گیلان- سرپرست معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:۸۰ درصد تخم مرغ مصرفی گیلان توسط مرغ‌های خانگی و بومی تامین می‌شود.

گرایش مردم به مصرف تخم‌مرغ بومی گیلان رو به افزایش است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از جهادکشاورزی گیلان ،میرحجت علی‌اکبرنژاد ، گفت: گیلان بالغ بر ده میلیون قطعه مرغ بومی نظیر اردک، مرغ، غاز و ... دارد .

وی با اشاره به اینکه گیلان، در برخورداری از مرغ بومی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: در حال حاضر شناسایی خانوارهایی که از مرغ بومی نگهداری می‌کنند، در حال انجام است و از طریق پروانه‌های مشاغل خانگی مورد حمایت قرار خواهند گرفت .

سرپرست معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: پرورش مرغ بومی می‌تواند شغلی مکمل برای روستاییان استان باشد و در ارتقای درآمد آنها نقش موثری ایفا کند .

وی با بیان اینکه غالبا پرورش و نگهداری مرغ بومی توسط زنان روستایی انجام می‌شود،خاطرنشان کرد: بیشتر درآمد از پرورش مرغ بومی به دلیل فروش تخم‌مرغ‌های بومی است. در حال حاضر ۸۰درصد تخم مرغ مورد نیاز استان از طریق مرغ‌های بومی تامین می‌شود .

علی‌اکبرنژاد با اشاره به اینکه گرایش مردم به مصرف محصولات ارگانیک رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل تخم مرغ بومی بسیار مورد توجه مردم و مسافرین گیلان قرار گرفته است .

وی افزود: به دلیل سازگاری مرغ‌های بومی با شرایط آب و هوایی استان این پرندگان کمتر درگیر بیماری می‌شوند و نگهداری و پرورش آنها صرفه اقتصادی بسیار بالایی برای روستاییان دارد .

وی از افزایش گرایش مردم به خصوص جوانان از پرورش و نگهداری مرغ بومی خبر داد و گفت: توسعه چنین مشاغلی منجر به ارتقای وضعیت اقتصادی جوان روستایی و مانع مهاجرت آنها به شهرها می‌شود .

وی یکی از دغدغه‌های مرغ بومی در گیلان را نبود کشتارگاه برای کشتار بهداشتی این نوع از پرندگان عنوان کرد و گفت: به دنبال سرمایه‌گذاری هستیم که با احداث چنین کشتارگاهی خیال مردم را از مصرف مرغ های خانگی و بومی راحت کند.

برچسب‌ها