قزوین_ در مراسمی با حضور استاندار، تفاهم نامه همکاری بین شهرداری و یک شرکت چینی برای ساخت تراموا در شهر قزوین امضا شد.

تفاهم نامه احداث تراموا در قزوین امضا شد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، مدیرعامل شرکت نورینکو اینترنشنال مجری تراموا قزوین در حاشیه این مراسم گفت: این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های دولتی چین است و در بازار ایران حدود ۴۰ سال فعالیت داشته است.

جیانگ هوانگ افزود:این شرکت از سال ۱۹۹۵ در زمینه حمل و نقل ریلی فعالیت خود را در بازار ایران آغاز کرد و تا به امروز در این زمینه دارای ۲۳ سال سابقه است.

این سرمایه گذار همچنین گفت: پروژه خط پنج، سه و چهار مترو تهران را انجام داده ایم و همچنین در تأسیس شرکت واگن سازی تهران با برخورداری از ۲۹ درصد سهام آن مشارکت داشته ایم.

وی گفت: نزدیک به سه میلیارد دلار قراردادهای انجام شده این شرکت با ایران هستند که تمامی این پروژه ها به صورت فاینانس انجام شده است.

هوانگ افزود: این پروژه اولین طرح ترموای در کشور است که مجوز گرفته است و ما خوشحال هستیم که این پروژه را با موفقیت در قزوین اجرا کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این مراسم گفت: قزوین نخستین استانی است که طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل ریلی آن در حال کار کردن است و باید تا آخر سال مطالعات عمومی آن انجام شده و از سال بعد وارد فاز عملیاتی شود.

مسعود حق لطفی گفت: مطالعات انجام شده در مجموعه شهری، طرح جامع ترافیک، بازآفرینی محله راه آهن موجب شده است که قزوین به عنوان پایلوت طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی یا همان «تی او دی» انتخاب شود.

وی افزود: اولین فاز تراموای شهر قزوین در شرق و غرب و فاز دوم آن از شمال به جنوب اجرا خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این مراسم گفت: اتحاد و همبستگی خوبی برای اجرای این طرح در میان دستگاه های استان وجود دارد که جای امیدواری است.

حکمت الله داودی افزود: ویژگی خاص این طرح استفاده از سیستم برقی در سطح زمین است تا منظر شهری نیز به هم نخورد و اجرای این طرح در مرکز، قزوین را به عنوان یک برند در حمل و نقل و گردشگری کشور مطرح میکند.

داودی خاطر نشان کرد: وجود ترموا موجب میشود که بخش عمده ای از ترافیک قزوین از میدان مینودر رفع شود.

شهردار قزوین نیز دراین نشست گفت: افزایش کیفیت زندگی شهروندان در دستور کار ما قرار دارد و بر همین اساس برنامه پنج ساله و برنامه کوتاه مدت شهرداری قزوین با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان وتوزیع عادلانه خدمات تنظیم شده است.

علی صفری افزود: حمل و نقل خوب و پاک در شهر قزوین امروز بیش از هر زمان دیگری مطرح است و تجربه نشان داده با توسعه فضای کالبدی شهر نمیتوانیم ترافیک را کنترل کرد و باید با توسعه حمل و نقل عمومی و انبوه بر از قبیل تراموا برای این کار اقدام کرد.

وی گفت: شهر قزوین در محور شرقی- غربی ترافیکی سنگینی دارد که مجبور شدیم برای رفع آن تراموای شهری را به طول ۷.۵ کیلومتر از ورودی شرقی به ورودی غربی برنامه ریزی کنیم تا هم ترافیک داخلی رفع شده و هم رفت و آمد ورودی ها ساماندهی شود.

پروژه تراموای قزوین مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را دارد و برای اجرا به این استان ابلاغ شده است.

اولین فاز این طرح از شرق به غرب قزوین با هدف رفع گره های ترافیکی در مرکز این شهر انجام میشود و در فاز دوم از شمال به جنوب این شهر اجرایی می شود.

شرکت چینی نورینکو اینترنشنال پیمانکار این طرح حدود ۶ ماه فرصت دارد تا کارهای مطالعاتی این طرح را انجام داده و برای اجرای آن اقدام کند.

تراموا یا واگن برقی نوعی از واگن است که بر روی ریل‌هایی که در خیابان قرار داده شده حرکت می‌کند و به جابه جایی مسافران می پردازد.

برچسب‌ها