داده است در حالی که رانندگان دوغارون وتایباد بیکارهستند.

رحیمی جهان‌آبادی همچنین تصریح کرد: مردم مناطق مرزی ما به دلیل وجود بازارچه مرزی معمولا از این راه امرار معاش می کردند و به دلیل نبود مراکز توزیعی کافی حتی کالاهای مورد نیاز خود را نیز تأمین می‌کردندو این دو مساله با موضوع حمایت از کالاهای ایرانی و فرمایش رهبر فرزانه انقلاب کاملا در تضاداست.

به گزارش قدس آنلاین، این عضو خانه ملت با بیان اینکه مشکلات فقط اقتصادی نیست بلکه هنرمندان هم در این شهرستان مشکلات زیادی دارند، افزود: تا کنون درخواستهایی از نهاد ریاست جمهوری برای تامین بودجه احداث مجتمع بزرگ فرهنگی با کمک خیرین ونیز  بخش خصوصی در منطقه به عمل آمده اماهنوز تا رسیدن به مرحله رسانه ای شدن زمان زیادی باقی مانده است.

این عضو خانه ملت تصریح کرد: در عین حال وظیفه نماینده پیگیری است و تا کنون از میان کارهای نیمه کاره زیادی که داریم  سیمان تربت جام را باکمک دولت و بعد از سفر اخیر استانی رئیس جمهور افتتاح کردیم اما هنوز هم برای ورود محصول به بازار به اعتبار ثانویه ۶۰ میلیارد تومان نیاز داردتا اشتغالزایی آن نمود عینی پیدا کند.
همچنین پروژه هایی مانند سیلس و آذرمینا (چون کارهای غیر کارشناسی دولتهای قبلی بوده) هنوز بلاتکلیفند و با محیط زیست و یا منابع طبیعی مشکل دارندکه در صورت حل وفصل آن اشتغال خوبی برای افراد بومی می تواند بوجود آید.

 جلیل رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به تصویب لایحه های مناطق آزاد تایباد(دوغارون) و سرخس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد:کارهای اولیه این دو منطقه ویژه اقتصادی برای تبدیل شدن به آزاد انجام شده و اخیرا قرار بود در دولت مورد بررسی قرار گیرد اما هنوز به دلیل حجم بالای کار و مشکلات موجوددرمنطقه  خروجی ملموسی را شاهد نیستیم.

برچسب‌ها