قدس انلاین : مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌رضوی گفت: تا سال ۱۳۹۴ رشد ۵۰ درصدی در زمینه خشونت داشته‌ایم و از سال ۹۴ تاکنون کاهش این معضل وجود دارد؛ در مشهد کاهش ۱۵ درصدی و در شهرستان‌های کوچک کاهش ۱۱ درصدی وجود داشته است.

کاهش 15 درصدی خشونت در مشهد
 سید کمال‌الدین حسینی در مراسم نکوداشت محمدامین قانعی‌راد که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: عدم احساس مسئولیت‌پذیری در جامعه یکی از غفلت‌هایی است که در جامعه ما رخ داده و به آن بی‌توجهی می‌شود. بنابراین این همه چالش‌ها و مشکلاتی که در زندگی اجتماعی ما وجود دارد به دلیل نبود همین مسئولیت اجتماعی است. 
وی افزود: امروز بسیاری از اقداماتی که در جامعه انجام می‌شود بیهوده است و اصطلاحاً همانند این است که زرنای را از دهان گشان آن بنوازیم. یکی از دلایل آن به دلیل شرایط اجتماعی و کاری است که بر دستگاه‌های دولتی حکم‌فرماست. واقعیت این است که در بسیاری از مراحل جامعه ما به سوی بی‌راهه حرکت می‌کند. یکی از دلایل این اتفاق این است که جامعه‌شناسانی چون قانعی‌راد در جامعه اندک هستند. 
حسینی خاطرنشان کرد: در این راستا می‌توان نمونه‌ای بیان کرد در واقع به اقتضای شرایط کاری در جلسه‌ای در دانشگاه علوم‌پزشکی شرکت کردم که همگی افراد شرکت‌کننده در آن مسئولان بخش بودند. در این جلسه پرسشی اجتماعی در راستای مصرف سیگار و ارتباط آن با دانش‌آموزان مطرح کردم. متاسفانه هیچ‌کدام از آن‌ها نسبت به بدیهی‌ترین قوانین اجتماعی بی‌توجه بودند. در واقع به مسئولیت اجتماعی هیچ توجهی نداشتند. نتیجه این عدم توجه وجود مشکلات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌هایی که در جامعه ما بالاترین رقم را دارد خشونت است و به راحتی علت آن را وجود بیکاری می‌دانند. تا سال ۱۳۹۴ رشد ۵۰ درصدی در زمینه خشونت داشته‌ایم و از سال ۹۴ تاکنون کاهش این معضل وجود دارد. در مشهد کاهش ۱۵ درصدی و در شهرستان‌های کوچک کاهش ۱۱ درصدی وجود داشته است. دلیل این اتفاق وجود فرهنگ و هویت شهروندی است. بنابراین بایستی به عنوان جامعه‌شناس روی این مسائل و آسیب‌ها کار کنیم.
وی با بیان اینکه "اگر مسئولان تصمیم اشتباهی می‌گیرند بایستی به عنوان یک مصلح اجتماعی رسالت خود بدانیم تا در مقابل این مشکلات راه حلی ارائه دهیم" توضیح داد: نخستین آمار آسیبی جامعه ما در میان خانم‌ها افسردگی و عدم بهداشت روانی است و در میان آقایان دومین آسیب است؛ بنابراین بایستی به آن فکر کرد و راه حل لازم را برای آن‌ها ارائه داد. در واقع قانعی‌راد نسبت به این مشکلات بسیار حساس بود و توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشت و امیدوارم همگی ما شاگرد ایشان باشیم و راه وی را در پیش بگیریم.

برچسب‌ها