یک فعال بازرگانی نسبت به خطر ورشکستگی شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی هشدار داد و گفت: واردات تجهیزات پزشکی در حال حاضر برای فعالان این بخش صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل برخی از شرکت‌ها در حال ورشکستگی هستند

ورشکستگی در کمین شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی است/ مطالبات برخی شرکت‌ها از دولت از سال 94 پرداخت نشده است

شیرین حیدریان فعال بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، با اشاره به این که  دولت مانع اقزایش قیمت تجهیزات پزشکی شده و  به صراحت گفته است  نباید قیمت‌ها افزایش یابد، گفت: در حال حاضر قیمت گذاری تجهیزات پزشکی وارداتی به کشور با نرخ دلار 3600 تومانی انجام می‌گیرد در صورتی که  دربازار  دلار  با این نرخ نداریم.

وی فروش تجهیزات پزشکی با نرخ ارز 3600 را ناعادلانه توصیف کرد و با طرح این سؤال که  وقتی قیمت خرید لوازم و تجهیزات وارداتی افزایش داشته است چرا نباید نرخ فروش را افزایش داد؟ اظهار داشت: در واقع متناسب با افزایش نرخ خرید باید قیمت فروش اجناس هم افزایش یابد اما الان شرکت‌ها را مکلف می‌کنند با همان نرخ  قبلی کالا بفروشند و اگر این گونه عمل کنند،تعزیرات، دادگاه و ... در انتظارشان خواهد بود.  

 به گفته حیدریان از سوی دیگر شرکت‌های وارد کننده را تهدید می‌کنند که اگر در تأمین تجهیزات پزشکی همکاری نکنند؛ دستگاه متولی حوزه سلامت مجبور برای واردات تجهیزات پزشکی مورد نیاز از شرکت‌های موازی استفاده کند در حالی که شرکت‌های صوری متعلق به یک عده خاصی است که ارتباطات نزدیکی با مسئولان دارند.

این فعال بازرگانی در همین زمینه افزود: دولت با مخالفت با افزایش قیمت تجهیزات پزشکی عملاً  شرکت‌های واردکننده تجهیزات را وادار می‌کند تا در پرفرم‌های خود دست ببرند.

حیدریان  در ادامه به بحث صدور مجوز واردات  پرداخت و گفت: در حال حاضر باردیگر برای واردات تجهیزات پزشکی سقف مشخص کردند. یعنی شرکت‌ها تنها به میزان وارداتی که سال گذشته داشته‌اند می‌توانند  امسال هم واردات داشته باشند نه بیشتر. ضمن این که دولت برای صدور «ایران کد» یا همان«آر. آی. سی» بشدت مقاومت می‌کند. در واقع  شرکت‌های واردکننده برای دریافت این کد باید کلی برو و بیا داشته باشند .

وی سپس از عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی از سوی بیمارستان به عنوان یکی دیگر از مشکلات حاد این بخش یاد کرد و گفت: برخی از شرکت‌ها هنوز مطالبا ت سال‌های 94 و 95    خودشان را از بیمارستان‌ها دریافت نکرده اند. درواقع  دولت نه تنها مطالبات را نمی‌دهد بلکه به سختی  مجوز واردات واردات تجهیزات پزشکی را می‌دهد.

این فعال بازرگانی با اشاره به تفاوت  مشکلات شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی با  شرکت‌های داخلی تولید کننده تجهیزات پزشکی، تصریح کرد: وزارت بهداشت مخالف واردات تجهیزات پزشکی از کشور چین است. می‌گوید نباید روی کالا «ساخت چین» خورده باشد.در حالی که همان جنس به اروپا می‌رود  و مجدداً پک می‌شود و تحت یک برند معتبر اروپایی به ایران صادر می‌گردد و این وسط شرکت‌های ما  فقط هزینه بیشتری برای واردات آن جنس می‌پردازند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر واردات تجهیزات پزشکی به دلیل یاد شده  برای فعالان این بخش صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل خیلی از شرکت‌ها در حال ورشکستگی هستند وبه ناچار به تعدیل نیرو روی آورده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها