قدس آنلاین-رضا طلبی:ثبت دهه کرامت در تقویم روز شمار کشور چندی است که از طرف قدس آنلاین پیگیری می شود و این موضوع حتی مورد توجه مسئولان ارشد کشورنیز قرار گرفته است. به طوری که وزیر فرهنگ وارشاد چندی پیش درباره ثبت این دهه به قدس آنلاین گفته بود که همه دستگاه‌های مسئول و حاضر شورای فرهنگ عمومی باید با نگاه مثبت به این طرح توجه کنند.

ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی مورد توجه ویژه فرهنگ عمومی کشور قرار خواهد گرفت

سید عباس صالحی ادامه داده بود: دهه کرامت از مناسبت‌های مهم در کشور ماست که به اعتبار وجود مضجع شریف ثامن الحجج(ع) و مشهدالرضا که پایتخت معنوی کشور به شمار می‌رود، می‌تواند یک فرصت خوب برای برگزاری جشن‌های ملی در یک فضای معنوی و پربار باشد و طبعاً این موضوع باید مسیر خودش را طی کند و در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود. البته این شورا از اعضای مختلفی تشکیل شده و دستگاه‌های مختلفی در آن نماینده ‌دارند، اما این دستگاه‌ها باید با دید مثبتی به این طرح نگاه کنند و پس از تأیید این شورا در مرحله نهایی طرح ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

وی ادامه داده بود: وزارت ارشاد در این مسیر حامی این طرح است و قول می‌دهیم در این راه کمک کنیم تا این مناسبت در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

از طرفی نمایندگان مجلس نیز در گفتگو با قدس آنلاین ضمن استقبال از این طرح تاکید ویژه بر ثبت آن در تقویم رسمی کشور دارند. زیرا به عقیده انها دهه کرامت می‌تواند یکی از بهترین الگوهای زندگی مردم باشد به همین دلیل ثبت آن در تقویم بایستی پیگیری شود و این پیگیری باید با جدیت از سوی همه دست اندرکاران مرتبط به این قضیه به سرانجام برسد. به نظر نمایندگان یکی از راهکارهای اجرایی و حل مشکلات زیارت این است که توجیه و توجه به دهه کرامت بیشتر و بیشتر شود و اگر به این موضوع نگاه ویژه‌ای بشود و ظرفیت‌هایی که در آن وجود دارد مورد توجه واقع شود، می‌تواند بحث ثبت دهه کرامت در تقویم کشور را توجیه کرد. استاندار خراسان رضوی نیز معتقد است دهه کرامت در حال حاضر متعلق به مشهد و خراسان نیست و جشن های ان در سراسر کشور برگزار می گردد.

علیرضا رشیدیان می افزاید: از این رو مردم در سراسر کشور باید از تاریخ دقیق این دهه اطلاع داشته باشند و ثبت آن در تقویم رسمی کشور به این مهم کمک زیادی خواهد کرد.

کارشناسان فرهنگی نیز ضمن تایید این موارد عقیده دارند که در حال حاضر دهه کرامت علاوه بر داخل کشور در ۷۷ کشور دنیا مورد توجه واقع شده که در ابعاد مختلف موج فرهنگی به راه انداخته است، حالا اگر ثبت تقویم شود و جنبه رسمی به خود بگیرد، این موج دامنه‌اش فراتر از این که هست، خواهد شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز گفت : از ظرفیت معنوی و معرفتی دهه کرامت میتوان در جهت بالندگی فرهنگ عمومی، بهره های فراوانی گرفت.

سید محمدرضا موالی زاده در گفتگو با قدس آنلاین اظهار نمود: این مناسبت خجسته که از اول ذیقعده برابر با میلاد مبارک حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز و به یازدهم ذیقعده که سالروز ولادت سراسر نور حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) ختم می گردد، فرصتی مناسب برای پرداختن به آموزه های گران سنگ امام رضا(ع) و سیره ایشان و نشان دادن عمق ارادت و علاقه مندی حضرت معصومه(س) به آن حضرت می باشد تا جایی که تحمل مشقت¬ها و بیماری و ارتحال آن اسوه شکوهمند علم و تقوا و  وفاداری را در مسیر هجرت به سوی برادر گرانقدر خویش مشاهده می-کنیم.

وی تصریح کرد:  در این دهه فرصتی پدید می آید تا ابعاد گوناگون واژه گرانسنگ کرامت تبیین گردد. عزت و کرامت نفس و دور نگه داشتن آن از پلیدی ها، حریّت و آزادگی، بخشش و کرم و عطا و دستگیری از نیازمندان و بسیاری از مفاهیم بلند انسانی، معنوی، معرفتی، اعتقادی و اخلاقی وجوه مختلف این واژه می باشند که به زیبایی هر چه تمام¬تر در شیوه رفتاری امام هشتم(ع) و کریمه اهل بیت(س) مشاهده می¬شود.

موالی زاده ادامه داد:  این دو قطب معنوی که همچون مغناطیسی پرجاذبه سالانه دهها میلیون  زائر مشتاق را به سوی خود جذب می کنند ظرفیتی عظیم پدید می آورند که  می توان از آن در جهت رشد فضایل اخلاقی و ارتقای سطح معرفت و معنویت در جامعه بهره جست. از طرفی در مورد ثبت این دهه در تقویم، با عنایت به مصوبه  سال ۱۳۷۵ و با توجه به محدودیت تقویم، به تعداد دهه ها و هفته ها، غیر از مواردی که تاکنون ثبت شده است (دهه مبارک فجر، هفته دفاع مقدس، هفته دولت و هفته وحدت) موارد دیگری افزوده نگردید و تاکنون نیز امکان این امر میسر نبوده است.

دهه کرامت به صورت اختصاصی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد

وی افزود:  امیدوار هستیم که با عنایت به ارادت خاص اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور به امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) بتوان اختصاصاً دهه کرامت را مورد ت

وجه ویژه قرار داد. موالی زاده اظهار داشت: در هر صورت انشاءالله تلاش لازم صورت خواهد گرفت این دهه نزد همه مردم کشورمان که شیفته اهل بیت عصمت و طهارت(ع) میباشند از برجستگی خاصی برخوردار بوده و آنان به صورت خودجوش در این ایام به تکریم هر چه بیشتر جایگاه رفیع امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) می پردازند و در این ایام مبارک فرصتی مناسب برای تبیین آموزههای مکتب انسان ساز و حیات بخش اهل بیت عصمت و طهارت(ع) فراهم می آید.

برچسب‌ها