استاد دانشگاه تهران گفت: شهر ری، در گذر تاریخ یکی از مناطق استراتژیک گسترش تشیع بوده است.

 حرم حضرت عبدالعظیم(ع) پایگاه گسترش شیعه در طول تاریخ بوده است

  دکتر اصغر قائدان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی قدس‌آنلاین با اشاره به اینکه هجرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ری باردیگر یاد و نام عاشورای حسینی را به نام این شهر پیوند زد، افزود: از زمان قیام امام حسین(ع) که سودای امارت ری در سر عمر سعد بود، همواره نام این شهر با نام حسین بن علی(ع) همراه بود تا اینکه بعد از گذشت چند دهه عبدالعظیم حسنی به این شهر مهاجرت کرد.

 عضوهیأت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران به شخصیت علمی و دینی حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره کرده و گفت: عبدالعظیم حسنی، سیدی از تبار حسن بن علی(ع) است که بیشتر به واسطه خدمت به 4 امام معصوم مورد توجه امامان و شیعیان قرار گرفته است.

 قائدان تصریح کرد: او در مدت 79 سال عمر خود با دوران امامت چهار امام معصوم(ع) یعنی امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع)و امام هادی(ع) مقارن بوده و محضر سه امام آخری را درک و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است. امام هادی(ع) او را دوست خود دانست و شیعیان را در پرسش های خود به «عبدالعظیم» هدایت می‌کرد.

استاد تاریخ دانشگاه تهران درباره جایگاه تاریخی شهر ری افزود: پس از تدفین عبدالعظیم(ع) مردم برای زیارت وی به ری مهاجرت کردند. بدین ترتیب آمار شیعیان در این منطقه افزایش یافت و در گذرتاریخ ری به پایگاه استراتژیک برای گسترش فرهنگ شیعی تبدیل شد. این علاقه شیعیان بی مناسبت با توصیه امام هادی(ع) به زیارت عبدالعظیم(ع) نیست.

دکتر قائدان گفت: توجه خاص حکومت‌های شیعی مانند علویان، صفویه و قاجار به بارگاه عبدالعظیم(ع) برای احیا و گسترش حرم باعث گرایش مضاعف شیعیان به این مکان شده و بر هجم مهاجرت ها افزوده شد.

 این پژوهشگر تاریخ به احداث حوزه‌های علمیه به عنوان پایگاههای نشر تفکر شیعی برای رونق بیشتر حرم توسط حکام اشاره کرده و افزود: احداث مدارس علمیه باعث تجدید حیات کانون‌های نشر فرهنگ شیعی در این منطقه شد.

وی به توجه شرق شناسان به اهمیت شهرری  بارگاه حضرت عبدالعظیم اشاره کرد و ادامه داد: شرق شناسان و سیاحان غربی در سفرنامه های خود از سفر به شهر ری و حرم عبدالعظیم حسنی و نیز توجه مردم ایران به زیارت این مکان یاد و عنوان می‌کنند که اماکن مذهبی در ایران زمین باعث شکل گیری اجتماعات گرم و صمیمی بین عموم می‌شود. در این سفرنامه‌ها از توجه مسیحیان ایران به حرم عبدالعظیم مطالبی نوشته شده است.

استاد دانشگاه تهران به نقش سیاسی ری در دوره مشروطه اشاره کرده و گفت: همجواری ری با تهران در دوره قاجار موجب شد بسیاری از مشروطه خواهان از حرم عبدالعظیم(ع) به عنوان «حرم امن» بهره ببرند و درآنجا بست بنشینند. همچنین یکی از اماکنی که پادشاهان به صورت علنی در بین مردم حاضر می‌شدند، حرم عبدالعظیم(ع) بوده است چنانچه وقتی ناصرالدین شاه برای زیارت به ری مراجعت کرد، مخالفانش فرصت ترور او را یافتند.

  این استاد دانشگاه با بیان اینکه اهمیت شهر ری به واسطه وجود بارگاه عبدالعظیم است، اظهار کرد: این اهمیت تاریخی برای سرزمین ری به دلیل جایگاه علمی و معنوی است که عبدالعظیم حسنی کسب کرده بود. او به قصد هدایت مردم وارد ری شد و زندگی ساده زیستانه ای را در پیش گرفت. همت او باعث شد تا ری محل تجمع شیعیان شود.  

برچسب‌ها