بندرعباس- به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر ، " همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و همبستگی اصناف درمان اعتیاد وسازمان های مردم نهاد و گروه های خودیار " با حضور جمعی از مسئولان در بندرعباس برگزار شد.

برگزاری همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ بهروز اکرمی معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان اظهار داشت: در چهل سال برقراری جمهوری اسلامی ایران ، این کشوربیشترین هزینه‌ها را در راه مبارزه و مقابله با مواد مخدر به منظور تامین امنیت و آسایش اجتماعی پرداخته است و در مقابله با آسیب اعتیاد و مواد مخدر شهدای زیادی داده ایم.

وی با بیان لینکه این سرمایه گذاری انسانی ، سخت افزاری و نرم افزاری در هیچ جای جهان بجز ایران صورت نگرفته است افزود: علیرغم این رشادتها بازهم راه زیادی پیش رو داریم.

معاون سیاسی ،امنیتی استانداری هرمزگان ادامه داد: دولت در راستای کنترل این بحران اجتماعی با اتخاذ یک رویکرد اجتماعی می تواند به کاهش آسیب ها کمک کند اما مقابله با آسیب مواد مخدر چندوجهی است و دستیابی کامل به این مهم عزم همگانی را می طلبد که همه دستگاهها ، نهادها و مهمتر از همه مردم باید در این امر مشارکت و حضوری فعال داشته باشند.

اکرمی گفت: اگر همه آحاد جامعه از مسئولان ارشد گرفته تا عامه مردم دغدغه مبارزه با مواد مخدر داشته باشند در امر مبارزه با مواد مخدر موفق خواهیم شد.

وی استمرار و به روز رسانی اطلاعات و اقدامات را از دیگر عوامل موفقیت در مبارزه با آسیب اجتماعی مواد مخدر عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این همایش ها و تعامل و همسویی مردم ، مسئولین و نهادها بتوانیم جامعه را به سمت کاهش معنا دار مصرف مواد مخدر سوق دهیم.

 حسین پور دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز به مطرح شدن بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود : علاوه بر ابلاغ رسمی این سیاست ، اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر جایگاه علمی نیز دارد.

وی با تبیین نظریه های سبب شناختی و مدل های درمانی اعتیاد ، فرد ، جامعه، دسترس پذیری به مواد مخدر و حاکمیت را از عوامل شکل گیری پدیده اعتیاد معرفی کرد و گفت : کوتاهی هر کدام از عوامل در نقش خود سبب بروز پدیده اعتیاد شده و برای درمان اعتیاد نیز همین چهار عامل موثرند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به کارکردهای اجتماعی سازمان‌های مردم‌ نهاد در حوزه‌ کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر و روان‌گردان اشاره کرد و گفت: با افزایش نقش گروه‌ها و نهادهای مختلف مردمی اعم از سمن‌ها، ، گروه‌های مرجع، صاحبنظران، متخصصین و فعالین اجتماعی در حوزه‌های مختلف کنترل و کاهش تقاضای مواد مخدر موفق تر عمل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری ما در بحث پیشگیری باید مبتنی بر جمعیت سالم باشد ، اظهار داشت : مداخلات اجتماعی ما محدود است .ما باید در بحث آموزش مهارت های زندگی بیشتر کار کنیم و براساس جمعیت های مختلف برنامه های متفاوتی داشته باشیم.

حسین پور خود مراقبتی را ارزانترین و موثرترین روش کسب سلامت روان دانست و افزود : سلامت روان به اندازه ی سلامت جسمی در زندگی ما مهم است و باید یاد بگیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم.

غلامحسین رنجبر مدیر کل بهزیستی نیز با اشاره به اینکه تقویت سازمان های مردم نهاد یکی از ارکان توسعه پایدار جامعه محسوب می شود، از افزایش سمن ها و مراکز غیردولتی در سال جاری خبر داد و گفت : از بین سمن های دارای مجوز در امور پیشگیری بهزیستی استان ۲۴ سمن همکاری فعال و مستمر با بهزیستی داشته اند که در سال ۹۷ تعدادی سمن توانمند و علاقمند به این مجموعه افزوده خواهند شد.

وی افزود : در بحث اجرای برنامه اجتماع محور در محلات ، محیط های کار ، محیط های آموزشی و نظامی فعالیت های خوبی داشته ایم که این امر با همراهی همه محقق گردیده است.

رنجبر گفت: گسترش خدمات در محلات یکی از اولویت ها بهزیستی استان در سال جاری است وبا توجه به نیاز استان برای فعالیت بیشتر در محلات ، در سال جاری ۶ محله به تعداد محلاتی  که تاکنون فعالیت داشتیم افزوده خواهد شد.

وی به واگذاری مراکز نگهداری معتادان ( ماده ۱۶) به بهزیستی از مرداد ماه سال گذشته خبر داد و افزود : این انتقال با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در زمینه اعتیاد ومعتادان متهاجر عنوان و در این راستا مدیریت مراکز اقامتی ماده ۱۶ به سازمان بهزیستی واگذار شد.

مدیر کل بهزیستی هرمزگان عنوان داشت : با توجه به اینکه استان هرمزگان از استان های دارای معتادین متهاجر در سطح کشور است توسعه این مراکز ضروری است.

گفتنی است ارائه برنامه ها و فعالیت ها از سوی نمایندگان معتادین گمنام (ان ای)، الکلی های گمنام (ای ای)، جمعیت همیاران سلامت روان ، صنف درمانگران اعتیاد ،صنف پزشکان واجرای دکلمه و نمایش از دیگر برنامه های این همایش بود.

برچسب‌ها