اهواز_ رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: اگر صفر تا صد مراحل تولید محصولی در داخل کشور باشد، کاهش قیمت دلار موجب رقابتی‌تر شدن تولید آن محصول خواهد شد. 

عدم ثبات در بازار، شرکت‌های خصوصی و فعالان اقتصادی را با چالش جدی مواجه می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، بابک مختاری در خصوص تاثیر افزایش نرخ دلار بر فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: واقعی‌سازی نرخ دلار و نه افزایش بی‌ضابطه و بی‌رویه آن، می‌تواند موجب رونق گرفتن تولید داخلی شود، مشروط بر آنکه تولید داخلی نیاز چندانی به مواد اولیه خارجی نداشته باشد. 

وی افزود: چنانچه در هر تولید داخلی میزان مصرف از مواد اولیه خارجی زیاد باشد، در بستر افزایش قیمت دلار، قیمت تمام‌شده آن محصول نیز افزایش خواهد یافت؛ یعنی افزایش نرخ دلار تاثیر مثبتی در این حوزه نخواهد داشت. اما اگر صفر تا صد مراحل تولید محصولی در داخل کشور باشد، کاهش قیمت دلار موجب رقابتی‌تر شدن تولید آن محصول خواهد شد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: از سویی شرکت‌های بزرگ که معمولا تمایل دارند از محصولات خارجی استفاده کنند، با افزایش قمیت دلار از روی اجبار ناگزیر خواهند شد به استفاده از تولیدات داخلی روی بیاورند.

مختاری تصریح کرد: البته این در شرایطی است که افزایش قیمت دلار یک افزایش واقعی و معقول باشد و ثبات نسبی بر بازار پول و سرمایه کشور حاکم شود. در شرایط بی‌ثباتی، پول و سرمایه مردم و حتی تولیدکنندگان بیشتر به سمت واسطه‌گری و دلالی سوق پیدا خواهد کرد. در مجموع می‌توان گفت عدم ثبات بازار می‌تواند آینده همه شرکت‌های خصوصی و فعالان اقتصادی که در حوزه تولید واقعی و نه دلالی و واسطه‌گری فعالیت می‌کنند را با چالش جدی مواجه کند.

وی عنوان کرد:‌ در فضای مبهم و بی‌ثبات نرخ ارز، هیچ سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری بلندمدت و حتی میان‌مدت انجام نخواهد داد و سعی می‌کند سرمایه خود را در حوزه‌های زود بازده مانند طلا و ارز بیاورد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: امیدوارم مدیریت نقدینگی موجود در کشور و همچنین آثار روانی ناشی از اقدامات خصمانه برخی کشورهای خارجی و اقدامات مخرب برخی باندها و دلالان اقتصادی موجود در بازار داخلی، کنترل و ثبات معناداری بر بازار ارز حاکم شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها