قدس انلاین : جاده «بوفالو» از جمله مناطقی است که همچون دیگر نقاط کشور گرفتار پدیده شوم زمین‌خواری شده است؛ زمین‌خوارانی که تنها گرفتار در عقل معاشند و ذره‌ای به نتیجه اقداماتی که انجام می‌دهند توجه ندارند.

«بوفالو» در تصرف زمین‌خواران
 پدیده زمین‌خواری مدت‌های مدیدی است که صدای دلسوزان عرصه محیط زیست را درآورده است؛ پدیده‌ای که چنانچه توسط مسؤولان مربوطه مهار نشود به طور قطع نه تنها آیندگان که مردم این عصر را نیز با مخاطره مواجه می‌کند.

جاده «بوفالو» از جمله مناطقی است که همچون دیگر نقاط کشور گرفتار این پدیده شوم شده است، زمین‌خوارانی که تنها گرفتار در عقل معاشند و ذره‌ای به نتیجه اقداماتی که انجام می‌دهند توجه ندارند.

با توجه به غیرمجاز بودن معادن شن و ماسه و عبور و مرور کامیون‌های حامل شن و ماسه از جاده «بوفالو» و همجواری این جاده با تصفیه‌خانه و مخازن روباز آب شرب، بارها در خصوص غیرقانونی بودن فعالیت این معادن و آلودگی آب شرب تذکر داده شده است، اما متاسفانه تاکنون اقدامی انجام نشده و همین مسئله سبب شد تا برخی از فعالان و دلسوزان محیط زیست اقدام به بازدید از این منطقه کنند.

نماینده شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی در این بازدید گفت: متاسفانه معادن این منطقه حدود 20 سال است که به یک فرد داده‌ شده و این در حالی است که وقتی فردی گواهینامه دریافت می‌کند اعتبار این گواهینامه پنج سال است و یا زمانی که فردی اقدام به احداث یک باشگاه ورزشی می‌کند مسؤولان به این فرد مجوز کوتاه مدت می‌دهند.

فرشته تقی‌زاده تاکید کرد: چطور سرمایه مردم را 20 سال به یک نفر می‌دهند و هیچ نظارتی بر عملکرد آنان وجود ندارد؟!

وی بر لزوم داشتن پیوست محیطی زیستی در تمام پروژه‌های عمرانی و شهری تاکید کرد و ادامه داد: طبق اصل 21 قانون بهره‌برداری از معادن، می‌بایست بخشی از درآمد معدن صرف نگهداری محیط زیست آن شود تا منطقه تبدیل به بیابان نشود، اما این مسئله در خصوص این معادن رعایت نشده است.

سکوت استانداری و سازمان صنعت و معدن در مقابل یک بی‌قانونی!

نماینده شبکه سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی به سکوت استانداری نسبت به این تخلفات اشاره و تصریح کرد: در اینجا حضور مردم اثرگذار است و این حضور زمانی اتفاق می‌افتد که مردم آگاهی داشته باشند که این ایجاد آگاهی با فعالیت سمن‌ها محقق می‌شود.

تقی‌زاده در ادامه ضمن انتقاد به عملکرد نامطلوب سازمان صنعت و معدن استان، بیان کرد: طبق اصل 19 قانون معادن هرگونه اکتشاف و بهره‌برداری بدون مجوز توسط معادن مساوی با جرم است و سازمان صنعت و معدن می‌بایست در این خصوص اقدام کند.

وی فعالیت غیرمجاز معدن را دست درازی به حق مردم دانست و اضافه کرد: معادن غیرمجاز شن و ماسه جاده بوفالو در مجاورت تصفیه خانه شماره سه آب شهر مشهد فعالیت می‌کنند و رفت و آمد این کمپرسی‌ها باعث آلودگی آب تصفیه خانه آلودگی‌ قرار و استفاده بیشتر از مواد شیمیایی برای رفع آلودگی شده است.

فعالیت 1500 معدن غیرمجاز در حوالی جاده بوفالو

در ادامه مسئول محیط زیست هیئت کوهنوردی خراسان رضوی در خصوص علت نامگذاری جاده به نام بوفالو گفت: در گذشته‌های دور که مردم برای فعالیت اقتصادی در این جاده تردد می‌کردند مجبور بودند از شتر، گاوهای عظیم الجثه و بوفالو استفاده کنند به همین علت اسم جاده بوفالو شده است.

حمید نظام‌دوست افزود: حدود 1500 معدن در این منطقه فعالیت دارند که نیمی از آنان به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند.

وی به وضعیت بحرانی این دشت اشاره و خاطرنشان کرد: امروز زمین این منطقه در حال نشست است.

این فعال عرصه حفاظت از محیط زیست با اشاره به این نکته که فرونشست زمین آخرین مرحله از بیابان‌زایی است، گفت: مشاهده می‌کنید که معادت غیرمجاز در این منطقه تا عمق 40 الی 50 متر زمین را گودبرداری کرده‌اند که این مسئله خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی و نشست زمین را سبب می‌شود.

نظام‌دوست در پایان بیان کرد: با این تعداد مجوزی که هر ساله سازمان صنعت و معدن صادر می‌کند عملا با بیابان‌زایی روبرو هستیم.

چرا با سرمایه‌دارانی که شهر را غارت می‌کنند، برخوردی نمی‌شود؟!

در بخش دیگری از این بازدید عضو شبکه سمن‌های محیط زیست مشهد گفت: حدود یک ماه پیش در شهر مشهد به دلیل آلودگی و گرد و غبار حالت اضطراری اعلام شد.

علی کشمیری با بیان این موضوع که شاخص آلودگی به حدود 300 رسید و تنفس را با مشکل مواجه کرد، افزود: برخی عنوان می‌کردند که منشا این آلودگی‌ها از کشور ترکمنستان است، اما نباید فراموش کنیم که ما در همین شهر مشهد در حال ایجاد کانون آلودگی هستیم.

وی فعالیت غیرمجاز معادن را عاملی در جهت تخریب بافت خاک دانست و ادامه داد: متاسفانه کوه‌های اطراف مشهد را برش داده‌ایم و همین امر کانون آلودگی و گرد و غبار را سبب شده است.

عضو شبکه سمن‌های محیط زیست مشهد در پایان تصریح کرد: بسیار دیده‌ایم که دستفروشی به صورت غیرمجاز فعالیت کرده و به سرعت مورد برخورد قرار گرفته؛ اما سوال این جاست که چرا با سرمایه‌دارانی که شهر را غارت می‌کنند، برخوردی نمی‌شود؟!

در حال پیگیری موضوع هستیم

در بخش دیگری از این بازدید کارشناس اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت: اداره محیط زیست طبق وظایف قانونی که دارد و بر اساس دستور مقام قضایی از مهرماه سال 96 به صورت مکرر اقدام به بازدید از این منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.

وجیهه اسکندری با اشاره به این نکته که جاده بوفالو حدود چهار کیلومتر امتداد دارد و در مجاورت تصفه خانه شماره سه مشهد است، افزود: از مهر ماه سال گذشته مکاتباتی را با سازمان صنعت و معدن داشته‌ایم.

وی در پایان به دستور مقامات قضایی جهت پیگیری این موضوع اشاره کرد.

برچسب‌ها