هاشم رسائی فر: از سال ۸۸ که موضوع جمع آوری سگ‌های ولگرد در شهرهای بزرگ مد نظر قرار گرفت، شهرداری‌ها طبق مصوبه وزارت کشور موظف به جمع آوری این حیوانات بخصوص از حاشیه شهرها شدند.

ماجری بد رفتاری و کشتار سگ‌های ولگرد در مشهد چه بود؟

براساس این مصوبه سالانه رقم قابل توجهی از سگ هایی که در اطراف شهرها وجود دارند، جمع آوری شده و پس از نگهداری در یک محل خاص مراحل بعدی اعم از معدوم سازی به صورت مرگ باترحم اجرا شده است. در مشهد نیز روال به همین صورت بوده و در این سال‌ها طبق آمار رسمی و غیر رسمی هزاران سگ جمع آوری و معدوم شده‌اند، این اتفاق البته همیشه اعتراضات و واکنش‌های دوستداران و سمن‌های حافظ حقوق حیوانات را در پی داشته و هر از چندگاهی انتشار اخبار و تصاویر مربوط به چگونگی رفتار با سگ‌ها و نیز محل نگهداری از آن‌ها به سوژه خبری رسانه‌ها تبدیل شده است.

در یکی از آخرین موارد از این دست اخبار تصاویری از محل نگهداری سگ‌های جمع آوری شده، منتشر شده که در آن‌ها وضعیت نگهداری سگ‌ها اصلاً شرایط مناسبی ندارد و ادعا شده که روزانه حدود ۲۰ قلاده از سگ‌ها به دلیل نبود تغذیه و مشکلات دیگر می‌میرند.

کشمیری، از اعضای سمن‌های محیط زیستی خراسان رضوی و از فعالان حقوق حیوانات در این باره به خبرنگار ما گفت: ما با شرایط که در حال حاضر با سگ‌ها رفتار می‌شود، معترضیم، چون معتقدیم با توجه به وجود برخی حیوانات موزی در اطراف شهر و خطری که آن‌ها برای زندگی مردم دارند، وجود سگ‌ها در رینگ حفاظتی شهر غیر قابل اجتناب است. با این تفاسیر اصلاً رفتاری که همزمان با جمع آوری سگ‌ها با آن‌ها می‌شود و هم موقع نگهداری آن‌ها انسانی نیست.

وی در ادامه افزود: مکانی که در حال حاضر سگ‌ها در آن نگهداری می‌شود، یک سوله ۴ یا ۵۰۰۰ متری است که بیش از ۱۰۰۰ قلاده سگ در آن نگهداری می‌شود که از کوچک تا بزرگ یکجا هستند و معمولاً بزرگ‌ترها به کوچک‌ترها حمله می‌کنند و حتی در شرایطی که اکنون وجود دارد، گوشت آن‌ها را می‌خورند.

کریمیان، مدیرپسماند شهرداری مشهد در واکنش به این موضوع در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: اصلاً شرایط این گونه نیست. نه قبلاً نه در حال حاضر، آنچه که به عنوان شانتاژ خبری برخی‌ها راه انداخته‌اند، درست نیست و همه چیز روال خوبی را در این مرکز طی می‌کند. فقط قرارداد پیمانکار قبلی برای جمع آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد به اتمام رسیده است و ما برای اینکه بتوانیم مجوز دیگری از وزارت کشور در جهت بهتر کردن شرایط بگیریم و بتوانیم با همکاری سمن‌های حافظ محیط زیست اقدام‌های مناسب تری داشته باشیم، فعلاً همه کارها توسط خودمان انجام می‌شود، تا بعد که شرایط مساعد شد، پیمانکار جدید مشخص شود.

وی همچنین گفت: ما به همه سمن‌ها و فعالان حقوق حیوانات گفته‌ایم چنانچه دوست داشته باشند هم می‌توانند از نزدیک شرایط را ببینند و هم اگر تمایل داشتند به بهتر شدن شرایط نگهداری سگ‌ها کمک نمایند.

برچسب‌ها