دولت آدم‌های بی‌کفایت را بر سرکار گذاشته تا مشکلات زلزله را حل کنند. استاندار فرمانداری را منصوب کرده است که پیش ‌از این بخشدار سومار با ۱۶ خانوار بوده است. این فرد ارتباطات روستایی خودش را هم نمی‌تواند انجام بدهد، آن‌وقت می‌تواند از دستگاه‌های مختلف امکانات بگیرد؟

با تجربه صربستان و خوزستان می‌گویم که کمپ بسازیم

به گزارش قدس آنلاین، در سر پل ذهاب الآن چه می‌گذرد؟ می‌بینیم که همه از همدیگر تشکر می‌کنند، گزارش‌های مثبت می‌دهند که در حال ساخت منطقه هستیم. رئیس‌جمهور هم قول دادند که تا شهریور خانه‌های مردم زلزله‌زده را تحویل بدهند، اما  این نشدنی است چون در حال حاضر هم بنیاد مسکن و هم رهبر معظم انقلاب برای بازسازی بودجه اختصاص داده‌اند، ولی امروز که وارد ماه هشتم زلزله می‌شویم، یک‌خانه هم تحویل داده نشده است.  پس چگونه می‌خواهند تا شهریور همه خانه‌های آسیب‌دیده را سروسامان بدهند؟ بنیاد مسکن، بی‌سواد است. دلیل هم دارم. اگر الآن از خارج کسی را بیاوریم و به او بگوییم که خانه‌های زلزله‌زده را دوباره با آجر می‌سازیم، به ما می‌خندد.  
پس‌لرزه یا زلزله پنج ریشتری خانه‌های نساخته بنیاد مسکن را دوباره خراب کرد. این مدل تیرآهن و آجر وابسته به یک مافیاست، اگر الآن بگویید که تیرآهن و مصالح دارید و می‌خواهید خانه‌ها را بازسازی کنید، آیا این مافیا اجازه می‌دهد؟ تمام خانه‌هایی که در زلزله کرمانشاه فروریخت، مجوز همین بنیاد مسکن را داشته است.  
بعد یک نفر می‌رود جلوی مسکن مهر و اعلام می‌کند که سازندگان مسکن مهر باید پاسخ جنایاتشان را بدهند، ولی بنیاد مسکن نباید پاسخ بدهد؟ همان مهندس‌ها دوباره داعیه‌دار بازسازی منازل شده‌اند، اما در این تابوتی که فاتحه می‌خوانیم، جنازه‌ای نیست.

■ سرپل ذهاب قربانی بی‌کفایتی است
سرپل ذهاب قربانی بی‌کفایتی دولت است. لازم نیست سی‌ان‌ان آمریکایی برای ناکارآمد نشان دادن نظام بیاید فیلم و مستند بسازد چون همین الآن مردم در چادر روی قبرها زندگی می‌کنند. دو معتاد تهرانی در قبر خوابیدند کلی سروصدا شد، اما الآن هشت ماه است که مردم منطقه در این وضعیت هستند و هیچ‌کس برایشان کاری نمی‌کند. مردم یا به خودشان ریاضت می‌دهند و تحمل می‌کنند یا اینکه روزی این فنر فشرده رها می‌شود و همه اعتراض می‌کنند. به شما اعلام می‌کنم در مرکز جبهه حضور داریم، ما در نقطه صفر مرزی هستیم. اگر نیروهای مردمی نیایند، کسی دیگر می‌آید و آمده‌اند و در حال سرمایه‌گذاری در منطقه هستند.

■ مشکلات خیرین در منطقه
اما دولت آدم‌های بی‌کفایت را بر سرکار گذاشته تا مشکلات زلزله را حل کنند. استاندار فرمانداری را منصوب کرده است که پیش ‌از این بخشدار سومار با ۱۶ خانوار بوده است. این فرد ارتباطات روستایی خودش را هم نمی‌تواند انجام بدهد، آن‌وقت می‌تواند از دستگاه‌های مختلف امکانات بگیرد؟ خیر مدرسه‌ساز که می‌آید به او گفته می‌شود که پولت را به سازمان نوسازی مدارس واریز کن ما برای تو می‌سازیم یا به خیر مسجدساز می‌گویند که به‌حساب امور مساجد واریز کن؛ اما فرض کنید این‌ها می‌خواهند برای ریاکاری هم شده مدرسه و مسجدی بسازند و نام خودشان را سردر آن بزنند. الآن یک ستاد استقبال از خیرین در منطقه وجود ندارد. اعضای شورای شهر همدیگر را نمی‌بینند چون همدیگر را قبول ندارند. چون اصلاح‌طلب و اصولگرا هستند؛ ولی لعنت به هر دو این اصلاح‌طلبی و اصولگرایی.  
همه این‌ها در حالی است که همه ما چهار تجربه زلزله بم، ورزقان، رودبار و سرپل ذهاب را داریم. آتش‌سوزی در کانکس‌ها و چادرها بسیار محتمل است چون همه سیم‌ها تودرتوست. کار ما شده است که شیرآلات دزدی را در پارک‌ها و محل استقرار چادرها عوض کنیم. تعداد زیادی چادر در پارک‌ها چسبیده به هم گذاشتیم و متوجه نیستیم این خانواده‌های با حیا چگونه می‌توانند زن و مردشان را این‌گونه ببینند.

■ باید کمپ بسازیم
همه این‌ها به خاطر نبود کمپ و اردوگاه است. من تجربه جنگ صربستان را دارم، باید در چنین شرایطی کمپ سریع‌الاحداث ایجاد کنیم.  
می‌گویند مردم استقبال نمی‌کنند، اما دروغ است. الآن زمین هلال‌احمر وجود دارد، ولی واگذار نمی‌کند تا کمپ بزنیم. وقتی زیرساخت نیست، این توزیع امکانات هم بحران درست می‌کند.

■ اشتغال مهم‌تر از خانه
مهم‌تر از بازسازی خانه‌ها ایجاد اشتغال است، ولی الآن مرزها را بسته‌اند درحالی‌که مدام به مسئولین گفتم که بازارچه‌ها را فعال کنید. اگر مرد خانه شغل داشت در چادر هم می‌ماند، ولی شغل که نداشت، خانه هم او را ماندگار نمی‌کند.  بنابراین باید برای اهالی کارگاه‌های کوچک زودبازده راه بیندازیم مثلا در خانه زیرپیراهنی بدوزند. مطمئناً سال اول نمی‌توانند چیزی بفروشند، اینجاست که دولت باید حمایت کند، خودش بخرد و جای دیگر مفت بفروشد، اما در عوض چرخه تولید ایجاد می‌شود. این‌یک عزم ملی می‌خواهد، نه من و نه امام‌جمعه نمی‌توانیم به‌تنهایی چنین کاری بکنیم. همین‌قدر که بتوانیم توالت بسازیم، کار زیادی است. در چنین شرایطی رسماً اعلام می‌کنم که دولت تعطیل است. رهبری هم اعلام کردند وقتی مناصب رسمی نمی‌توانند کاری بکنند، شما آتش به اختیار هستید. بنابراین الآن هم باید کمپ بزنیم و اگر مردم هم راضی نمی‌شوند باید به هر نحو راضی‌شان کنیم.

■ مزایای ساخت کمپ
کمپ چند خاصیت دارد: مهم‌ترین آن وجود امنیت است. اگر تا دو یا سه سال دیگر هم نتوانیم بازسازی کنیم، ولی کمپ امنیت دارد.  خاصیت دوم درباره کانکس‌هاست، این کانکس‌ها را دو سال دیگر نمی‌توانیم از مردم پس بگیریم، اگر درجایی دیگر زلزله آمد، دوباره کانکس از کجا بیاوریم؟ ولی وقتی کمپ باشد، خانه‌ها که ساخته شد، کانکس‌ها باقی می‌ماند. اینجا سرپل ذهاب و مسیر زیارت کربلا و اربعین است. وقتی هم که مردم خانه‌دار شدند، این کمپ برای زائرین اربعین قابل‌استفاده است. ما دیگر نمی‌توانیم همه مردم را از مهرانی بفرستید که گرسنه و تشنه می‌مانند. همین خدماتی که امروز به مردم زلزله‌زده می‌شود به برکت اربعین است. تمام زیرساخت‌های سرپل ذهاب و قصر شیرین به‌هم‌ریخته است، برای اربعین امسال چه خواهیم کرد؟

■ لزوم یافتن راه‌حل جدید در بازسازی
بم و ورزقان تا الآن ساخته نشده‌اند، بنابراین باید راه‌حل‌های جدید پیدا کنیم. الآن قشر خاصی زمین را به ثمن بخس می‌فروشند و منطقه را ترک می‌کنند، قشری که باید باشند، امروز به کرمانشاه مهاجرت می‌کنند.  
ما باید با صدای رسا این مسائل را بگوییم. ما خیلی اذیت شدیم، به ما گفتند که چرا همه پول‌ها را به یک روستایی کوئیک می‌دهید، اما در دیداری که با رهبر انقلاب داشتم، ایشان به من گفتند بمانید. چون فرمانده گفته می‌گویم چشم؛ ولی نمی‌گویم پول نیست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها