اهواز_ معاون توسعه و بهره برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان، از احداث بند خاکی موقت مارد به منظور جلوگیری از ورود آب شور دریا به شهرها و روستاهای آبادان و خرمشهر در زمان "مد" خلیج فارس خبر داد.

چاره اندیشی سازمان آب و برق خوزستان برای رفع مشکل شوری آب آبادان و خرمشهر

به گزارش  قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، "نورالدین بازگیر" افزود: پروژه احداث بند خاکی مارد که از نیمه دوم اردیبهشت به صورت اضطراری آغاز شده، هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انشاالله در هفته جاری به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه این بند خاکی، از ورود آب شور دریا به کانال مارد و در نهایت شوری رودخانه بهمنشیر جلوگیری می کند، تصریح کرد: احداث این بند، بهبود آب شرب شهرستان های آبادان و خرمشهر را به دنبال داشته و از نابودی نخیلات حاشیه رودخانه بهمنشیر جلوگیری می کند.

بازگیر، کاهش چشمگیر نزولات جوی و کاهش میزان آبدهی از بالادست رودخانه کارون در سال های اخیر، ورود بخشی از زه آب اراضی کشاورزی به این رودخانه و پیشروی آب شور دریا به سمت بالادست را از عمده دلایل کاهش پارامترهای کیفی آب شهرهای آبادان و خرمشهر دانست و اضافه کرد: به منظور رفع فوری این معضل، تصمیم به احداث بند خاکی موقت مارد گرفته شد.

معاون توسعه و بهره‌ برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو از سال های قبل، مشکل شوری آب این مناطق را پیش بینی کرده و طرحی شامل چهار مرحله با فواصل زمانی محدود برنامه ریزی کرده است.

وی طرح را شامل احداث ایستگاه پمپاژ اصلی در ساحل رودخانه کارون در منطقه مارد، احداث کانال آبرسانی از مارد به رودخانه بهمنشیر، احداث ایستگاه های پمپاژ جهت آبرسانی به کانال های اصلی و فرعی، سازه سیفون معکوس جهت آبرسانی به شلمچه و سه سد با قابلیت کشتیرانی و کنترل شوری ناشی از جزر و مد دریا دانست.

بازگیر ادامه داد: اکثر اجزای این طرح عظیم اجرا شده و در حال بهره بردای است. از سه سد مورد اشاره شده، سد و قفل کشتیرانی بالادست بهمنشیر نیز انجام شده و دو سد دیگر در حال ساخت است.

"محمدتقی منصوری کیا"، مدیردفتر اجرایی سدها در سازمان آب و برق خوزستان نیز به ساخت سد مارد به طول ۲۳۵ متر و ارتفاع سازه ای ۲۱ متر، با هشت دریچه سرریز و یک واحد قفل کشتیرانی توسط سازمان آب و برق خوزستان اشاره کرد و افزود: احداث این سد در منطقه مارد آبادان و سد و قفل کشتیرانی پایین دست بهمنشیر در منطقه چوئبده آبادان که از خرداد سال گذشته آغاز شده، تاثیر چشمگیری بر کنترل نفوذ شوری آب به رودخانه های کارون و بهمنشیر خواهد داشت.

منصوری کیا در رابطه با دیگر مزایای ساخت این سدها گفت: ساخت این دو سد علاوه بر تامین آب شیرین برای مصارف شرب و صنعت، ۳۲ هزار هکتار زمین کشاورزی و حدود چهار میلیون اصله نخل در جزیره آبادان و خرمشهر را از نابودی نجات خواهد داد.

برچسب‌ها