استاد دانشگاه علوم اسلامی عمان اردن گفت: وحدت امت در مراسم حج یکی از مهمترین واجبات عصر حاضر برای نخبگان امت اسلام است. دکتر یحیی القضاة با بیان اینکه مسأله فلسطین دغدغه همیشگی امت اسلامی است، افزود: حج بهترین زمان برای همصدایی و همگرایی جهت احقاق حقوق مردم فلسطین و بازگرداندن اماکن مقدس به دامان اسلام است.

حج ابراهیمی شاخ صهیونیسم را می‌شکند

*شکست شوکت یهود

 رئیس گروه حدیث دانشگاه اردن به وظیفه علمای مسلمان در دنیای معاصر اشاره کرده و گفت: یکی از وظایف علما، آگاه سازی مسلمانان نسبت به خطرهای پیش روی آنها و مقدسات اسلامی و ایستادگی در برابر فعالیت ها و نقشه‌هایی است که برای نابودی این آگاهی تلاش می کنند. وی با تأکید برضرورت آشناسازی مردم با مقدسات اظهارکرد: مسلمانان باید به اهمیت مقاومت و جهاد آشنا شوند و حج بهترین فرصت برای افزایش این آگاهی است. دکتر القضاة تأکید کرد: درحج ابراهیمی شوکت یهود و شاخ صهیونیسم شکسته می‌شود.

 نایب رئیس دانشکده اصول دین اردن با اشاره به شبهه پراکنی یهودیان از علمای مسلمان خواست تا به این شبهات پاسخ دهند. وی گفت: یکی از مهمترین موقعیت هایی که می توان در آن به قضایای جامعه اسلامی و خصوصا موضوع قدس شریف پرداخت، خطبه حج در روز عرفه است که در آن میلیون ها نفر حضور دارند و از طریق رادیو و تلویزیون نیز ده ها میلیون نفر به این خطبه گوش می‌دهند.

این نویسنده آثار دینی عرفه را یکی از بهترین موقعیت ها برای تبیین جایگاه قدس شریف دانست و اظهار کرد: عرفه از نظر مقام و منزلت یکی از بزرگترین روزهای خداست و خطبا باید از این موقعیت بخوبی استفاده کنند و به جای پرداختن به موضوعات سطحی و اختلاف برانگیز به بیان موضوعات اصلی جامعه اسلامی بپردازند.

*به ابعاد تمدنی حج توجه کنیم

 استاد دانشگاه اردن توجه به ابعاد تمدنی و سیاسی حج را خواستار شد و گفت: در خطبه پیامبر(ص) در روز عرفه بوضوح مشاهده می شود که مسلمانان را به وحدت و الفت فرا می خوانند و درباره موضوعات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی مسلمانان بحث می کنند.

وی انقلاب اسلامی را فرصتی برای احیای گفتمان تمدنی و رونق رویکرد سیاسی و اجتماعی اسلام عنوان کرد و گفت: اهمیت یافتن مسأله فلسطین و احیای حج ابراهیمی از دستآوردهای انقلاب اسلامی است. دکتر یحیی القضاة به فعالیت صهیونیست ها برای برهم زدن خط وحدت اشاره کرد و افزود: اسرائیل از اختلافات و درگیری های داخلی جهان اسلام به نفع خود بالاترین استفاده را می کند و به کمک عملا و رسانه ها می کوشد تا صدای مظلوم فلسطینیان را خفه کنند. وی تأکید کرد: برخی دولت‌های کشورهای مسلمان از صهیونیست‌ها حمایت می کنند، با آنها همکاری می کنند و به کسانی که در مقابل اشغالگری آنان مقاومت می‌کنند برچسب تندرو و تروریست می‌زنند و در کنار آنها و در سنگر آنها ضد هم دینان خود قرار می‌گیرند در حالی که سکوت در برابر ظلم خیانت به اسلام است.

  * حج؛ رکن پنجم عبادات اسلامی

 دکتر یحیی القضاة حج را رکن پنجم عبادات اسلامی عنوان کرد و گفت: اهمیت حج به این دلیل است که برادران دینی گرد هم می آیند، به دغدغه های یکدیگر گوش می‌دهند، از احوال هم جویا می شوند، از دردهای یکدیگر با خبر می شوند، ادراکشان از یکدیگر بیشتر شده و خواسته های مومنین از چارچوب منحصر به قبیله و شهر خارج و جامع تر می شود. وی با تأکید بر اینکه حج، فریضه ای بی فایده برای مسلمانان نیست، افزود: در حج منافع عظیم و فواید بسیاری وجود دارد که بر خلاف تصور برخی از مردم، محدود به انجام عبادتی واجب نمی باشد بلکه در آن حکمت ها و اهداف دیگری نهفته است که خداوند متعال در کتاب خود به برخی از این حکمت ها و فواید اشاره کرده اند.

استاد دانشگاه اردن به منافع سیاسی و اجتماعی حج اشاره کرد و گفت: حج تجلی وحدت اسلامی است که در آن نژادپرستی و قبیله گرایی از بین می رود و مسلمانان می‌توانند اقدام‌های عملی مشترکی برای رفع مشکلات یکدیگر انجام دهند تا از تملک ثروت و سرمایه آنها توسط غرب جلوگیری شود.

 وی با بیان اینکه دشمن نقاط قوت قوت و ضعف ما را به خوبی می‌شناسد بر وحدت جامعه نخبگان علمی و سیاسی تأکید کرد و گفت: در همه رویدادهای جهان اسلام دست‌های پنهان صهیونیست و رد پای استعمارنو دیده می‌شود.  

برچسب‌ها