بندرعباس ـ مهمترین طرح های تنش آبی در شهرهای بندرعباس، جناح و بستک، رویدر و تخت و قلعه قاضی بوده که درمجموع با اعتبار ۲۵۰ هزار میلیون ریال در حال اجراست.

اجرای طرح های رفع تنش آبی در شهرهای بحرانی استان

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی شرکت آبفای استان هرمزگان امین قصمی مدیرعامل آبفای هرمزگان با اشاره به تنش آبی در استان و ضرورت مقابله با آن اظهار داشت: آبفا در گذر از تنش آبی شهرهای بحرانی و در آستانه بحران، علاوه بر برنامه‌های کوتاه مدت، راهکارهای میان مدت در قالب طرح های مقابله با تنش آبی اندیشیده است.

امین قصمی افزود: در حال حاضر مهمترین این طرح ها در شهرهای بندرعباس، جناح و بستک، رویدر و تخت و قلعه قاضی بوده که درمجموع با اعتبار ۲۵۰ هزار میلیون ریال در حال اجراست.

وی ادامه داد: این طرح ها شامل؛ اجرای خط انتقال آب از آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی تا مخازن داماهی بندرعباس به طول ۳۳ کیلومتر، انتقال آب از چارک به شهرهای بستک و جناح، اجرای خط انتقال روستاهای فرامرزان، تامین آب بستک، رویدر و تامین آب تخت و قلعه قاضی است. 

وی این طرح ها را از جمله برنامه های میان مدت آبفا بیان کرد و گفت: منابع اعتباری این طرح ها از محل بند "ب" تبصره ۵ قانون بودجه کشور(اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت) تامین می شود.

قصمی هدف از اجرای طرح انتقال آب از آبشیرین کن یکصد هزار مترمکعبی را انتقال بهینه آب به مخازن شرق بندرعباس، اختلاط منابع تولید و بهره مندی کل جمعیت شهر بندرعباس از آب تولیدی سایت نمک زدایی عنوان کرد. وی اضافه کرد: اجرای بخش اول خط انتقال چارک-بستک نیز به طول ٩ کیلومتر اجرا و مطالعات پروژه تامین آب آن نیز تکمیل شده است. همچنین بخشی از پروژه تامین آب تخت و قلعه قاضی شامل ٣٥ کیلومتر خط انتقال، تجهیز ٢ حلقه چاه و ساخت یک باب مخزن در شهر تخت اجرا شده است.

  مدیرعامل آبفای استان در ادامه اظهار داشت: حفر و تجهیز ۴ حلقه چاه، کف شکنی ۵ حلقه چاه، اصلاح و بازسازی خطوط انتقال و شبکه‌ها با هدف کاهش هدررفت آب نیز از جمله برنامه کوتاه مدت آبفاست که البته برای اجرای کامل این برنامه های کوتاه و ضربتی به اعتباری معادل ۲۳۰ میلیارد ریال نیاز داریم.

قصمی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در شهر بندرعباس نیز گفت: در شهر بندرعباس، بندر خمیر و روستاهای حومه که منابع آبی مشترک با شهر بندرعباس دارند، پروژه هایی نظیر؛ حفر و تجهیز ۴ حلقه چاه در حاشیه سد شمیل از سوی آب منطقه‌ای استان، بازسازی تاسیسات برای ارتقاء کیفیت در تصفیه خانه آب میناب و بندرعباس و خرید و نصب دیزل ژنراتور اضطراری جهت تامین آب پایدارتعریف شده است که با آغاز فصل گرما وارد مدار بهره برداری شده است.

وی افزود: پروژه هایی نظیر؛ تجهیز یک حلقه چاه در لاور میستان، احداث سه مخزن کهنوئیه، کمشک و هنگوئیه در مجموع به ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب از دیگر برنامه های میان مدت آبفاست که درغرب استان در حال اجراست. 

در شرق هرمزگان نیز در شهرهای رویدر، سردشت و گوهران، سیریک و فارغان نیز پروژه های مقابله با تنش کم آبی در حال اجراست که از جمله این پروژه ها شامل؛ حفر و تجهیز یک حلقه چاه، تکمیل خط انتقال کهورستان به طول ۳۰ کیلومتر و اخذ مجوز احداث آب شیرین کن جهت تامین آب شرب کهورستان و رویدراست. وی افزود:

به گفته این مقام مسئول؛ اجرای پروژه تامین آب بشاگرد (سردشت و بشاگرد) از سد جگین، حفر و تجهیز یک حلقه چاه و خط انتقال سردشت، اجاره و تجهیز یک حلقه چاه گوهران و خرید و به کارگیری دو دستگاه تانکر آبرسانی نیز از جمله اقدامات آبفا در شهرهای سردشت و گوهران بوده است.

همچنین تکمیل آب شیرین کن سیریک با ظرفیت نهایی ۳ هزار متر مکعب در شبانه روز، در مدار آوردن مخازن سه گانه شهری و تکمیل خط انتقال آب سیریک-گروک و حفر و تجهیز یک حلقه چاه در شهر فازغان نیز در حال اجراست.

برچسب‌ها