یزد - مدیر کل زندان های یزد گفت: درماه رمضان سال جاری ۱۱جشن گلریزان در استان یزد و شهرستانها برگزار شد ودر این جشن ها بیش از ۲میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد جمع آوری شد.

جمع آوری بیش از ۲میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استان

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، رضا ذوالفعلی نژاد ظهر یک شنبه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه در جمع اصحاب رسانه استان اظهارداشت : سازمان زندان ها  یکی ازسازمان های وابسته به قوه قضائیه بوده که ریاست آن توسط رئیس قوه قضائیه منصوب می شودو این سازمان در حوزه  اقدامات تامینی و اصلاح تربیت مجرمین نقش اثرگذاری دارد  و در ۵ حوزه  ورود زندانیان، رسیدگی به مشکلات روحی وروانی این قشر، اجرای برنامه های فرهنگی در زندان، اشتغال، حرفه آموزی، سواد آموزی و مهارت آموزی به مدد جویان اهدافی را دنبال می کند.
وی با بیان اینکه اجرای برنامه های فرهنگی از مهمترین اهداف این سازمان برای مددجویان است افزود:  بیش از ۲۴روحانی در سازمان زندان های استان یزد برنامه قرائت و حفظ قرآن، نهج البلاغه خوانی و احکام  شرعی را به افراد مددجوارائه می دهند و بیش از ۵۶۲ نفر از این مددجویان حافظ یک جز تا۳۰قرآن بوده  که ۷نفر از مدد جویان استان حافظ کل قرآن هستند و در مسابقات سال گذشته حائز رتبه برتر شدند .
فقر فرهنگی و اقتصادی مهمترین عامل به زندان  افتادن است 
ذوالفعلی نژاد با بیان اینکه فقر فرهنگی و اقتصادی مهمترین عاملی است که باعث می شود افراد به زندان گرفتار شوند تصریح کرد: بیش از ۷۵درصد زندانیان استان  کم سواد  وبی سواد بوده و بیش از۲۷۰نفر از مددجویان از کلاس های نهضت سواد آموزی بهره برده اند و با سواد شده اند. بیش از ۱۸۷نفر از زندانیان در دوره متوسطه تحصیل می کنند و ۶۵نفر از این افراد دانشجوی دوره های علمی کاربردی حقوق هستند و ۴نفر از این افراد فارغ التحصیل شده اند.
وی درخصوص برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی ویژه این قشر گفت: ۲۸مقام کشوری در رده ورزشی و مسابقات زور خانه ای  توسط این افراد کسب شده، بیش از ۶کتابخانه با بیش از ۳۰هزار کتاب در اختیار این افراد قرار دارد همچنین طرح "یار مهربان"  و طرح ابتکاری  "کتاب اثر گذار" در سازمان زندان های استان برگزار شده و کتاب خانه تخصصی شهدا در یک  فضای معنوی در ایام ماه مبارک رمضان آغاز بکار کرد.  
ذوالفعلی نژادخاطر نشان ساخت: هم اکنو ن بیش از ۱۵پزشک عمومی و ۲روان پزشک و ۱پزشک متخصص در این سازمان فعالیت دارند و سال گذشته بیش از ۳۳هزارو ۴۰۰ویزیت  توسط این افراد انجام شده است.
وی افزود: یک هزارو ۲۴۹ از مددجویان این سازمان شاغل بوده و از این تعداد ۴۰۵نفر مددجو درکارهای تولیدی مشغول بوده و بیش از ۷۰درصد حقوق ماهیانه را از کارفرما دریافت می کنند.  
این مسئول ادامه داد : ۱۴۵حرفه کار آموزی سال گذشته در زندان های استان برگزار شد و بیش از ۴هزار445 زندانی در این دوره ها شرکت کردند که 3هزار936نفر گواهی مهارت دریافت کردند البته در گواهی اعطا شده به این افراد واژه  زندان درج نشده  تا این افراد پس از آزادی بتوانند جذب بازار کار شوند چون بیشتر این افراد پس ازآزادی با مشکل اشتغال مواجه هستند .
 وی درخصوص حمایت از خانواده ها ی زندانیان نیز گفت: مرکز خدمات اجتماعی  مشاوره بعد از خروج توسط این سازمان راه اندازی شده وبسیاری از افرادی که در زندان ها بسر می برند نا خواسته مرتکب جرمی شده اند  و اگر ما با این افراد برخورد جزیره ای کنیم  نه تنها کمکی به این قشر نکرده ایم بلکه  به آسیب های  اجتماعی بیشتر دامن زده ایم .  .
۹۶درصدد زندانیان استان مرد هستند
وی تصریح کرد:  بیش از ۹۶درصدد زندانیان استان مرد  وبیش از ۴درصد زندانیان استان زن هستند. ۶۳درصد جرائم مربوط به مواد مخدر  و ۱۷درصد سرقت  و مابقی سایر جرائم بوده  و ۶۵درصد از زندانیان  بومی و بیش از ۳۵درصدغیر بومی هستند. ۷۵درصد  تحصیلات زیر دیپلم  و ۷۸درصد شغل ازاد و کارگاهی دارند  و برخی از زندانیان استان اتباع بیگانه و غیربومی هستند .
این مسئول در خصوص اشتغال زنان زندان در استان گفت: این زنان هم بنا دلایلی در زندان بسر می بردند  که در کارگاههایی که برای این افراد ایجاد شده به به فعالیتهای  هنری مشغول هستند و جدیدا یک کارگاه شیرینی پزی برای زنان ایجاد شده که عده ای هم د رآنجا مشغول کار هستند. بانوان زندانی در کنار کار با حقوق، در طول هفته هم شرایطی برایشان فراهم می شود تا به مرخصی بروند .

 گلریزان در بیش از ۱۱شهرستان استان

و ی درخصوص جشن های گلریزان استان افزود: این جشن ها در بیش از ۱۱شهرستان استان برگزار شد و بیش از ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون  تومان برای زندانیان جرائم غیر عمد جمع آوری شده و با این مبلغ ۲۶نفر آزاد شدند. در سال گذشته ۱۵۷نفر از زندانیان  نیازمند هزینه ۱۹میلیاردتومان  بودند که ۹میلیاردتومان  آن توسط شاکیان بخشیده شد و ۱۰میلیاردتوما ن آن توسط  خیرین پرداخت  و افراد آزاد شدند.
ذوالفعلی تصریح  کرد : هم اکنون ۱۶۴نفر از زندانیان استان  از زندانیان جرائم غیر عمد بوده  که بیش از۲۶نفر آزادشده  و برای دیگر زندانیان بیش از ۳۰میلیارد تومان هزینه نیازداریم که تاکنون بیش از۵میلیارد تومان توسط شاکیان بخشیده شد و ۲۵میلیارد تومان دیگر برای زندانیان جرائم غیرعمد نیازداریم .
وی در خصوص  کم سن ترین زندانی استان گفت : نوجوان ۱۲ساله ای به جرم مواد مخدر در کانون اصلاح تربیت به سر می برد و مسن ترین زندانی استان فرد ۸۵ساله ای است و قدیمی ترین زندانی استان از سال ۷۵در زندان بسر می برد .
این مسئول خاطرنشان ساخت: در حال حاضر ۴نوزاد در زندان های استان در کنار مادران خود حضور دارند  و این افراد تا دوسالگی باید در کنار مادر خود باشند وپس از آن به بهزیستی ارجاع داده می شوند  .
وی درخصوص طرح پابند الکترونیکی در زندان های یزد گفت : این طرح در استان برگزار شده و این استان پس از استان تهران دومین استانی است که این طرح را اجرا کرده  و تاکنون ۱۹نفر از مددجویان ازمچ بند الکترونیکی استفاده می کنند که خود این کار باعث  کاهش جمعیت کیفری زندان ها شده  و این طرح در استان به صورت محدود اجراشده و هر جرمی را شامل نمی شود .

برچسب‌ها