قزوین_ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین گفت: ۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب جدید در سال جاری احداث می شود.

۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب جدید در قزوین احداث می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، داراب بیرانوندی صبح روز چهارشنبه در نشست خبری با جمعی از رسانه های گروهی استان قزوین در شرکت آب و فاضلاب این استان اظهار داشت: مشکلات هر استانی با سایر استانها متفاوت است و از رسانه ها درخواست داریم تا در مشکل بحران کم آبی حمایت و اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: حدود ۹۶۰ هزار نفر از جمعیت استان قزوین تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری در ۲۶ شهر هستند که حدود ۳۸۶ هزار مشترک وجود دارد و از آب شرب استفاده میکنند؛ سالانه حدود ۸۱ میلیون متر مکعب آب در استان تولید میشود که ۱۸.۵ درصد آن به علت فرسودگی شبکهها هدر میرود و ۶۶ میلیون مترمکعب هم حجم فروش آب در استان است.

مدیرعامل آبفای استان قزوین گفت: حدود ۱۶۲ حلقه چاه آب شهرهای استان را تأمین میکند و ۷۰ مخزن با ظرفیت ۲۷۲ هزار متر مکعب ایجاد شده است و ۲ هزار و ۱۷۰ میلیون شبکه توزیع در شهرهای استان فعال بوده که ظرفیت ایستگاه پمپاژ قزوین (۲۶ پمپاژ) بیشتر از ایستگاههای دیگر و برابر ۳۲۲ هزار متر مکعب است و وظیفه تأمین فشار متعادل را در شهرهای استان دارد.

بیرانوندی بیان کرد: در فاضلاب نیز ۶۲ درصد جمعیت استان قزوین تحت پوشش شبکه فاضلاب با ۲۴۰ هزار مشترک بوده که ۶ تصفیه خانه با ۵۸ هزار متر مکعب ظرفیت تصفیه فاضلاب در حال حاضر دایر است.

وی با اشاره به بهداشت آب شرب استان یادآور شد: آزمایشات میکروبی و کلر سنجی در دانشگاه علوم پزشکی انجام میشود و مشکلی در آب شرب نداشته ایم و ۱۵ هزار و ۷۰۰ مورد حادثه داشتیم که همکاران این اداره در کمتر از ۲۴ ساعت مشکلات موجود را رفع کرده اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین تصریح کرد: یکی از چالشهای استان وابسته بودن آبرسانی استان به چاههای زیرزمینی است و بر اثر مصرف زیاد آب در سالهای گذشته با افت شدید این آبها مواجه بوده ایم و در سنوات گذشته ۳۵ درصد آب استان به دلیل خشکسالی و مصرف زیاد آب از دست رفته و در سالجاری با حفر ۱۱ حلقه چاه در تلاش هستیم تا بتوانیم به نوعی مشکلات را مدیریت کنیم.

بیرانوندی گفت: ۷ هزار مترمکعب تصفیه خانه در سال گذشته به بهره برداری رسیده و با توجه به افزایش ۴ درصدی مصرف آب و مشترکین، بیشترین مصرف آب در شهرستان تاکستان با ۷ درصد رشد و کمترین مصرف در شهرستان البرز بوده است و این امر نشان میدهد که میتوان بر روی تغییر رفتارهای مردم و فرهنگ سازی در مصرف آب تلاش کرد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: متوسط ماهانه هر مشترک در استان قزوین حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ لیتر در ماه است و در مقایسه با استانهای دیگر در موقعیت مناسبی هستیم اما باید تلاش کرد که مصرف آب از این میزان کمتر شود؛ متوسط قبض در سال در ازای هر ۵۴ روز، ۹ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که بابت خدمات در حوزههای آب و فاضلاب از مشترکین دریافت شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین به پروژه های سالجاری اشاره کرد و ادامه داد: مهمترین پروژه های سال ۹۶ تصفیه خانه محمود آباد با اعتبار بالای ۲۰۰ میلیارد ریال، تامین آب اضطراری قزوین و محمدیه و مهرگان و آبیک است و برای تأمین آب مورد نیاز استان، حدود ۱۴ حلقه چاه حفر شده و برای این امر، ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با مشارکت مردم و بخش دولتی بتوانیم جهشی برای تحت پوشش قرار دادن مشترکین و اصلاح شبکه فرسوده در استان داشته باشیم؛ در حال حاضر حدود ۲۵۰ کیلومتر شبکه فرسوده در سطح استان داریم و با برنامه ریزی های انجام شده در تلاش هستیم تا در سال جاری ۴۰ کیلومتر از این میزان را با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان این شبکه را اصلاح کنیم.

بیرانوندی مطرح کرد: احداث ۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب جدید و همچنین تسریع در پروژه آبرسانی قزوین و حفر ۱۱ حلقه چاه در سالجاری از سایر برنامه ها است.

برچسب‌ها