قدس انلاین : سفیر سابق ایران با بیان اینکه اساس حقوق بشر آمریکایی نفع خود و قلدرمآبی است، گفت: حادثه هیروشیما را با اینکه می‌دانستند چه فاجعه‌ای به بار می‌آورد، انجام دادند و حتی بمب دوم را انداختند تا بگویند آقای جهان هستند.

 شب گذشته دومین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری در آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور مدیر حوزه‌ علمیه خراسان، سفیر سابق ایران در سوریه، سرپرست دفتر شورای نگهبان خراسان ‌رضوی، رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و معاون امور بین‌الملل موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری برگزار شد.

رشد انسان‌های الهی باعث رشد حقوق بشر می‌شود

در این نشست مدیر حوزه‌ علمیه خراسان گفت: مهمترین بحث در رابطه با حقوق بشر آمریکایی که منشا اختلاف دیدگاه‌ها و اختلاف نظرها است، بحث خاستگاه و منشأ حقوق بشر است، این مسأله در رابطه با حقوق بشر از همان ابتدای تصویب حقوق بشر مطرح است و دنیا باید با این اصل اساسی تکلیف خود را روشن کند.

آیت‌الله مصباح عاملی با بیان اینکه خاستگاه حقوق بشر از نگاه اسلام و بلکه از نگاه همه ادیان الهی منشا توحیدی دارد؛ افزود: خاستگاه حقوق بشر از نگاه آنان که اعلامیه حقوق بشر را تنظیم کردند نگاه سکولار و لائیک است.

وی ادامه داد: خاستگاه حقوق بشر ماهیت، هویت، رویکرد، جهت و هدف آن را روشن می‌کند، حقوق بشری که خاستگاهش توحید باشد یک رویکرد دارد و این حقوق بشری که منشأ آن تفکر لائیک و سکولار است ثمره دیگری می‌دهد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حقوق بشر اسلام از نگاه این مکتب مبتنی بر چهار رکن اصلی و اساسی است؛ اظهار کرد: ارکان حقوق بشر اسلامی شامل جهان‌بینی توحیدی، جوهر  واحد انسان، خلقت هدفمند انسان و رسیدن انسان به کمال و در نتیجه نگاه انسانی که این چهار رکن در آن وجود دارد همه انسان ها را متصل به‌خدا و وابسته به یک منبع می‌داند و این شخص نمی‌تواند زیاده‌خواهی کند.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: احیای جامعه با زبان امکان‌پذیر نیست و اگر در جامعه انسان‌های متصل به‌خدا رشد و توسعه پیدا کنند آن وقت است که حقوق بشر رشد پیدا می‌کند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: امروز حوزه های علمیه باید پاسخگوی مسائل نظام، مسائل بین‌المللی، نیازهای حوزه و نیازهای جامعه که مسئله حقوق بشر در همه این عرصه‌ها ظهور و بروز کرده است.

اساس حقوق بشر آمریکایی قلدرمآبی است

در ادامه این نشست سفیر سابق ایران در سوریه با بیان تاریخچه تشکیل آمریکا، گفت: بر هیچکس پوشیده نیست، این ماجراجویان اروپایی و این تبعیدی‌های اروپایی به آمریکا پا گذاشتند و با معاهده‌هایی ساکنان اصلی آمریکا را عقب راندند و تا آنجا پیش رفتند که در حال حاضر ساکنان اصلی آمریکا در کمپ‌ها خاصی به‌سرمی‌برند و از همه امکانات محروم هستند و این دقیقا همان کاری است که رژیم صهیونیستی انجام داده است.

حسین شیخ‌الاسلام با اشاره به اقدامات ضد بشری آمریکا گفت: اساس حقوق بشر آمریکایی نفع خود و قلدرمآبی است، حادثه هیروشیما با اینکه می‌دانستند چه فاجعه‌ای به بار می‌آورد را انجام دادند و دوباره بمب دوم را انداختند تا بگویند آقای جهان هستند.

وی افزود: قلدرمآب‌ها برای خود حق وتو دارند و اساس این حق وتو این است، چون زور دارند.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان رفتارهای ضد بشری آمریکا گفت: خانم کیلینتون رسما در سنای آمریکا اعلام کرد القاعده را ما ساختیم و آقای ترامپ اعلام کرد که خانم کلینتون و آقای اوباما داعش را ساختند.

شیخ‌الاسلام اضافه کرد: ترامپ می‌خواهد مثل هر رئیس‌جمهور دیگری برای دور دوم رئیس جمهور شود و با تشنج در منطقه که فروش اسلحه را در بردارد نظر سرمایه‌داران کارخانه‌های اسلحه‌سازی را جلب می‌کند و برای خوشحالی رژیم صهیونیست به ناآرامی در منطقه دامن می‌زند تا از حمایت آنان برخوردار باشد.

آمریکا نماد ابزار کردن حقوق بشر است

در این نشست رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی با اعلام گزارشی از فعالیت‌های این فراکسیون گفت: فراکسیون حقوق بشر از ابتدای مجلس دهم تشکیل شد که در اجلاسیه‌های فصلی حقوق بشر حضور دارد و به مسائل مختلفی پرداخته است که مخالفین، موافقین و فعالین در حوزه حقوق بشر دیدگاه‌های خود را مورد بحث قرار می‌دهند.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: دولت ترامپ در سیستم یک جانبه‌گرا و ناسیونالیست آمریکایی روی کار آمده و از هیچ مدل چند جانبی حمایت نمی‌کند، همین اقداماتی که در چند ماه گذاشته داشته است مثل خروج آمریکا از رکن فرهنگی سازمان ملل به نام یونسکو و خروج آمریکا از معاهده برجام و حتی آتلانتیک شمالی و اقداماتی که در گروه هفت انجام داد که هیچ بیانیه پایانی نداشت، مدلی از یک جانبه‌گرایی است که تنها به نفع خودش فکر می‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکا نماد ابزار کردن حقوق بشر است، اظهار کرد: البته در دوره جورج بوش پسر هم خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح بود اما در دوره دموکرات‌ها به عنوان ابزار به کار گرفته شد.

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکجانبه‌گرایی با تفکر آمریکایی و جهانی شدن به نفع ارزش‌های امریکایی است و اگر کشوری در تقابل با این ارزش‌ها بایستد در نتیجه عملیاتی چند ضلعی علیه ایران انجام می‌شود؛ ما باید این ضد بشر بودن امریکا را به نمایش بگذاریم و بر استقلال کشور خود تاکید کنیم.

وظیفه داریم از این فریبکاری‌ها و چهره واقعی آمریکا پرده‌ برداریم

در ادامه این نشست نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از اینکه در سال ۱۷۷۶ آمریکا شکل می‌گیرد یک جریانی راه‌اندازی می‌شود، یک اتفاقی در دنیا روی می‌دهد که واژه‌های جدیدی برای مقاصد مختلف تولید می‌شود که این واژه‌ها مبنا و تئوری برای برون‌رفت آن‌ها از مشکلات پیش رو است، مثل دموکراسی و حقوق بشری که در دنیا استعمال می‌شود.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با بیان اینکه ما وظیفه داریم از این فریبکاری‌ها و چهره واقعی آمریکا پرده‌ برداریم؛ افزود: پشت سر این جملات فریبنده را باید نشان بدهیم و بتوانیم اقداماتی که توسط آنها رغم خورده است، معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: ایران این بازی را بهم می‌زند و آمریکایی‌ها حاضر هستند هزینه بیشتری کنند تا استقلال ایران را از بین ببرند، ما یک پسوند به همه آدعاهای آنها اضافه کردیم و گفتیم این حقوق بشر آمریکایی است؛ ما باید گمشده بشر را به آنان برگردانیم و یک موج اسلام خواهی در همه جا شکل گرفته است.

برچسب‌ها