قدس انلاین – سعید کوشافر: بازار خودرو این روزها درمشهد نیز به مانند بازار خودرو درمرکز کشور به خواب عمیقی فرورفته است و خریدو فروش دراین بازار کمتر به چشم میخورد ...

سوداگری نمایندگی های خودرو دربازار بی نظارت مشهد/ گرانفروشی آشکار و سودهای 30درصدی مقابل چشم مسوولان دولتی/نمایندگیهای رسمی دلالها را روسفید کردن+سند

...گهگاه کسی که نیاز شدید مالی دارد وخودرویی را به طمع سودهای میلیونی ناشی ازگرانی ناگهانی خودرو خریده وارد نمایشگاههای اتومبیل شده و صید دلالان میشود .انزمان است که شهروند بیچاره میفهمد انچه به عنوان قیمت درذهنش ساخته بود فقط بازارسازی دلالان است و هیچ کس به قیمت بازار حاضر به خرید خودرواش نیست و باید به حداقل سود قناعت کند.

همین دلالان که درنمایشگاههای اتومبیل لانه کرده اند اگر شهروندی به هردلیل تصمیم به خرید داشته باشد چنان بازار گرمی میکنند که مجبورشود خودرویی را که کارخانه با قیمت مناسب دراختیار مردم میگذارد ، چندین میلیون گرانتر خریداری کند.

این درحالی است که کارخانه های تولید خودروی داخلی برای جلوگیری از دلال بازی طی ماههای اخیر فقط خودرو را پلاک شده تحویل مشتریان میدهند ودیگر خبری از خودرو کارتکس نیست اما این مساله نیز سبب نشده تا جماعت بنگاهی دست از دلالی بکشند بلکه برعکس هزینه های سندنویسی هم به قیمت خودرو اضافه کرده واز شهروندان اخذ میکنند.

سعادتی یک بنگاه دار راسته خیابان امام خمینی به خبرنگار مامیگوید: بازار خودرو چنان افت کرده که دیگر حتی دلالها و بخرو بفروشها هم بیکارشده اند. دولت وعده داده خودرو ارزان میشودو خودروسازها هم کلی ثبت نام کرده اندو هرکس که میخواست خودرو بخرد پولش را به خودروسازها داده است . از انسو هم قیمت ها اندکی کاهش یافت وهمین مشتریان را مردد کرده ومنتظرهستند تا خودرو ارزانتر شودو بخاطر همین کسی سراغ بازار نمیاید مگر کسانی که خودرو از نمایندگی تحویل گرفته اندو میخواهند بفروشندو سود کنند.

وی میافزاید : این درحالی است که دیگر کسی خریدار خودرو نیست بویژه که خودروها همه پلاک شده اندو دیگر نمیتوان به انها صفرگفت و کسی هم حاضر نیست هزینه سندنویسی را تقبل کند ازانسو هرکس هم که واقعا خریدار بوده وپول داشته ثبت نام کرده است .

***دلالی جدید درنمایندگیها

وی اما به نکته خوبی اشاره میکند ومیگوید: کار نمایندگی تحویل خودرو به مشتریان است اما واقعیت این است که درمشهد نمایندگیها خودشان نمایشگاه دار شده اندو حتی خودروی کارکرده خریدو فروش میکنند.

این موضوع مساله ایست که رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مشهد هم به ان اشاره میکند وبه خبرنگار ما میگوید: در تهران شاید نظارتی باشد اما درمشهد که هیچ نظارتی برکار نمایندگیها نیست . خودرو میفروشند انهم با قیمت بازار وحتی گرانتر از ان .

وی می افزاید : فلسفه نمایندگی تحویل خودرو به مشتریان و خدمات پس ازفروش است اما درمشهد این روال تغییر کرده است به گونه ای که نمایندگیها تبدیل به نمایشگاه شده اندو حتی خبر دارم برخی خودرو کارکرده را هم خریدو فروش میکنند.

این مقام صنفی تصریح میکند: خیلی از مردم گمان میکنند که نمایشگاههای خودرو عامل گرانی دربازار هستند اما بدنیست سری به نمایندگیها بزنید تا ببینید گرانفروش واقعی چه کسانی هستند.

***گرانفروشی درنمایندگی خودرو

خبرنگار ما برای دست یافتن به صحت وسقم موضوع با چند نمایندگی تماس گرفت وبه این نتیجه رسید که هم اکنون درنمایندگیهای تمام خودورسازان درمشهد خریدو فروش خودرو صورت میگیرد. این درحالی است که قیمت برخی خودروها درنمایندگی نه تنها از قیمتهای اعلام شده کارخانه خودروسازی تبعیت نمیکندکه حتی از بازار هم تبعیت نمیکند .

مسوول فروش یک نمایندگی که به صورت دایمی درسایتهای واسطه گر اگهی فروش خودرو میدهد به خبرنگار ما میگوید که دلیل گرانتر بودن خودرو درنمایندگی ما این است که خودرو را به صورت کارتکس میفروشیم و سنددست اول صادر میکنیم درحالیکه خودروهای  موجود در نمایشگاهها همه پلاک دار هستند.

ایروانی درخصوص اختلاف قیمت میان نمایندگی وقیمت کارخانه هم میگوید: نمایندگی یک بخش خصوصی است که خودرو میخرد ومیفروشد بنابراین حق دارد که قیمت خودش را داشته باشد واین ربطی به خودروساز ندارد.

همچنین مسوول فروش یک نمایندگی دیگر هم میگوید : ما چند نفر کارمند استخدام کردیم برای همین خریدو فروشها و حقوق میگیرند وباید حقوق اینها تامین شود برای همین خودرورا گرانتر میدهیم .

وی تصریح میکند: اگر کسی میخواهد از خودروساز بخرد باید درسایت ثبت نام کندو خرید خودرو ازنمایندگی اصلا ربطی به خودروساز ندارد.

***سودهای 30درصدی فروش اقساطی

اما درباره قیمتها هم خبرنگار پرس وجو کرد که یک نمایندگی رسمی ومعروف ایران خودرو درمشهد قیمت 207 کارتکس را با تحویل یک هفته تا یکماهه 75میلیون اعلام کرد. وی قیمت خودروی اچ سی کراس راهم برای تحویل یک هفته ای به صورت کارتکس 62میلیون تومان عنوان کرد که درمورد اول 5 میلیون و درمورد دوم 2 میلیون هم از بازار گرانتر است . یک نمایندگی دیگر ایران خودرو هم قیمت خودوری هایما اس 5 را 125میلیون و هایما اس 7 را 140میلیون به صورت کارتکس و تحویل یک ماهه عنوان کردو گفت اینها از محل امانی تامین میشود. درحالیکه هردو قیمت ها 10میلیون گرانتر از بازار است .

یک نمایندگی شرکت سایپا هم امکان فروش خودروی چانگان کارتکس را با قیمت 85میلیون به صورت یکماهه میسر دانست . همچنین عنوان کرد میتواند خودروی کیا سراتو را با قیمت 145میلیون برای هفته اینده و به صورت کارتکس تحویل دهد که در مورد اول 10میلیون و درمورد دوم 40میلیون گرانتر از قیمت بازار است . جالب است که همین نمایندگیها وقتی سخن از قیمت مندرج درسایت میشود میگویند بروید از همانها بخرید ما با این قیمت خودور نداریم .

از سوی دیگر خودروسازها درباره برخی خودروها بخشنامه های فروش اقساطی دارند که درسایت هم موجود است هرچند این بخشنامه ها اکنون بسیا راندک شده اند اما هنوز هم هستند این درحالی است که بررسی خبرنگار ما نشان داد که حتی نمایندگی برخی خودروسازها همین بخشنامه ها را هم رعایت نکرده و خودرو ها را به صورت اقساطی و با سود تا 30درصد به فروش میرسانند . یک فروشنده نمایندگی مدعی شده این خودروها توسط نمایندگی خریداری شده واکنون به صورت اقساطی با سود دلخواه ارایه میشودو هیچ اجباری درخرید نیست وهرکس ناراضی است نخرد.

جالبتر اینکه این اتفاق جلوی چشم مسوولان سازمانهای نظارتی رخ میدهد وهیچ عکس العملی ازسوی انها دیده نمیشود.متصدی یک نمایشگاه خودرو حرف جالبی میزد ومیگفت بروید ادرات نظارتی ببینید کارمندان انها همه خودروهای قسطی سوارند وهمین نمایندگیها خودروی انها را تامین میکنند تا دیگر هیچ وقت مزاحمتی از سوی نهادهای نظارتی نداشته باشند.

درعین حال نتایج تحقیق خبرنگار ما نشان داد که بسیاری از نمایندگی های خودروسازان اقدام به فروش خودرو به صورت ازادو با قیمتهایی حتی بالاتر از بازار میکنند که مستندات انرا در ادامه مشاهده میکنید.

برچسب‌ها