نظام استبدادی رژیم آل خلیفه و سرکوب خونین منتقدان نظام حاکم بر این کشور و اعتراضات و مطالبان مردمی در ۶ سال گذشته با حمایت عربستان سعودی تحولات این کشور به ویژه پرونده زندانیان سیاسی بحرینی را در کانون توجه محافل بین‌المللی حقوق بشری جهان قرار داده است. آمار منتشر شده از سوی سازمان‌های حقوق بشر حاکی از نقض مکرر حقوق زندانیان سیاسی و آزادی‌بیان در این کشور است.

 اصلاحات بنیادی در نظام حاکم بر بحرین  ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، رژیم آل خلیفه قوه قضائیه بحرین  را بر اساس تمایل بعضی از کشورهای هم پیمان اداره می‌کند و احکام صادره از سوی آن بر اساس زمینه‌های مذهبی و طائفه‌ای صادر می‌شود و همچنین،  زندانها را با توجه به خواسته های این کشورها کنترل می‌کند.  

رژیم حاکم بحرین  استقلال اقتصادی ندارد و به نوعی کشوری وابسته محسوب می‌شود که سبب شده  عربستان سعئودی در عمل کنترل این کشور را در اختیار بگیرد. در این شرایط طبیعی است که نهادهای این رژیم اجرا کننده سیاست‌های عربستان در بحرین باشند.

در همین زمینه جواد فیروز نماینده سابق مجلس بحرین و رییس انجمن حقوقی «صلح برای حقوق بشر و دموکراسی» در گفت‌گو با خبرنگار بین‌الملل قدس‌آنلاین به شرح و تبین اوضاع کنونی زندانیان بحرینی و تأثیر تحولات اخیر منطقه و جهان بر این پرونده پرداخت.

فیروز در این باره می‌گوید: از زمان آغاز جنبش مردمی در بحرین، آمار بدست آمده نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ هزار نفر از مردم بحرین زندانی و بازجویی شدند؛ که در حال حاضر حدود  ۴۷۰۰ نفر از این شهروندان زندانی و بیشتر آنها در زندان مرکزی» جو»  به سر می‌برند، اما متهمانی که هنوز حکمی علیه آنها صادر نشده یا در مرحله تحقیق هستند در زندان «الحوض الجاف»  و بازداشتگاه های مراکز پلیس در حال حاضر بازداشت هستند.

وی افزود: هم اکنون تمام این زندان‌ها وبازداشتگاه از زندانیان سیاسی و آزادی‌بیان پر شده است و ظرفیت این زندان ها بسیار کمتر از تعداد موجود است، بنابراین زندانیان در شرایط دشواری به سر می‌برند و این موضوع توسط بعضی از مقامات رسمی دولت که بر وضعیت زندانیان نظارت دارند، تأیید شده و به محدودیت فضا در این زندانها و اوضاع نابسامان آن اذعان کرده‌اند.

رییس انجمن حقوقی «صلح برای حقوق بشر و دموکراسی» اظهار داشت: ما پیوسته از طرف خانواده‌ این زندانیان شکایت‌های بسیاری از بدرفتاری با آنها دریافت می‌کنیم، که عمدتاً حاکی از رفتارهای عمدی توهین‌آمیز و در بسیاری موارد مجازات‌های دسته جمعی در حق این زندانیان است.  از جمله محدودیت‌هایی که زندانیان از آن رنج می‌برند عدم آزادی در برپایی شعایر دینی و مذهبی است؛ به عنوان نمونه در ماه مبارک رمضان به دلیل برپایی مراسم احیائ شبهای قدر و عزاداری سالگرد شهادت امام علی (ع) با زندانیان به شدت برخورد شده است.

جواد فیروز تصریح کرد: متأسفانه رژیم آل خلیفه به سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای بین‌المللی اجازه بازدید از زندان ها را نمی‌دهد، آنها بعضی اوقات از بازدید صلیب سرخ از زندان‌ها سخن می‌گویند ولی همه می‌دانند که گزارش های صلیب سرخ محرمانه است و منتشر نمی‌شوند و عملاً هیچ تأثیری بر اوضاع زندانیان ندارد.

نماینده سابق مجلس بحرین خاطرنشان کرد: وضعیت سلامت اکثر زندانیان رضایت‌بخش نیست و از نظر درمان اغلب آنان در شرایط نامطلوبی قرار دارند و دستگاه‌های قضایی از این نقطه ضعف سوءاستفاده کرده و گاهی اوقات زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و عمدتاً اغلب آن‌ها با حبس انفرادی مجازات می‌شوند.

وی تأکید کرد: وضعیت زندان‌های بحرین باید زیر نظارت نهادهای بین‌المللی حقوق بشر قرار گیرد.  باید به سازمان‌های مستقل حقوق بشر که ضامن حقوق زندانیان هستند اجازه داده‌شود تا بر وضعیت زندانیان نظارت کنند.  ما در تلاش هستیم تا پرونده زندانهای بحرین در کمیته حقوق مدنی و سیاسی مورد بررسی قرار گیرند. امیدواریم موضوع وضعیت زندانیان در گزارش نهادهای حقوق بشری دولتی و غیر دولتی که گزارش موازی صادر می‌کنند را مورد بررسی قرار گیرد و نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل بر قانون وضعیت حقوق مدنی و سیاسی در بحرین نظارات کنند.

جواد فیروز در خصوص تبرئه شیخ علی سلمان از اتهام جاسوسی برای قطر با نیت براندازی رژیم آل خلیفه اظهار داشت: دستگاه قضایی بحرین مستقل نیست و قوه قضائیه به عنوان یک ابزار سیاسی در نظام حاکم است. حکم تبرئه شیخ علی سلمان ناگهانی و قابل پیش بینی نبود؛ ولی بسیار روشن است که فشارهای بین المللی اعمال شده بر رژیم بحرین در صدور این حکم نقش داشته چراکه اتهام شیخ علی سلمان به جاسوسی برای قطر با نیت براندازی رژیم آل خلیفه واهی و بی اساس است و شواهد و دلایل این اتهام ضعیف است.

جواد فیروز افزود: به نظر ما در صدور حکم برائت شیخ علی سلمان علاوه بر دلایل ذکر شده، پیچیدگی اوضاع سیاسی منطقه و نابسامانی برخی از کشورها  را نشان می‌دهد و آنگونه که به نظر می رسد فشار آمریکا بر بحرین به خاطر حساسیت پرونده قطر نیز در این زمینه بی تأثیر نبوده است.

در پایان نماینده سابق مجلس بحرین ابراز امیدواری کرد که فشارهای بین المللی بر رژیم بحرین ادامه یابد تا پرونده زندانیان با موضوع تبرئه شیخ علی سلمان خاتمه نیابد، و هرچه زودتر بقیه زندانیان سیاسی وآزادی‌بیان نیز آزاد شوند، و فشار جدی بر بحرین اعمال گردد تا اصلاحات بنیادی در نظام حاکم بر بحرین صورت بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها