زیگمار گابریل وزیر امور خارجه سابق آلمان گفت، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال «تغییر رژیم» در آلمان است.

گابریل: ترامپ به دنبال تغییر رژیم در آلمان است

به گزارش قدس آنلاین، زیگمار گابریل وزیر امور خارجه سابق آلمان گفت، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال «تغییر رژیم» در آلمان است.

وی در گفتگوی اختصاصی با هفته نامه آلمانی اشپیگل خواستار اتخاذ اقداماتی سختگیرانه علیه رئیس جمهور آمریکا شد.

گابریل با اشاره به اینکه در اجلاس دو روزه سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل نزاع میان دونالد ترامپ و سایر کشورهای عضو ناتو تشدید شد افزود: «به نظرم این، نزاعی احمقانه است. ترامپ به دیکتاتور کره شمالی تضمین موجودیتی می‌دهد و همزمان به دنبال تغییر رژیم در آلمان است؛ موضوعی که می‌تواند ما را به سختی اندازد. اجازه توهم بیشتر را نمی‌دهیم. ترامپ فقط قدرت را می‌شناسد. از این رو باید به او نشان دهیم که ما نیز چقدر قدرتمندیم. امروز اگر او به نام آمریکا از ما میلیاردها دلار تحت عنوان هزینه‌های دفاعی مطالبه می‌کند ما نیز باید برای تامین هزینه‌های پناهجویان، میلیاردها دلار از او مطالبه کنیم؛ مطالباتی که به طور مثال بر اثر مداخلات نظامیِ با شکست مواجه شده آمریکا در عراق ایجاد شده اند. آمریکا در دوران ترامپ، قابل اعتماد نیست.»

ترامپ در خلال نشست سران ناتو و حتی پس از آن از سایر کشورهای عضو به شدت انتقاد کرده و آن‌ها را بابت پرداخت هزینه‌های دفاعی بیشتر تحت فشار قرار داده است. اما در این میان هدف مدنظر رئیس جمهور آمریکا، آلمان بود. او حتی در این نشست، تهدید کرد و گفت: «اگر همه کشورهای عضو ناتو تا ژانویه سال ۲۰۱۹ هزینه‌های دفاعی خود را به میزان دو درصد تولید ناخالص داخلی افزایش ندهند، مجبورم خودم دست بکار شوم.»

اشپیگل در ادامه گزارش خود نوشت گابریل معتقد است آلمان همزمان باید در آمریکا نیز سرمایه گذاری و به طور هدفمند تماس‌هایی با فرمانداران، سناتورها و جوانان آمریکایی برقرار کند. زیرا آمریکا سرانجام مجبور خواهد بود خود را تغییر دهد و اصلاح کند. در سال‌های گذشته اکثر شهروندان آمریکایی فاقد ریشه‌های اروپایی بوده و بیشتر ریشه آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقایی داشته اند. در واقع این آمریکا با آمریکای هفتاد سال پیش که می‌شناختیم، متفاوت است. البته همین آمریکا هم، متفاوت از آمریکای امروز ترامپ است که فرصت بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

گابریل به عنوان رهبر سابق حزب سوسیال دموکرات آلمان سپس از دولت جمهوری فدرال آلمان خواست راه حلی خلاقانه برای تامین هزینه‌های دفاعی توافق شده ناتو به میزان دو درصد تولید ناخالص داخلی آلمان بیابد.

وزیر خارجه سابق آلمان تاکید کرد: «ما بدون آمریکا امکان ادامه دادن نداریم، اما نمی‌توانیم با ترامپ هم ادامه دهیم؛ بنابراین ما به یک راهبرد دوگانه نیاز داریم و آن پاسخ‌های روشن، سخت و به ویژه مشترک اروپایی به ترامپ است.»

وی در عین حال با مخالفت شدید با اقدامات یکجانبه سیاسی جمهوری فدرال آلمان در برخورد با ترامپ گفت: «هیچ راه جداگانه و خاصی برای آلمان در این ارتباط متصور نیست. اقدام یکجانبه در مورد صنعت خودروسازی آلمان نیز جواب نمی‌دهد. این روش در واقع مایه ایجاد شکاف در اروپا می‌شود که عاقبت، کمکی هم به ما آلمانی‌ها نخواهد کرد.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها