قدس انلاین : رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان به بررسی و تشریح مشکلات ارزی واحدهای تولیدی خراسان رضوی پرداخت.

واحدهای تولیدی خراسان رضوی چه مشکلات ارزی دارند؟
 راضیه علیرضایی در پنجمین جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در خصوص گروه‌های چهارگانه کالایی اظهار کرد: گروه اول عمدتا کالاهای اساسی و ضروری بوده که شامل مواد غذایی ضروری، مواد شیمیایی دارو و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، مواد اولیه واحدهای تولیدی، توربین ها، ماشین آلات، تجهیزات، اجزا و قطعات صنعتی هستند.
وی ادامه داد: این بخش از ماشین آلات و تجهیزات صنعتی قطعا در داخل تولید نمی‌شوند و از طریق ارز بانکی و حاصل از نفت و منابع بانک مرکزی تامین می‌شود که در سال 96 واردات کشور حدود 24.7 میلیارد دلار بوده است. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه گروه دوم کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای هستند، عنوان کرد: این کالاها شامل برخی از نهادهای کشاورزی، برخی از پودرهای صنعتی، مواد معدنی، کنسانتره‌های آهن، مس و سرب، برخی مواد شیمیایی، رنگ‌ها، گرانول‌ها، برخی مواد پلاستیکی و لاستیکی، میلگردها، فولادها، برخی ماشین آلات و مواد اولیه تولیدی است.
علیرضایی افزود: ارز این گروه از منابع از صادرات 79 مورد محصولات پتروشیمی و 378 مورد محصولات فولادی تامین می‌شود. همچنین واردات این مواد در سال گذشته حدود 18.3 میلیارد دلار بوده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه گروه سوم گروه کالاهای عادی بوده است، خاطرنشان کرد: این کالاها از طریق ارز بازار دوم تامین خواهد شد که شامل برخی مواد غذایی، انواع ماهی ها، سبزیجات، میوه‌جات، چای، غلات، برخی مواد شیمیایی رنگ ها، پوشش‌های ساختمانی، برخی الیاف پارچه‌ای و نخ، مواد حاصل از ذوب مجدد فلزات، پروفیل ها، پیچ و مهره‌ها، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی پمپ ها و برخی تجهیزات برقی است.
وی بیان کرد: این دسته از کالاها معمولا کالاهایی هستند که برخی از آنها در داخل تولید می‌شود و اگر ظرفیت‌های تولید برخی از کالاها که امکان تولید آن وجود ندارد ایجاد شود، احتمالا می‌توانیم به تولید این کالاها دست یابیم، همچنین ارز این گروه حاصل از صادرات سایر کالاها به صورت توافقی تامین می‌شود، در سال گذشته واردات این کالاها حدود 6 میلیارد دلار بوده است.
علیرضایی با تاکید بر اینکه واردات گروه چهارم از کالاها ممنوع شده است، تصریح کرد: این کالاها کالاهای هستند که در داخل تولید می‌شوند و برای تولید آنها در بازار نیازمند فرصت‌های جدید هستیم البته قابل توجه است که این محصولات محصولاتی هستند که به صورت خاص تقاضای حمایت از آنها شده و همچنین واردات سال گذشته آنها حدود 4.1 میلیارد دلار بوده است.
وی در خصوص کالاهای گروه چهارم اظهار کرد: این کالاها شامل برخی مواد غذایی، شیر خشک صنعتی، خامه، کره بسته بندی، زعفران، برخی پودر های صنعتی و مصرفی، سیمان رنگ آهن و مصنوعات چوبی، صنایع دستی، گلیم، فرش، پنبه و سنگ های ساختمانی و مصنوعات سنگی، سنگ های گرانبها و وسایل نقلیه حرکت روی برف آمبولانس‌ها است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در واقع عملکرد ما در خصوص واردات سال گذشته بیشتر در کالاهایی بوده که در ردیف اول و یا دوم قرار داشتند، به طوریکه واحدهای تولیدی تاکید داشتند که این کالاها مورد نیاز چرخه تولیده بوده و مبنای چرخه تولید ما هستند. البته قابل توجه است که کالاهای گروه چهارم که واردات آن ممنوع اعلام شده، باعث شده که مشکلاتی را برای صنعت به وجود آورد.
علیرضایی ادامه داد: بنابراین قوانین و مقررات جدیدی به ما ابلاغ شده است، یکی از این ضوابط، بازگشت ارز برای واحدهای صادراتی است یعنی می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ رسمی به واردات کالاهای گروه دوم که توسط وزارت صنعت ابلاغ شده، اختصاص دهند. همچنین ارز مورد نیاز کالاهای تولیدی صادراتی خود را از محل درآمد ارزی حاصل از صادرات برای تامین کالا خود تخصیص دهند که این مسائل اطلاع رسانی شده است.
وی در خصوص مشکلات ارزی واحدهای تولیدی استان اظهار کرد: به طور کلی مشکلات به چهار دسته تقسیم می‌شوند که اولین آن، واحدهایی هستند که نیاز به تغییر گروه کالایی جهت ثبت سفارش دارند. دومین مشکل، واحدهایی هستند که در گروه کالایی یک و دو ثبت سفارش شده و تقاضای دریافت ارز دارند (به جز متقاضیان یورو اروپا).
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: سومین مشکل در خصوص واحدهایی بوده که در گروه کالایی یک و دو ثبت شده و تقاضای دریافت یورو از اروپا را دارند و چهارمین مشکل سایر موارد بوده که سعی بر این داریم که آن‌ها را رفع کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان این درخواست را دارند که کالای مورد نیاز آنها از گروه دو به یک تغییر یابد تا مشمول ارز بانکی یا ارز حاصل از درآمدهای نفتی شوند. بر این اساس، روزانه بر اساس ضوابط اعلام شده، سعی بر این داریم که آن‌ها را انطباق دهیم و برای مدل‌های مختلف از این ضوابط پاسخی را دریافت کرده‌ایم‌. 
علیرضایی افزود: در حال حاضر تخصیص ارز شرایط ویژه‌ای دارد، به این علت که این تقاضاها چند برابری شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: درخواست‌هایی در خصوص نیاز تغییر گروه کالایی جهت ثبت سفارش داشتیم اما از 28 پرونده‌ای که به بانک مرکزی ارسال شده، حدود 15 مورد از آن‌ها برگشته است، به این علت که بایستی در مدل ثبت سفارش آنها تغییراتی ایجاد می‌شد.
علیرضایی بیان کرد: واحدهایی که کالاهای مورد نیاز آن در ردیف یک و دو ثبت سفارش شدند، ارز خود را دریافت کردند، متقاضیان ارز یورو با مشکل مواجه شده‌اند. در واقع در تامین سایر ارز ها مانند یوان، وون، روپیه و... مشکلی وجود ندارد اما در تامین ارز یورو با مشکلاتی مواجه هستیم و گاهی مجبوریم که ثبت سفارش تغییر کند، درنهایت ثبت سفارش را با ارز منطبق کردیم و آغاز پرداخت ارز را داشتیم. بنابراین بهتر است که سهمیه بانک‌ها برای یورو افزایش یابد.

برچسب‌ها