ریاست ۱۴ ساله علاءالدین بروجردی بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در انتخابات روز گذشته هیئت رئیسه این کمیسیون پایان یافت. علاءالدین بروجردی از دیپلمات‌های اسبق وزارت امور خارجه و یکی از نمایندگان پرسابقه مجلس است که سالها در جایگاه رئیس کمیسیون امنیت ملی فردی بی رقیب بود و گه گاه نیز در قامت دیک دیپلمات در عرصه تحولات خارجی و سیاست خارجی ایران حتی فراتر از جایگاه پارلمانی خود ایفای نقش می‌کرد.

تغییری متأثر از فضای مجلس دهم

به گزارش قدس آنلاین، با وجود اینکه علا الدین بروجردی به مدت ۱۴ سال رئیس کمیسیون امنیت ملی بود، اما در جلسه دیروز ذوالنوری و فلاحت پیشه آرای بیشتری نسبت به وی داشتند و در نهایت به دلیل مساوی بودن آرا فلاحت پیشه و ذوالنوری با قرعه کشی که انجام شد فلاحت پیشه انتخاب شد.

علا الدین بروجردی از مجلس هفتم تاکنون ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را برعهده داشت.

بروجردی به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی در بسیاری از مسائل کلان سیاست خارجی همچون رخدادها و مذاکرات دولت‌ها و سران منطقه‌ای نقش فعالی داشته است.

بروجردی که به لحاظ سیاسی به طیف مستقلین نزدیک است اما در بسیاری از تحولات کشور همچون توافق برجام، حامی دولت بود.

اینکه چرا بروجردی در انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون نتوانست برای پست ریاست رأی بیاورد سوالی است که این روزها خیلی‌ها به دنبال جواب آن هستند. به ویژه آنکه اتفاقات چند روز اخیر و حواشی انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی این موضوع را در کانون توجهات رسانه‌ای قرار داده بود، از جمله به حد نصاب نرسیدن جلسه چهارشنبه گذشته کمیسیون امنیت ملی و خودداری برخی از اعضا برای حضور در این جلسه که قرار بود انتخابات هیئت رئیسه در آن برگزار شود. پس از آن بود که گفته شد آبستراکسیونی از سوی اعضای اصلاح‌طلب کمیسیون برای جلوگیری از انتخابات به دلیل آنکه نامزد مورد نظرشان در مقابل بروجردی رآی کافی را نداشته رخ داده است. 

علیرضا رحیمی یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی در کانال تلگرامی خود در تشریح تغییر رئیس کمیسییون پس از چهارده سال، نوشت: زمزمه تغییر در ارکان کمیسیون امنیت ملی مجلس، از سال اول ایجاد شد و پس از انتخابات سال دوم کمیسیون این خواسته طرفداران بیشتری پیدا کرد. با نزدیک شدن به انتخابات سال سوم کمیسیون، مطالبه و اراده تغییر فراگیر و اجماعی شد و این مهم برای همه اعضاء روشن بود.

وی افزود: در فراکسیون امید آقای فلاحت پیشه بلحاظ ظرفیت مدیریتی پس از چند جلسه داخلی فراکسیونی، یکی از گزینه‌های فراکسیون امید در کنار دیگر گزینه‌های عضو فراکسیون مورد توافق اعضای امیدی کمیسیون امنیت قرار گرفت و به رغم انگیزه و جدیت آقای کواکبیان برای نامزدی ریاست، (والبته به نفع اقای فلاحت پیشه) در رقابت نهایی وارد نشد.

با توجه به اظهارات رحیمی، گرچه فلاحت پیشه جزو طیف اصوالگرایان معتدل محسوب می‌شود اما به دلیل قرابت فکری و حمایت اخیر وی از برجام و نیز عملکرد مدیریتی مناسب در جلسات کمیسیون، توانسته نظر مثبت اعضای فراکسیون امید را برای انتخاب وی به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی جلب کند.

اما نگاهی به سوابق کاری و اجرایی بروجردی بد نیست. بروجردی که در رشته روابط بین الملل تحصیل کرده، در عرصه‌های سیاسی و دیپلماتیک کشور نیز فعالیت‌هایی داشته است. در سال ۱۳۶۰ با حکم شهید رجایی به عنوان اولین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دوبی منصوب گردید و پس از آن در مسئولیت‌های مختلفی چون کاردار جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، معاون مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و ... حضور داشت.

او در عرصه‌های مهم سیاسی چون تحولات سوریه بارها حامل پیام‌های ایران به دولت بشار اسد بود. بروجردی در برجام هم از موافقان این توافق بوده و بسیاری از رسانه‌های اصولگرا وی را به عنوان ترویج دهنده برجام قلمداد می‌کنند.

مستقلین هم به فلاحت پیشه رأی دادند

با توجه به تلاش‌هایی که در دو هفته اخیر اعضای وابسته به دو جناح سیاسی در کمیسیون برای تصدی هیئت رئیسه داشتند، این ظن بیشتر قوت می‌گیرد که هر یک از اعضای جناح ها سعی کردند بدون توجه به سابقه بالای بروجردی و به احتمال زیاد بر اساس نگاه جناحی رأی دهند.  نقوی حسینی در همین باره به قدس آنلاین گفت: در جلسه روز چهارشنبه چندین نفر از اعضای کمیسیون به بهانه‌های مختلف در آمد و رفت بودند و عملا به صورت غیر رسمی آبستراکسیون کردند. اینکه تا چه حد بهانه های برخی اعضا برای حضور نیافتن در جلسه، موجه بود آنرا نمی‌دانم.

البته ابوالفضل حسن بیگی از دیگر اعضای کمیسیون امنیت ملی نیز جناحی بودن انتخابات را در گفت و گوی خود با یکی از رسانه‌ها صراحتاً تأیید کرده و می‌گوید: در این مقطع بیشتر این یک اتفاق جناحی بود. هر دو فراکسیون امید و اصولگراها نظرشان بر این بود که همه هیأت رئیسه را در اختیار بگیرند و به همین خاطر برای همه هیأت رئیسه کمیسیون نامزد معرفی کردند.

او ادامه داد: در این کمیسیون آرا به این گونه است که مستقلین هفت عضو و اصولگراها هشت عضوند و باقی اعضا از اصلاح طلبان هستند. اما در این جریان به نظر می‌رسد مستقلین که آقای بروجردی عضو آنان هست هم رأیشان را به آقای فلاحت پیشه دادند. اصولگراها هم به آقای ذوالنور رأی دادند.

حسن بیگی افزود: ائتلاف بین اصلاح طلبان و مستقلین باعث شده سخنگو هم در اختیار اصلاح طلبان قرار گیرد و از منشی‌ها هم یک عضو از مستقلین هست و آقای علوی هم از فراکسیون امید حضور دارند.

تغییر در فضای مجلس دهم

فارغ از این علت، همراهی فلاحت پیشه در سیاست خارجی فعلی کشور و رضایت هر دو طیف از وی برای برآورده کردن خواسته و اهداف را می‌توان شانس وی برای تصدی ریاست کمیسیون بالا دانست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این باور است که با شروع دوره دهم مجلس، رقابت برای تصاحب پست ریاست کمیسیون امنیت ملی از همان سال اول بین چند نفر بود و گاهی اوقات هم بخاطر تعداد قابل توجهی از هر جریان سیاسی در کمیسیون، احتمال وقوع تغییرات شدت می‌گرفت اما در نهایت تفاهمی بین اعضا صورت می‌گرفت و رقبایی از صحنه حذف و دوباره آقای بروجردی بر کرسی ریاست ابقا می‌شد.

جواد کریمی قدوسی به قدس آنلاین گفت: در این دوره نامزدهای ریاست کمیسیون امنیت ملی تصمیم گرفتند رقابت خود را تا آخر ادامه بدهند، بدین ترتیب آقای ذوالنور و فلاحت پیشه ۹ رأی و آقای بروجردی ۵ رأی آورد. پس از قرعه کشی که صورت گرفت آقای فلاحت پیشه برای ریاست کمیسیون انتخاب شد.

نماینده مردم مشهد افزود: مدت زمان طولانی بود که آقای بروجردی در جایگاه ریاست کمیسیون بودند و نتوانستند خواسته‌های اعضای کمیسیون را برآورده کنند. همچنین با توجه به شرایط خاصی که در کشور حاکم است، نمایندگان آن انتظاری که از ریاست کمیسیون داشتند برآورده نشد، بنابراین تصمیم گرفتند رقابت برای ریاست بصورت جدی ادامه یابد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها