اهواز- پروژه قطار شهری اهواز سالهاست کلید خورده است دقیقا از سال ۸۱، اینکه که چرا این پروژه این همه مدت طول کشیده بحثی است که نه تا به امروز جواب درستی داشته و نه کسی حاضر به پذیرفتن مسئولیت تاخیر آن است.

متروی ۱۶ ساله در ایستگاه اول متوقف شد

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ پروژه قطار شهری اهواز سالهاست کلید خورده است دقیقا از سال ۸۱، اینکه که چرا این پروژهاین همه مدت طول کشیده بحثی است که نه تا به امروز جواب درستی داشته و نه کسی حاضر به پذیرفتن  مسئولیت تاخیر آن شده، اصولا پروژه های که چندین سازمان با هم درگیر آن هستند به جای اینکه برای مردم از لحاظ انجام سریع آن سودی داشته باشد یک خوبی برای متولیان دارد و آن هم این است که توپ عمل نکردن به وعده ها را مدام به یکدیگر پاس دهند حالا این وسط اگر پای یک شرکت خارجی هم در میان باشد که چه بهتر، پرتاب این توپ آنقدر دور است که مردم هم قیدش را می زنند و این بلای نازل شده بر سر قطار شهری کلانشهر اهواز است.

دور باطل در ایستگاه مترو

وقتی از کنار این پروژه رد شوید به راحتی می توانید از روی زنگ زدگی  آهن های کشیده شده به دور آن رد سالهای هدر رفته را ببینید. ۱۶ سالی که بسیاری از شهرهایی که حتی قراری برای مترو نداشتند چشم هایشان به جمال آن روشن شد. اما ما هنوز قبل از تحریم در زمان برجام و حالا در تحریم ها دست دراز کرده ایم روبروی شرکتی که کارهای دیگر را خوب انجام می دهد  ولی کلا بی خیال متروی اهواز است!

مصیبت های ۱۶ ساله و بی نتیجه  اهواز

اهواز برای داشتن مترو ۱۶ سال مصیبت های زیادی را متحمل شد از نشست های زمین، خسارت های وارد شده به مفازه دارانی که در اطراف آن بودند، تحمل سیمای زشت شهری که با آهن های غول پیکرش که ابتدا به مردم نوید روزهای سفرهای شهری ارزان و سریع را می داد و بعد سوهان روحشان شد تا ترافیک بوجودآمده از تغییر راه ها و بر هم خوردن سبک و شمایل نادر، و حالا مردم باید بدانند نتیجه آن همه صبر و شکیبایی آنها  هیچ  است.

شکایتی که در فرانسه انجام پذیر است

اینکه در زمان عقد قراردادها تمام جوانب سنجیده نمی شود و شرایطی در این نوع قراردادها ذکر نمی شود که  در صورت عهدشکنی طرف خارجی بتوان کاری کرد مسئله ای است که در پروژه قطار شهری هم انجام نشده! و در حال حاضر عنوان می شود اگر قرار باشد از این شرکت شکایت کنیم باید به فرانسه برویم بنابراین قید شکایت را زده ایم! از طرف دیگر در مهلت های داده شده به این سرمایه گذار هیچ اقدامی انجام نمی شود و این بار سنگین سالهای بعد مسلما با بالا رفتن تورم و نوسانات ارزی غیر قابل تحمل تر هم می شود.

ناتوانی در ابتدایی ترین کارهای پروژه مترو

در کنار تمام اینها یک مسئله دیگر که به وضوح نشان از سردرگمی های کلانشهری مثل اهواز را در انجام پروژه ها نشان می دهد این است که بعد از شروع شدن کار و با اینکه تصمیم بر این بوده که مترو روی زمین کار شود با مخالفت پدافند غیر عامل از روی زمین سر بر می آورد و همین تغییر باعث بروز ایراداتی می شود که متاسفانه هر کسی را به این فکر فرو می برد  ابتدایی ترین کار که سنجش مکان برای انجام پروژه است چطور در برنامه شهری بزرگی مثل مترو نادیده گرفته شده؟

 قطار شهری پشت دروازه های اهواز مانده

یک فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه قطار شهری اهواز بین بخش دولتی و فاینانس خارجی و شهرداری مانده است، عنوان می کند: فاینانس خارجی قطار شهری، شرکت کیسون است، یکی از شرکت هایی که در کشور ما بسیاری از تامین های مالی پروژه ها را انجام داده؛ اما معمولا در جاهایی درست کار می کند که اعتبارات مورد نظر در آن فراهم باشد، به طور مثال در پروژه های آب و فاضلاب.

علی دژمان با تاکید بر اینکه مترو تا اینجا از اعتبارات دولتی بوده، ادامه می دهد: شهرداری و شرکت خارجی آورده ای برای قطار شهری نداشته اند، با اینکه قرارداد آنها سه جانبه است تا به حال هر کاری انجام شده با اعتبارات دولتی بوده، یک سال پیش۲۳ درصد پیشرفت داشته و متاسفانه به همین شکل باقی مانده و معلوم نیست تا کی قرار است اینچنین بماند.

او درباره کندی کارهم می گوید: به خاطر نبود هزینه های انجام کار که دلیل آن قصور شهرداری و شرکت کیسون است، سالهاست قطار شهری پشت دروازه های شهر اهواز مانده چراکه این شرکت طبق قرارداد باید آورده خود را برای کار پرداخت می کرده اما اعتبار کیسون صفر بوده و شهرداری نیز یارای پرداخت هزینه های بیشتر را ندارد.

همه جا پای تحریم در میان است

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای پنجم اهواز با اعلام این موضوع که هیچ یک از کلان شهرها به این شکل نبوده دولت کمک کرده اما در اهواز انجام این پروژه مبنی بر آوردن فاینانسر بوده، اذعان می کند: شرکت کیسون هم که برنده شد فاینانس آورد اما به دلیل بحث تحریم ها این فاینانسر عقب نشینی کرد و شرکت نتوانست بر عهد خود بماند.

رحیم کعب عمیر توضیح می دهد: اگر موضوع حل نشود شورای تامین باید دریک جلسه با جویا شدن نظر استانداری و شهرداری نظر نهایی خود را اعلام کند تا قرارداد فسخ شود و یا دولت کار را به پایان برساند، دولت تا به این زمان برای انجام کار پانصد و ۹۰ میلیارد تومان پرداخت کرده و شهرداری ۱۵ میلیارد این به جز املاکی است که شهرداری در اختیار آنها قرار داده و قرار است به زودی کارشناسی شود و هزینه آنها اعلام شود.

او درباره مراحل سازه ای قطار شهری هم به شکل و بافت شهر اهواز اشاره کرده و اظهار می کند: غرب کارون به دلیل نوع بافت خاک باید کتان کاور، حفاری و کنده می شد و بحث ما نیز این است که قاعدتا ابتدا باید کل مطالعات انجام می شد تا الان این مسایل که پدافند غیر عامل ایراداتی بر آن وارد آورده یا برای نیم متر حفاری ۵ متر ریزش به وجود می آید و کلی هزینه به بار می آید، نباشد.

چالش های مترو

رییس شورای شهر اهواز در این باره می گوید: قرارداد قطار شهری ۴ ساله بوده و با مبلغی حدود ۸۰۰ میلیون دلار برای بخش سازه و تجهیزات آن بسته شده است و بر مبنای همان سرمایه گذار خارجی بود اما دچار یک چالش شد.

جعفر فلسفی با اشاره به اینکه در هربار سفر رییس جمهور این موضوع مطرح شده ولی مشکلات زیادی در این راه بوده، می گوید: فاینانس که انجام نشده و یک بحث برای انجام این کار به شکل هر کدام ۵۰ درصد بوده اما شهرداری با توجه به بدهی هایی که دارد نمی تواند نیمی از اعتبارات آن را پرداخت کند تا دولت هم با جدیت پای کار بیاید. در تهران چون تمام تعهدات را ازطریق سهامداری در بانک شهر خود پرداخت کرد توانست از پتانسیل خود استفاده کند.

قطار شهری به ایستگاه اول هم نرسید

شاید حالا که دیگر مسئولان شهری هم بی پرده از گره کور مترو می گویند آرزوی سوار شدن و شنیدن صدایی که ایستگاه ها را اعلام می کند باید لای دفترچه خاطرات آرزوهای محال بگذاریم و قید شروع کار مترو در ایستگاه اول را هم بزنیم چه رسد به ایستگاه آخر.

برچسب‌ها