یزد - عضو هیات علمی دانشگاه یزد گفت : مصرف برق خانگی در ایران سه ونیم برابر استاندارد جهانی است.

مصرف برق خانگی در ایران ۳.۵ برابر استاندارد جهانی است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل ازروابط عمومی دانشگاه یزد، داوود ابوترابی با توجه به وضعیت کنونی آب و برق درکشوراظهارداشت: میزان بارش کشور نسبت به دوره آبی سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد و با توجه به اینکه حدود ۱۵ درصد از برق تولیدی در کشور برای تامین پیک مصرف از طریق سدهای آبی تامین می‌شود نیاز به کاهش مصرف برق در بخش‌های مختلف به شدت احساس می‌شود .

وی با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها اوج مصرف برق ایران در سال ۹۷در زمان پیک حدود ۵۵۰۰۰ مگاوات خواهد بود افزود: حدود ۱۵ درصد از برق تولیدی در کشور برای تامین پیک مصرف از طریق سدهای آبی تامین می‌شود.

داودی تصریح کرد: مطابق آمار دفترمطالعات پایه منابع آب حجم بارش از اول مهر ۹۶ تا ۱۱ تیرماه ۹۷ در کل کشور حدود ۷۲۶/۲۷۴ میلیارد مترمکعب بوده که نشانگر میانگین بارش ۷/۱۶۶میلی‌متر بوده است.

وی با بیان اینکه این میزان بارش نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت (۵/۲۳۸ میلی‌متر) ۱/۳۰ درصد و نسبت به دوره آبی سال گذشته ۵/۲۲۶ میلی‌متر) ۴/۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد افزود: این مساله باعث کاهش ظرفیت آبگیری سدهای کشور شده است که منجر به کسری حدود ۶۵۰۰ مگاوات برق در زمان اوج پیک مصرف برق شده است.

رشد بار الکتریکی سالیانه کشور حدود ۱۰ درصد است

ابوترابی  گفت: رشد بار الکتریکی سالیانه کشور حدود ۱۰ درصد است در حالیکه این میزان در کشورهای توسعه یافته حدود ۳ درصد بوده و از یک‌طرف این افزایش مصرف نیازمند برنامه‌ریزی طولانی مدت برای سرمایه‌گذاری و افزایش تولید و احداث نیروگاه‌های جدید است و از طرف دیگر نیاز به کاهش مصرف در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری-اداری و صنعتی و کشاورزی به شدت احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجاکه طبق برنامه ششم توسعه، قیمت متوسط سالیانه برق در هر سال حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد لزوم کاهش مصرف برق ازسوی مشتریان مختلف برای کاهش هزینه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

روش‌های کاهش مصرف برق

وی در ادامه به روش‌های کاهش مصرف برق در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در مصارف خانگی؛ استفاده از کولر آبی بجای کولر گازی به دلیل رطوبت پایین در سطح استان، استفاده از سبک معماری سنتی در طراحی و ساخت خانه‌ها و معابر، استفاده از سایه‌بان برای کولر آبی، خاموش کردن تجهیزات کامپیوتری و ادوات صوتی تصویری بجای حالت آماده بکار در زمان‌های عدم استفاده طولانی و استفاده از لوازم برقی پرمصرف نظیر ماشین لباسشویی و اتو در ساعات غیر پیک مصرف ( نیم ساعت قبل از اذان مغرب تا ۴ ساعت بعد از آن ساعات اوج مصرف محسوب می‌گردد) توصیه می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد با تأکید بر استفاده از لوازم برقی با برچسب انرژی مناسب (برچسب A) ، گفت: بر اساس تعاریف در یخچال و فریزر به‌ازای افزایش یک رتبه در برچسب انرژی حدود ۱۴ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق صورت می‌گیرد.

استفاده از لامپ‌های کم مصرف در کاهش مصرف برق ضروری است

وی استفاده از لامپ‌های کم مصرف را نیز در کاهش مصرف برق ضروری دانست و گفت: طبق آمار استفاده از یک لامپ کم مصرف ۲۰ وات بجای لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات هزینه برق مصرفی را در سال حدود ۶ هزار تومان کاهش می‌دهد. همچنین عمر لامپ‌های کم مصرف حدود هشت برابر عمر لامپ‌های رشته‌ای است.

وی در خصوص مصارف اداری- تجاری نیز، خاموش کردن تمام چراغ‌های دفتر کار در هنگام شب و جایکزینی آن‌ها با لامپ‌های LED، استفاده از انرژی‌های سبز برای تامین انرژی، استفاده از سیستم‌های هوشمند در ادارات و ساختمان‌های تجاری برای روشن و خاموش کردن تجهیزات روشنایی، گرمایشی و سرمایشی در زمان مناسب، استفاده از رنگ‌های روشن در سقف و دیوارهای محیط کاری، استفاده از پنجره‌های دوجداره و عایق‌کاری دیوارها، تعمیر، سرویس و نگهداری به‌موقع تجهیزات و تغییر ساعات کار اداری و شیفت زمانی به سمت اوایل صبح را از جمله راهکارهای کاهش مصرق برق عنوان کرد.

استادیار بخش برق قدرت دانشگاه یزد همچنین اعمال تعرفه‌های تشویقی برای تشویق مصرف‌کننده به مصرف در زمان غیر پیک بار (پیک سایی بار)، استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای در کشاورزی، استفاده از خازن برای تصحیح ضریب توان و کاهش تلفات، استفاده از محرکههای دور متغیر الکترونیکی (VSD) برای افزایش بازده موتورها که در حدود ۶۰ درصد بار مصرفی صنایع را تشکیل می‌دهند را به عنوان راه‌های کاهش مصرف برق در مصارف صنعتی و کشاورزی دانست.

 ابوترابی افزود: تعمیر، سرویس و نگهداری به موقع موتورهای الکتریکی و تعیین محل نصب موتورها از نظر تهویه مناسب، استفاده حداکثری از نور محیط و توجه بیش از پیش به منابع تولید پراکنده نظیر سلول‌های خورشیدی در استان یزد از دیگر راهکارهای کاهش مصرف برق در مصارف صنعتی است.

وی خاطر نشان ساخت: لازم است که مسئوولان امر، به ایجاد و پایدار کردن فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف انرژی از طریق آموزش در محیط‌های آموزشی و رسانه‌ها بپردازند. روشن است در صورتی که گام‌های عملی در جهت کاهش مصارف انرژی غیر ضروری برداشته نشود به زودی شاهد افزایش قطعی‌ها در تامین انرژی برق خواهیم بود.

برچسب‌ها