مدیر مرکز تحقیقات راهبردی پلیس راهور ناجا کاهش قیمت حمل و نقل عمومی و افزایش زیرساخت‌ها را یکی از راهکارهای کاهش ترافیک و در نتیجه آن بهبود سلامت روان مردم دانست.

حمل و نقل عمومی ارزان راهکاری برای حل معضل ترافیک

به گزارش قدس آنلاین،  سرهنگ شهریار بهزاد بصیرت مدیر مرکز تحقیقات راهبردی پلیس راهور ناجا با اشاره به مقوله روانشناسی ترافیک و تاثیراتی که ترافیک بر رفتارهای و عملکرد افراد می گذارد، گفت: ترافیک و رفتاری‌های ترافیکی ۲ عامل موثر در بروز حوادث محسوب می‌شوند که ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.

وقتی ترافیک به نزاع خیابانی منجر می شود

وی ادامه داد: ترافیک موجب رفتارهای پرخطر می‌شود، وقتی رانندگان در ترافیک یک ساعت معطل می‌شوند این احتمال وجود دارد که رفتارهای غیرعادی  از آنها سر بزند، از طرفی این ترافیک آلودگی هوا، خستگی و سایر معضلات ناشی از ترافیک را به دنبال خواهد داشت؛ پس ترافیک در رفتار رانندگان تاثیرگذار است که این نشان دهنده اهمیت روانشناسی ترافیک است.

بصیریت عنوان کرد: کسی که بر اثر ترافیک سنگین عصبانی می‌شود ممکن است به طور مداوم شروع به بوق زدن کند و این بوق زدن موجب  پرخاشگری دیگران شود در مواردی حتی ممکن است، این پرخاشگری‌ها به نزاع خیابانی منجر شود.

ترافیک و حادثه با رفتارهای خطرناک رانندگان

مدیر مرکز تحقیقات راهبردی پلیس راهور ناجا با بیان اینکه رفتارهای  پرخطر در بروز ترافیک و در نتیجه آن سلب آسایش از شهروندان تاثیرگذار است، بیان کرد: برخی با انجام رفتارهای پرخطر هنگام رانندگی مانند رفتاری‌های هیجان محور، حرکات نمایشی، رانندگی پس از مصرف مشروبات الکلی و مواد روان‌گردان و مخدر، سرعت و سبقت‌های غیر مجاز امکان رفتار ایمن را از سایر شهروندان سلب می‌کنند که در نتیجه این رفتارها ترافیک و حادثه ایجاد می شود  و آرامش شهروندان برهم خواهم بود.

مدیر مرکز تحقیقات راهبردی پلیس راهور ناجا با اشاره به ارتباط سلامت روان و ترافیک که در موضوع روانشناسیترافیک به آن پرداخته می شود، اظهار کرد: رفتاری‌های شخصیتی افراد در ترافیک شهری و برون شهری تاثیرگذار است به عنوان مثال وقتی رانندگان در سه خط حرکت می‌کنند در صورتیکه دو لاین حرکت وجود دارد، در  منطقه‌ای رانندگان مجبور هستند وارد این دو خط حرکت شوند که در نتیجه آن در این نقطه ترافیک سنگین ایجاد می شود و به اصطلاح می گوییم ترافیک در آن نقطه قیف شده است.

وی ادامه داد: حرکت در سه لاین نوعی رفتار نامناسب ترافیکی در اثر عجله بی مورد  رانندگان است که به دنبال این رفتار غلط ساعت‌ها ترافیک سنگین ایجاد و آرامش اعصاب رانندگان برهم زده خواهد شد.

بصیرت با عنوان مثالی در خصوص رفتارهای غلط ترافیکی که منجر به بر هم زدن آرامش و سلامت روانافراد می‌شود، گفت: به عنوان مثال وقتی رانندگان‌  فاصله بین دو خودرو را رعایت نمی‌کنند راننده مجبور می‌شود به طور مداوم کلاج و ترمز بگیرد، بایستد و مجددا حرکت کند درحالی که اگر فاصله خود را با توجه به سرعت ترافیک طور تنظیم کند که نیاز به توقف‌های متوالی نباشد می‌تواند با سرعت مناسب و آرامش حرکت کرد که در نتیجه آن استهلاک خودرو و آلودگی هواکمتر خواهد بود همچنین رانندگان با آرامش اعصاب رانندگی خواهند کرد و ترافیک روان‌تری خواهند داشت.

ترافیک سرمایه ملی کشور را می بلعد

بصیرت با اشاره به اتلاف وقت شهروندان در ترافیک کلان شهرهایی چون تهران و از دست رفتن هزینه های ملی گفت: هر شهروند تهرانی که مجبور باشد در شهر تردد کند، حداقل 2 ساعت از زمانش در ترافیک هدر می شود که متاسفانه این وقت تلف شده زمان زیادی بوده و به نوعی سرمایه تلف شده  جامعه محسوب می شود و اگر بخواهیم عدد و رقم آن را محاسبه کنیم، هزینه بالایی را شامل می‌شود.

وی در ادامه رفتار ترافیکی ایمن را رفتاری دانست که بتوان با اطمینان و امنیت خاطر رانندگی کرد افزود: همه این موضوعات در قالب روانشناسی ترافیک مطرح می‌شوند و باید به آنها پرداخته شود تا کمتر شاهدمشکلات ترافیکی و بهبود سلامت روان مردم باشیم.

حمل نقل عمومی ارزان راهکاری برای حل معضل ترافیک

مدیر مرکز تحقیقات راهبردی پلیس راهور ناجا کاهش قیمت حمل و نقل عمومی و افزایش زیرساخت‌ها را یکی از راهکارهای کاهش ترافیک و در نتیجه آن بهبود سلامت روان مردم دانست و گفت: امروزه در همه کشورهای توسعه یافته هزینه‌های خودروی شهری گران است، این هزینه فقط منوط به بنزین یا سوخت مصرفی نیست، بلکه هزینه‌هایی چون عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی و بسیاری از هزینه‌های این چنینی را شامل می‌شود اما در کنار هزینه گران خدمات ارزان حمل ونقل شهری با زیرساخت‌ها لازم دیده شده است.

وی با تاکید بر ایجاد زیرساخت های حمل نقل عمومی شهری با قیمت مناسب گفت: اگر قرار است به مردم بگوییم  از خودروی شخصی استفاده کنند باید خطوط مترو، تاکسی و اتوبوس به سهولت با قیمت کم در اختیار مردم قرار بگیرد.

منبع: افکارنیوز 

انتهای پیام/

برچسب‌ها