قزوین_ مسئول مرکز فرهنگی و پاسخگویی به پرسش‌های دینی حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه راه‌اندازی حوزه علمیه دانش آموزی مهمترین چشم انداز برنامه سال جاری است، گفت: بیش از ۳ هزار جلسه به منظور دوره سبک زندگی اسلامی برگزار شده است.

حوزه علمیه دانش آموزی در قزوین راه اندازی می شود

قدس آنلاین- گروه استانها:  امروزه با رشد و پیشرفت دانش و روبه رو شدن با رویدادهای جدید زندگی، سوالات و شبهات بسیاری در حوزه دین و مذهب در ذهن انسان شکل می‌گیرد و برای پاسخگویی به این سوالات و شبهات به منابع و مأخذی معتبری مورد نیاز است.

در آیات قرآن کریم و برخی روایات به این موضوعات نیز اشاره شده و اگر اندکی در سخنان بزرگان دین و مذهب تأمل کنیم، نسبت به معرفی منابع معتبر برای پاسخگویی نیازهای انسان اشاره شده است؛ آنجا که به انتخاب مرجع تقلید و انتخاب مرجع اصلح سفارش می‌شود، نشانی از ارزش و اهمیت مسائل دینی و مذهبی و علمی و اعتقادی انسان دارد.

مراکز فرهنگی و پاسخگویی به پرسش‌های دینی حوزه‌های علمیه در برخی از استان‌های کشور شکل گرفت تا بتواند به بخشی از این پرسش‌ها و نیازهای انسان پاسخ دهد و استان قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مرکز فرهنگی و پاسخگویی به پرسش‌های دینی حوزه علمیه استان قزوین با برگزاری برنامه و اجرای سیاست‌های مختلف در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری توانسته نقش مؤثری را در جامعه هدف داشته باشد؛ برای آگاهی بیشتر در این حوزه مصاحبه‌ای را با حجتالاسلام علی ابوالقاسمی مسوول این مرکز ترتیب داده‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرد.

 مرکز فرهنگی و پاسخگویی به پرسش‌های دینی حوزه علمیه استان قزوین از چه تاریخی فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است؟ 

 این مرکز زیر نظر دفتر آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه استان و نماینده ولی فقیه در قزوین فعال بوده و از سال ۱۳۸۰ به عنوان پاسخگویی به پرسش‌های دینی تأسیس و فعالیت خود را آغاز کرده است.

مهمترین فعالیت‌های مرکز در چه حوزه‌ای است؟

 مرکز فرهنگی و پاسخگویی به پرسش‌های دینی حوزه علمیه استان قزوین در ابتدا با هدف پاسخگویی به پرسش‌های دینی تأسیس شد که بعد از مدتی، طرح‌ها و برنامه‌های دیگری از جمله فعالیت‌های دانش‌آموزی در قالب طرح «نسیم معرفت» به آن اضافه شد؛ فعالیت‌های مربوط به طرح نسیم معرفت همزمان با آغاز مدارس شهر آغاز می‌شود و کارشناسان در مدارس حضور می‌یابند و مباحث دینی و اعتقادی توسط آنها مطرح می‌شود.

 از سایر فعالیت‌های مرکز، پاسخگویی به سوالات دینی و آموزش خانواده با عنوان «مهارت‌های سبک زندگی اسلامی» از جمله مهارت حل تعارض، حل مسأله، تقویت فرزند و همسرداری به شکل‌های مختلفی است.

در خصوص دوره‌های سبک زندگی اسلامی توضیحات بیشتری را ارائه دهید.

 دوره‌هایی با محوریت ۱۴ موضوع برای نوعروسانی که بعد از عقد آماده ازدواج هستند به مدت یک هفته برگزار می‌شود که برگزاری آزمون در طی یک هفته آزمون و برنامه افتتاحیه و اختتامیه از حاشیه‌های این برنامه است؛ استقبال از دوره‌ها گسترده است و پنجاه و پنجمین دوره آن قبل از ماه رمضان سالجاری برگزار شد که نتیجه مطلوبی را به همراه داشت.

در این دوره‌ها، نوعروسان توسط بنیاد ازدواج به مرکز فرهنگی و پاسخگویی به پرسش‌های دینی حوزه علمیه استان قزوین معرفی می‌شوند و کلاس‌ها بدون هزینه برگزار شده و اگر از این کلاس‌ها در بین خانواده‌ها استفاده شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

در حوزه آمار می‌توان گفت که مجموع تعداد جلساتی که در سال گذشته مدارس قزوین برگزار شد شامل سه هزار و ۹۲ جلسه است.

این کلاسها به تفکیک در دبستان پسرانه شامل ۳۳۸ جلسه، در متوسطه دوره اول شامل یکهزار و ۷۳ جلسه، در متوسطه دوره دوم شامل ۷۲۵ جلسه بود که در مجموع در مدارس پسرانه ۲ هزار و ۱۳۶ جلسه برگزار شد.

در دبستان دخترانه در متوسطه دوره اول دخترانه ۴۲۰ جلسه و در متوسطه دوره دوم هم ۴۷۷ جلسه برگزار شد و مجموع جلسات مدارس دخترانه شامل ۹۵۶ جلسه بوده است.

 آیا برنامه خاصی برای مهارت‌افزایی زوجین در نظر دارید؟

علاوه بر آموزش مهارت‌های سبک زندگی اسلامی، دوره‌هایی را برای مهارت‌های زوجین آغاز کرده‌ایم؛ زوجینی که ازدواج کرده‌اند در این دوره ثبت نام کرده و مهارت‌های زندگی از جمله خانواده موفق به آنها ارائه می‌شود؛ برگزاری سطح ارتقای عمومی و تخصصی برای طلاب از جمله دوره‌هایی است که برگزار می‌شود.

مرکز فرهنگی و پاسخگویی به پرسش‌های دینی حوزه علمیه استان با چه هدفی تأسیس شده است؟

 باتوجه به شبهات جامعه و سوالاتی که در ذهن مردم وجود دارد این مرکز فعالیت خود را آغاز کرده تا بتواند پاسخگوی مسائل شرعی و شبهات باشد که یکی از فعالیت‌های مرکز، پاسخگویی تفلنی است.

 در سال گذشته، ۳۶ هزار و ۹۶۰  سوال به مرکز ارائه شد و در کنار آن سوالاتی نیز به صورت مکاتبه‌ای از طریق سایت مرکز به سوالات مخاطبان پاسخ داده شده و حدود ۲ هزار و ۴۰۳ سوال نیز به صورت کتبی پاسخ داده شده است.

سوالات حضوری پاسخ داده شده در مدارس شامل ۲۴ هزار و ۷۳۶ سوال بوده که این پاسخ‌ها افزایش ارتقای سطح علمی اعتقادی و مذهبی مردم است.

مشاوره دینی به صورت اسلامی برگزار می‌شود که شامل مشاوره تحصیلی، قبل ازدواج، مسائل خانواده است و با شماره گیری یک شماره نوبت دهی می‌شود و مراجعان از مشاوره استفاده می‌کنند.

مهمترین سیاست مرکز فرهنگی و پاسخگویی به پرسش‌های دینی حوزه علمیه استان در سال جاری چیست؟

به منظور ارتقای فعالیت‌های مرکز در حوزه پاسخگویی تلفنی، دورههایی را برای کارشناسان مرکز برگزار کرده‌ایم و یکی از اتفاق‌های سال گذشته برای مرکز، انتخاب پاسخگوی خانم به عنوان پرسشگر خانم بود چراکه بسیاری از سوالات مرکز به سمت بانوان است.

 در تابستان سالجاری دوره مقدماتی مهارت‌های مربیان مدارس به صورت تخصصیتر برگزار می‌شود و اگر مربیان این دوره، دورههای مشاوره‌ای را بگذرانند می‌توانند به عنوان کارشناس در مدارس سطح شهر حضور داشته باشند.

سرفصل‌هایی که در این دوره آموزش ارائه می‌شود شامل آشنایی با روانشناسی رشد، آشنایی با اختلالات دوران نوجوانی، شیوه‌های خودمهارگری در نوجوانان و شیوه‌های تغییر رفتار در نوجوانی به صورت موضوعات تخصصی است.

 برگزاری مشاوره خانواده در سال گذشته شامل ۱۷۶ جلسه بوده است که بسیاری از موارد طلاق جلوگیری شد؛ برگزاری ۱۵ جلسه مشاوره تحصیلی برای افرادی که نیازمند مشاوره تحصیلی بودند ارائه شد و یکهزار و ۴۲۸ جلسه در مدارس به صورت عمومی برگزار کردیم که تأثیرگذار بود.

باتوجه به اینکه مرکز فرهنگی و پاسخگویی به پرسشهای دینی حوزه علمیه در بسیاری از استان‌ها وجود ندارد و ظاهرا ۱۲ مرکز همچون استان قزوین در مجموع کشور وجود دارد و ۷ مرکز فعال است و مرکز قزوین یکی از بهترین مراکز محسوب میشود.

امیدواریم در سالجاری بتوانیم موفقیت خود را افزایش دهیم و در این زمینه، پیش نویس راهبردی سند ۵ ساله را تدوین کردیم.

دوهفته نامه «لبیک یا امام» را به صورت مکتوب در گذشته چاپ کردیم و امیدواریم بتوانیم آن را به صورت الکترونیک چاپ کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

تلاش داریم تا حوزه علمیه دانش آموزی را در کنار فعالیت‌هایی که برای دانش آموزی داریم، را راه اندازی کنیم.

بیشترین آمار مراجعه کننده به مرکز معمولا در چه برههای از سال است؟

در ماه رمضان سوالات تلفنی مرکز بیش از هر زمان دیگری بوده و بیشتر درصد سوالات تلفنی احکام بانوان بوده و تلفن های ۳۳۲۴۶۰۵۸، ۳۳۲۴۶۰۵۹ و ۳۳۲۲۰۲۵۹ برای پاسخگویی به سوالات است.

این مرکز که زیرنظرامام جمعه استان و نماینده ولی فقیه در استان فعال است طبیعتا به دنبال آن هستیم که یک روحیه نشاط را در جامعه ایجاد کنیم و از همشهریان درخواست داریم در دورههای که برگزار می‌شود، شرکت کنند.

نقش مرکز فرهنگی و پاسخگویی به پرسش‌های دینی حوزه علمیه استان در کاهش آسیب‌های اجتماعی چیست؟

 تمام اهداف دوره‌هایی که در مرکز برگزار می‌شود به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی است و آگاهی و مهارت را به مردم ارائه میدهیم؛ در فضای مجازی نیز ورود کرده‌ و سواد رسانه را برگزار کردهایم که این آسیبها را خانواده و دانش آموزان آموزش میدهیم.

باتوجه به اینکه فضای مجازی که امروز در اختیار داریم، فرهنگ استفاده آن را نمیدانیم همین امر زمینه ساز مشکلات بسیاری در جامعه شده است؛ به واسطه این امر نیاز به فرهنگ سازی داریم و لازم است تا مهارت‌هایی را کسب کنیم و بتوانیم با اهداف و جنگ نرم دشمن مقابله کرده و از ابزار فضای مجازی به خوبی استفاده کنیم.

تفاهم نامه با رییس پلیس امنیت و معاونت اجتماعی منعقد کرده‌ایم که مرکز پاسخگویی سوالات دینی مشاورههایی را به افراد ارائه میدهد.​

برچسب‌ها