اهواز_ یک فعال محیط زیست نسبت به وضعیت آب شرب خوزستان هشدار داد و گفت: تنها راه حل این بحران اختصاص حق آبه نخیلات، حق آبه دریا و حق اروند رود است.

راهکار حل وضعیت بحرانی آب خوزستان

به گزارش قدس آنلاین، ناصر عبیات، ‌ در مورد وضعیت آب در استان‌ خوزستان اظهار کرد: متاسفانه مسئولان استانی و کشوری با صدور مجوزهای احداث سدهای بی رویه در مسیر شریان‌های اصلی رودخانه‌های خوزستان باعث خشک شدن این سرزمین سبز جلگه خوزستان شدند؛ سدهایی که بدون تحقیق و مطالعه پیامدهای زیست محیطی ساخته شدند و قاتل رودخانه‌ها و تالاب‌ها و اکوسیستم خوزستان شدند. مسئولینی که ادعای مدیریت آب دارند و بر طبل احداث سدهای بیشتر می‌کوبند اما در عمل هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: این قتلگاه نه تنها بر زندگی گیاهان و حیات وحش اثر گذاشته بلکه به تدریج اثرات آن بر زندگی مردم بومی منطقه نیز قابل مشاهده شده است و امروز آبادان و خرمشهر در وضع بحرانی آب شرب قرار گرفته‌اند.

عبیات با اشاره به احداث سدهای کرخه، گتوند، عباسپور، ‌ کارون ۳ و ۴ گفت: کاهش میزان دبی آب رودخانه کارون، اروند و بهمن‌شیر باعث پیشروی آب دریا از خلیج فارس به اروند رود و کارون شده و آب شرب خرمشهر و آبادان به صورت بی سابقه‌ای بسیار شور و غیر قابل استفاده شده است که این امر باعث ایجاد نارضایتی‌ها و اعتراضات شدید مردم در ابادان و خرمشهر شده است.

به گفته این فعال محیط زیست در استان خوزستان، شوری آب در این شهرستان‌ها علاوه بر زندگی مردم عادی، زندگی کشاورزان و دامداران را هم با خطر جدی مواجه کرده است. همچنین شوری آب و بی کیفیت بودن آن حیات چند میلیون نفر از نخل‌های آبادان و خرمشهر راه هم تهدید می‌کند.

وی بعنوان یک فعال محیط زیست خوزستان تنها راه حل این فاجعه را اختصاص حق آبه نخیلات، حق آبه دریا و حق اروند رود اعلام کرد و گفت: متاسفانه در حالی که کم آبی در خوزستان باعث گسترش ریزگرد داخلی و کاهش آب شرب مردم شده آقای کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادعا می‌کند کارون و خوزستان آب مازاد دارد.

عبیات به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر نیرو یادآور شد: انتقال آب خوزستان و کاهش میزان دبی رودخانه‌ها نه تنها زیستگاه طبیعی بلکه محیط زیست انسانی در دیار مرزداران باوفا که در هشت سال دفاع مقدس بخاطر وطن سینه سپر کردند در حال نابودی است و من به عنوان فعال محیط زیست خوزستان دست تسلیم در مقابل مافیات آب بالا می‌بریم و منتظر رحمت الهی و ورود مقام معظم رهبری در فاجعه آب و هوای خوزستان هستیم.

منبع: آنا

برچسب‌ها