شهرکرد-رئیس جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری گفت: طرح ایجاد مشاغل خانگی و توسعه کسب و کارهای کوچک بصورت پایلوت در ۸ استان از جمله چهارمحال و بختیاری در حال اجراست که سهمیه استان از این طرح حدود ۲ هزار نفراست.

 طرح ایجاد مشاغل خانگی در استان چهارمحال و بختیاری اجرا می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، وحید خلیلی اردلی شامگاه سه شنبه در نشست خبری مشترک مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماهی و رئیس جهاد دانشگاهی استان با اصحاب رسانه گفت: تا کنون نگاه مسئولان و مردم به ایجاد اشتغال نگاه تسهیلات محور بوده که با بررسی ها و پژوهش های انجام شده مشخص شد که تنها ارائه تسهیلات صرف جوابگو نیست و در بسیاری از موارد بیکاران بدهکار را بدنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه برای حل معضل بیکاری باید از پارامترهای دیگر نیز کمک گرفت افزود: باید متقاضی کار ابتدا آموزش ها و دوره های لازم در جهت راه اندازی شغل مورد نظر ببیند، باید متقاضی توانمند شود و همچنین متقاضی باید برندهای روز را بشناسد.

خلیلی با اشاره به وضعیت مشاغل خانگی در کشور گفت: تا زمانی که نگاه به این نوع اشتغال نگاه به یک اشتغال کاذب باشد هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت کما اینکه در بسیاری از کشورها بخش عمده ای از تحول اقتصادی از مشاغل خانگی نشأت گرفته شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان افزود: برای راه اندازی مشاغل خانگی ابتدا باید مزیت های استانی شناسایی شود که بعد از گذشت ۷ ماه و با همکاری یک تیم علمی قوی متشکل از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی استان مزیت های استان شناسایی شدند و حدود ۱۴ مزیت از پژوهش های انجام شده استخراج شد.

وی افزود: قدم بعدی ثبت نام متقاضیان در سامانه الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است که کلیه  فرآیندهای ثبت نام در سامانه کاملا رایگان است.

خلیلی تصریح کرد: طرح ایجاد مشاغل خانگی و توسعه کسب و کارهای کوچک بصورت پایلوت در ۸ استان از جمله چهارمحال و بختیاری در حال اجراست که سهمیه استان از این طرح حدود ۲ هزار نفر است.

وی افزود: فراخوان این طرح اعلام شده و باید تلاش شود با کمک رسانه ها این فرصت به همه مردم و متقاضیان شغل اطلاع رسانی شود.

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: یکی از مشکلات افراد متقاضی اشتغال های خانگی و تولیدات خانگی نبود بازار فروش است که این مشکل نیز با راه اندازی واحدی با نام واحد فروش در جهاد دانشگاهی استان مرتفع شده است.

خلیلی افزود: جهاد دانشگاهی استان از لحظه ثبت نام تا بازار فروش در کنار متقاضیان خواهد بود و متقاضیان هیچگونه نگرانی در خصوص فروش محصولات خود نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات استان عدم شبکه سازی با استان های دیگر است گفت: اولین گام برند سازی محصولات استان به نام خود استان است، چراکه در بسیاری از استان ها با داشتن حداقل های منابع استانی توانسته اند محصولات خود را برند سازی و به تمام کشور و حتی برای صادرات به خارج از کشور شناسایی کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به اینکه باید در فضای مجازی و فضای حقیقی تبلیغات انجام شود افزود: حدود ۲۰ برند ملی و استانی در طرح راه اندازی مشاغل خانگی مشارکت دارند.

خلیلی اظهار کرد: ۲۲ رشته در زمینه مشاغل خانگی برای برگزاری دوره های آموزشی در جهاد دانشگاهی راه اندازی شده و دوره های آموزشی کاملا رایگان برگزار خواهد شد.

وی افزود: زمان برگزاری دوره های آموزشی همزمان با به حدنصاب رسیدن افراد ثبت نام شده برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: یکی از مشکلات متقاضیان تحصیلکرده شغل نداشتن تخصص خاص است، در صورتی که برای راه اندازی هر یک از مشاغل خانگی و تولیدات خرد باید متقاضی آموزش های لازم را طی و در هر یک از رشته ها دارای تخصص باشد.

حفیظ الله فاضلی با اشاره به اینکه مشاغل خانگی مشمول مالیات نمی شود افزود: در مشاغل خانگی هیچ اجباری برای اشتغال ثابت و بحث بیمه نیرو نمی باشد و حقوق و مزایا بر اساس میزان کارکرد نیرو محاسبه، اما اگر نیرویی تمام وقت کار کند و ساعات قانونی اداره کار را طی کند باید مشمول کلیه حقوق قانونی و بیمه شود.

وی افزود: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این امکان را ایجاد کرده که افراد متقاضی شغل که باید دوره های کارآموزی را طی کنند می توانند در تمامی صنوف مشغول به فعالیت و طی کردن دوره های آموزشی باشند.

فاضلی تصریح کرد: افراد متقاضی کارآموزی در هر یک از صنوف یک دوره ۴ ماهه را طی می کنند که در این مدت هیچ هزینه ای شامل حال کارفرما نمی شود و در این مدت نیز ۳۰ درصد از حداقل دستمزد به کار آموز توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و در صورت بکارگیری نیرو پس از دوره کارآموزی تا ۲ سال حق بیمه متقاضی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: امسال تسهیلات مشاغل خانگی ۱۰ میلیون تومان است و به برخی از طرح ها و مشاغل تا سقف ۲۰ میلیون تومان نیز تسهیلات پرداخت می شود.

وی افزود:هدف اصلی در ایجاد مشاغل خانگی تنها ایجاد اشتغال نیست بلکه توانمند کردن خانواده هاست.

برچسب‌ها