یک رسانه آمریکایی به دولت ترامپ توصیه کرده این خیال‌پردازی را که می‌تواند تنها با فشار اقتصادی نظام ایران را سرنگون کند، کنار بگذارد.

به گزارش قدس آنلاین، یک رسانه آمریکایی در تحلیلی روز جمعه (۲۲ تیرماه) با اشاره به برنامه‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای براندازی در ایران، احتمال موفقیت این راهبرد صرفاً با «جنگ تمام‌عیار اقتصادی» را اندک دانسته است. 

بلومبرگ درباره راهبرد ترامپ علیه ایران پس از خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای برجام نوشته است: «محور این راهبرد را جنگ تمام‌عیار اقتصادی با ایران تشکیل می‌دهد. این طرح به دنبال رساندن منابع نفتی ایران به صفر و محروم کردن اشخاص، شرکت‌ها و سایر نهادهای ایرانی از تجارت بین‌المللی است.»

رسانه آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرده جنگ اقتصادی با ایران اگر اثرگذار هم باشد، تأثیری بر سیاست‌های ایران در منطقه یا برنامه هسته‌ای این کشور نخواهد داشت. بلومبرگ نوشته آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران یا جلوگیری از فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور بایستی اقدام به جلب حمایت‌های متحدانش در منطقه غرب آسیا کرده و ایران را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی تحت فشار قرار دهد. 

بلومبرگ نوشته در این راستا «اولین گام کنار گذاشتن این خیال‌پردازی است که فشار اقتصادی به تنهایی می‌تواند باعث فروپاشی نظام ۴۰ ساله و کاملاً تثبیت‌شده ایران شود. سابقه ندارد که این نوع تغییر نظام با فشارهای بیرونی در جایی موفق شده باشد، به ویژه وقتی که هیچ گزینه‌ ممکنی برای رهبری وجود ندارد.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

نویسنده بلومبرگ در بخش دیگری از این مقاله خواستار داشتن طرحی برای خنثی کردن دستاوردهای نظامی و سیاسی ایران در منطقه شده و نوشته است: «بدون قرار دادن ایران در معرض برخی شکست‌های راهبردی، حکومت [ایران] می‌تواند روی پا ایستاده و تا ناکارآمد شدن تحریم‌ها صبر کند.»

تحلیلگر بلومبرگ در ادامه به راهکارهای دیگری برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران و خنثی کردن دستاوردهای آن اشاره کرده که پیش از این، مقام‌ها و تحلیلگران غربی دیگر به ناممکن بودن آنها اعتراف کرده‌اند.

به عنوان مثال، در بخشی از این مقاله پیشنهاد شده آمریکا، به تنهایی یا با همراهی متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی از «اقدام نظامی محدود» برای به عقب راندن دستاوردهای ایران و مهار قدرت این کشور استفاده کند.

این در حالی است که پیش از این شمار زیادی از مقام‌های آمریکایی به دشوار و ناممکن بودن درگیری نظامی با ایران اعتراف کرده‌اند.

چند روز پیش،  «اران اتزیون» که سال‌ها در عالی‌ترین سطوح شورای امنیت رژیم صهیونیستی و وزارت خارجه این رژیم فعالیت کرده، در مصاحبه‌ای با نشریه «هاآرتص» با اعتراف به اینکه اسرائیل فاقد «عمق استراتژیک» است گفته بود از تصور جنگ با ایران، شب‌های زیادی بی‌خواب شده است. 

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها