قزوین_ دبیر ششمین جشنواره سراسری تولیدات محتوای رضوی در فضای مجازی از برگزاری ششمین جشنواره سراسری تولیدات محتوای رضوی در فضای مجازی به میزبانی استان قزوین خبر داد.

قزوین، میزبان جشنواره سراسری تولیدات محتوای رضوی در فضای مجازی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، با رشد روز افزون علم و تکنولوژی، اهمیت فضای مجازی گسترش یافته و شاید در گذشته این ارزش و اهمیت به اندازه امروز نبود و انسان کمتر دغدغه ارتباط با این فضاها و ارتباطات اجتماعی را داشت اما امروز قدرت تأثیرگذاری این فضاها بر کسی پوشیده نیست و با رشد روز افزون فضاها و شبکه های اجتماعی این قدرت به خوبی قابل لمس است.

فضای مجازی امروز به خوبی توانسته جایگاه خود را در بین مخاطبان نشان دهد و انسان را به فراگیری سواد فضای مجازی و برگزاری جشنوارههای آن سوق دهد.

میزبانی استان قزوین در برگزاری جشنواره های تولیدات محتوای رضوی در فضای مجازی بیانگر ظرفیت مناسب این استان در فضای یاد شده است؛ این استان میزبان ششمین جشنواره سراسری تولیدات دیجیتال محتوای رضوی در فضای مجازی طی سالجاری است.

برای آشنایی بیشتر با ششمین جشنواره سراسری تولیدات محتوای رضوی در فضای مجازی  گفت وگویی را با دبیر این جشنواره ترتیب داده ایم که در ادامه از نظر می گذرد.

 ششمین جشنواره سراسری تولیدات محتوای رضوی در فضای مجازی با چه اهدافی در استان قزوین برگزار می شود؟

 این جشنواره با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیتهای فرهنگی مرتبط با سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رضا (ع) در فضای مجازی، تجلیل و تقدیر از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی و تولید محتوا با رویکرد ارزشی، دینی و انقلابی در فضای مجازی برگزار می شود.

فعالیتهای فرهنگی دیجیتال را در سال جاری گسترش داده و برای هر نوع فعالیت در فضای مجازی مرتبط با حوزه اهل بیت (ع) و امام رضا(ع) و فرهنگ آن امام را فراخوان منتشر کرده ایم تا آثار مربوطه ارائه شود.

 این جشنواره جشنواره ملی است و از مجموعه جشنواره های امام رضا (ع) با همکاری مرکز دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی امام رضا (ع) و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قزوین برگزار می شود.

در خصوص بخشهای مختلف جشنواره توضیحاتی را بفرمایید.

بخشهای جشنواره شامل فعالیتهای فرهنگی و تولید دیجیتال و ایده های دیجیتال رضوی است.

فعالیتهای فرهنگی دیجیتال شامل مجموعه فعالیتهای فرد یا مؤسسه است که در حوزه سیره اهل بیت (ع) و معصومین به ویژه امام رضا (ع) و حوزه های مذهبی در شکل و قالب دیجیتال انجام شده باشد در این بخش مورد ارزیابی و رقابت قرار خواهد گرفت.

از نمونه فعالیتها می توان به فعالیت مستمر گروهها، کانالها در شبکه های اجتماعی، فعالیتهای اجتماعی که در فضای مجازی ساماندهی می شود و مجموعه پایگاههای اینترنتی، صفحات پرمخاطب ایسنتاگرام و هرگونه فعالیت دیگر که موضوع رضوی و قالب دیجیتالی داشته باشد، اشاره کرد.

از فاکتورهای اصلی در ارزیابی این بخش، جذب اثرگذاری روی مخاطب است.

فعالیتهای فرهنگی دیجیتال با عنوان «ارزشمندترین و تأثیرگذارترین فعالیت فرهنگی دیجیتال در حوزه رضوی» و با موضوعات پیامهای آموزشی و تربیتی در کلام و سیره ائمه معصومین به ویژه امام رضا (ع)، کرامات رضوی، امر به معروف و نهی از منکر در سیره رضوی، معرفی اماکن مذهبی، مهربانی در احادیث رضوی، جایگاه علم آموزی در آموزههای رضوی، قناعت و رضایتمندی در سیره و سبک زندگی رضوی و موضوعات کاربردی و اجتماعی با موضوع «حکومت در جامعه اسلامی، ارتباط مسوولان و مردم، صداقت و امانتداری، تهمت و افترا، رزق و حلال، بیت امال  و رسیدگی به محرومان و عدالت» است.

شرایط و مقررات جشنواره چگونه است؟

مقررات شرکت در بخش فعالیتهای فرهنگی دیجیتال این گونه است که نوع فعالیت باید مشخص با هدف تعیین شده و برنامه ریزی شده باشد و اگر فعالیت شامل چند بخش است باید همه بخشها پیوسته و دارای یک شخص یا مؤسسه به عنوان صاحب فعالیت باشد.

صفحات اینستاگرام، گروهها و کانالهای تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی پرمخاطب که پیشینه فعالیت دارد، الزاما باید کد شامد را داشته باشند.

اثر و اجزای به کار رفته در آن مغایر قوانین و مقررات جاری، فرهنگ و ارزشهای ملی دینی و امنیت جمهوری اسلامی ایران نباشد.

تولید محتوای دیجیتال شامل هرگونه محتوای مرتبط با سیره و آموزههای رضوی و ارزشهای اسلامی که توسط ابزارهای دیجیتال ارائه یا تولید شده باشد را شامل میشود؛ تولیداتی از قبیل بازیهای رایانهای، نرم افزارهای چند رسانه ای و همراه، انیمیشن و کلیپهای تصویری کوتاه، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، پایگاههای اینترنتی و وب سایتها، بازیهای رایانهای و واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که در قالب و بستر دیجیتالی تهیه و منتشر می شوند همگی میتوانند در این بخش حضور داشته باشند.

مقررات شرکت در بخش تولید محتوای دیجیتال هم به این صورت است که مراحل تولید و یا انتشار اثر حتما باید از طریق ابزارهای دیجیتال صورت گیرد؛ محتواهای دیجیتال شرکت داده شده در جشنواره در سه بعد فنی، تاثیرگذاری روی مخاطب و غنای محتوایی مورد داوری قرار خواهند گرفت. اثر و اجزای به کار رفته در آن مغایر قوانین و مقررات جاری، فرهنگ و ارزشهای ملی و دینی و امنیت جمهوری اسلامی ایران نباشد.

در حوزه ایدههای دیجیتال رضوی هم به منظور حمایت از ایدههای نو و خلاقانه در حوزه تولید و فعالیتهای دیجیتال تأثیرگذار با موضوع رضوی ایجاد شده است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بر همین اساس از علاقمندان و صاحبان ایده دعوت می کند تا طرحهای خود را در زمینههای نرم افزهای تلفن همراه، نرم افزارهای چندرسانه ای، بازیهای رایانهای شبکه های اجتماعی و دیگر فعالیتهای دیجیتالی با موضوع رضوی ارائه دهند؛ طرحهای دریافتی توسط دبیرخانه جشنواره در بخشی جدا داوری شده و به ایدههایی که خلاقانه، تأثیرگذار و قابل اجرا باشند جوایزی اهدا میشود.

 در خصوص مقررات شرکت در بخش ایدههای دیجیتالی رضوی توضیح بفرمایید.

شکل و قالب طرحهای ارسالی باید حداقل شامل بخش های مقدمه، ضرورت و اهمیت اجرای پروژه، طرح پروژه، شناسایی و بیان پروژه، اهداف، روش اجرا و بودجه بندی و خدمات باشد.

متقاضیان میتوانند طرح و ایدههای دیجیتال رضوی خود را در قالبهای بالا از طریق تارنمای شمس توس به نشانی portal.shamstoos.ir  و وب سایت جشنواره ghazvin.shamstoos.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

اختتامیه جشنواره در چه تاریخی است؟ 

ششمین جشنواره سراسری تولیدات محتوای رضوی در فضای مجازی صادر شده و اختتامیه آن در آذرماه برگزار می شود.

 اهدای جوایز جشنواره چگونه انجام میشود؟

در هر بخش به نفرات اول تا سوم جوایز زیر اهدا می شود که این جوایز به شرح زیر است:

جایزه رتبه  اول شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و ۳۰ میلیون ریال وجه نقد، جایزه رتبه دوم شامل لوح تقدیر، ۲۵ میلیون ریال وجه نقد و جایزه رتبه سوم هم شامل لوح تقدیر و ۱۵ میلیون رسال وجه نقد است.

نحوه ثبت نام در جشنواره و زمان ارسال آثار از چه تاریخی آغاز میشود؟

تمام اطلاع رسانی و فرآیند ثبت نام از طریق تارنمای شمس توس به نشانی ghazvin.shamstoos.ir انجام می شود.

مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا تاریخ پنجم آبان ماه سال جاری است و مراسم اختتامیه آن در روز  چهارشنبه هفتم آذرماه همزمان بامیلاد با سعادت حضرت امام جعفر صادق(ع) برگزار می شود.

ششمین جشنواره تولیدات رضوی سالجاری چه تفاوتی با سالهای گذشته خواهد داشت؟

جشنواره رضوی مدت سه سال است که در استان قزوین برگزار می شود و رتبه های خوبی را در استان در حوزه دیجیتال کسب کرده ایم و از نظر رتبه بندی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص می دهیم.

محدودیت ها را در سال جاری نسبت به سالهای گذشته کاهش داده ایم؛ برای نمونه در سال ها گذشته اگر ارسال آثار تنها از محصول اعم از وب سایت و پایگاههای خبری و وبلاگ و حوزه های خبری و برخط و نرم افزارهای چند رسانه ای صورت میگرفت، این محدودیت را حذف کرده و هر محصولی که با استفاده از ابزار دیجیتال تولید شود می تواند در جشنواره شرکت کند.

 پیش بینی می شود میزان استقبال از جشنواره در سال جاری افزایش یابد.

برچسب‌ها