قدس انلاین : 23 تیرماه جمعی از آتش‌نشانان درمقابل ساختمان شهرداری نسبت به اخراج یکی از نیروهای بخش خصوصی با 7 سال سابقه کار و نبود امنیت شغلی آتش‌نشانان بخش خصوصی اعتراض کردند.

امنیت شغلی مطالبه اصلی آتش‌نشانان بخش خصوصی مشهد/اخراج اتش نشانی با 7سال سابقه کار که پدردو دوقلواست/ شهرداری مشهد پاسخی نمیدهد
 در پی اعتراضات و انتقادهای که به واگذاری 4 ایستگاه آتش‌نشانی به بخش خصوصی از سوی منتقدان مطرح بود صبح امروز جمعی از آتش‌نشانان در مقابل ساختمان شهرداری به دلیل اخراج آتش‌نشانی با سابقه 7 ساله و نبود امنیت شغلی آتش‌نشانان این بخش اعتراض کردند. 

در این تجمع که همسر جواد فاتحی به همراه دو فرزند خود حضور داشت با بیان اینکه از دلیل اخراج همسرش بی‌اطلاع است می‌گوید: حدود یک ماه است که همسرم اخراج شده و باید مسئولین دلیل اخراج او را به من بگویند زیرا اکنون من دارای دو فرزند دوقلو هستم که با شرایط شغلی شوهرم ازدواج و بچه دار شدم باید شرایط زندگی فرزندانم را تامین کنند. 

وی درباره مطالبات خود از مسئولین بیان می‌کند: مطالبه من این است که همسرم به سرکار برگردد و مزایا وحقوقش نیز تامین شود، او فقط به عنوان نماینده آتش‌نشانان بخش خصوصی پیگیر حق و حقوق آتش‌نشانان بود. 

گذران زندگی با وجود دو فرزند دو قلو سخت شده است

همسر فاتحی اظهار می‌کند: با وجود اینکه در زمان اشتغال همسرم مشکلات مالی داشتیم اما با اخراج فاتحی اکنون همان آب باریکه نیز قطع شده و اکنون گذران زندگی با وجود دو فرزند دوقلو سخت شده است.

وی به مشکلات زندگی با یک آتش نشان اشاره کرد و افزود: زندگی با یک آتش‌نشان بسیار سخت بوده وهر زمانی که همسرم به ماموریت می‌رود برگشت او با خدا است و با وجود اصرار من برای تغییر شغلش به دلیل علاقه به حرفه آتش‌نشانی حاضر به ترک شغل خود نشد.

همسر فاتحی تصریح می‌کند: چند سال پیش که سن همسرم پایین و شرایط شغلی برایش مهیا بود حرفه خود را تغییر نداد و اکنون که سنش بالا رفته و با وجود مدرک تحصیلی هیچ ارگان یا سازمانی او را استخدام نمی‌کند. 

بخش خصوصی به دنبال منافع مالی خود است 

یکی از آتش‌نشانان بخش خصوصی که در این تجمع حضور داشت با بیان اینکه حدود 7 سال در آتش‌نشانی بخش خصوصی فعالیت دارد؛ می‌گوید: بخش خصوصی ابتدا به‌دنبال منافع مالی خود بوده و بعد به‌دنبال حفظ تامین امنیت جانی و مالی مردم است.  

وی بیان می‌کند: بزرگترین مشکل بخش خصوصی عدم امنیت شغل کارکنان است که نمونه آن اخراج فاتحی با سابقه 7 ساله و داشتن دو فرزند بوده همچنین قبلا قرار دادها 4 ماهه بود اما بعد از اتمام قرارداد شرکت با سازمان قراردادها یک ماهه و یا دو ماهه بسته شود.

این پرسنل آتش‌نشانی بخش خصوصی درباره اخراج فاتحی می‌گوید: فاتحی راننده بخش خصوصی بود که به‌دلایل نامشخص اخراج شد و با وجود عدم توبیخی و اینکه کار خود را درست و صادقانه انجام می‌داد، تنها به‌دلیل پیگیر بودن مشکلات نیروهای بخش خصوصی او را برکنار کردند و مسؤولان بهانه تعدیل نیرو می‌آورند در صورتی که در بخش خصوصی کمبود نیرو وجود دارد. 

فاتحی برگردد

این آتش‌نشان بخش خصوصی درباره مطالبات خود از مسؤولان شهرداری اظهار می‌کند: نخستین مطالبه این است که فاتحی برگردد و مطالبه بعدی منحل شدن آتش‌نشانی بخش خصوصی است که علاوه بر خواست ما بقیه پرسنل سازمان آتش‌نشانی نیز این مطالبه را دارند زیرا آتش‌نشانی به طور مستقیم با جان و مال مردم در ارتباط بوده و درست نیست که به بخش خصوصی واگذار شود. 

نبود امنیت شغلی در بخش خصوصی

وی ادامه می‌دهد: مطالبه سوم ما این است که شأن نیرو رعایت شود متاسفانه در بخش خصوصی به‌گونه‌ای رفتار می‌شود که گویی آتش‌نشانان برده آن‌ها بوده و مدام کارکنان را تهدید به اخراج می‌کنند.

این آتش‌نشان بخش خصوصی اظهار می‌کند: نیروی بخش خصوصی زمانی که به عملیات می‌رود به‌دلیل نداشتن امنیت شغلی در انجام عملیات کوتاهی می‌کند، زیرا می‌داند که در صورت نقص عضو و آسیب در حین عملیات، صد درصد بخش خصوصی او را به‌دلیل عدم کارایی اخراج می‌کند. 

تعدیل نیرو بهانه‌ای برای اخراج فاتحی بود 

آتش‌نشان دیگری نیز با تاکید بر اینکه فاتحی هیچ مشکل انضباطی نداشت می‌گوید: تعدیل نیرو تنها یک بهانه برای اخراج فاتحی بود در صورتی که سال پیش 19 نیرو در بخش خصوصی جذب شد که می‌توانستند در صورت وجود نیرو اضافه 15 نیرو بگیرند. 

 وی ادامه می‌دهد: فاتحی با صلاح دید خود مسؤولان برای انتخاب نماینده و اعتماد کارکنان به عنوان نماینده آتش‌نشانان بخش خصوص معرفی شد، اما به دلیل اینکه پیگیر مطالبات آتش‌نشانان بخش خصوصی بوده از کار برکنار شد.

او نیز مانند بقیه آتش‌نشانان بخش خصوصی خواستار امنیت شغلی است و بیان می‌کند: چگونه آتش‌نشانی با قرار داد یک ماهه می‌تواند امنیت شهروندان را تضمین کند، به‌عنوان نمونه اگر همان شبی که قراردادم تمام می‌شود عملیات باشد با چه امنیتی می‌توانم به ماموریت بروم.

حساس بودن شغل آتش‌نشانی را جدی بگیرید

با وجود حساس بودن حرفه آتش‌نشانی و اینکه با جان و مال شهروندان در ارتباط بوده نیاز است تا آتش‌نشانان بخش خصوصی از لحاظ امنیت شغلی تامین شوند تا با فراغ خاطر بیشتری در عملیات‌های که امنیت شهر را به‌خطر می‌اندازند، شرکت کنند.

==============

گزارش از: راحله حسین‌زاده

برچسب‌ها