قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفت: افزایش قیمت ها از سوی مغازه دارها است و ما بارها هم گفته‌ایم که این قیمتها ربطی به ما ندارد.

گرانی میوه را میوه فروشها رقم میزنند نه بارفروشها/بزودی قیمت واقعی میوه دربیلبوردها اعلام میکنیم/کرایه بار تاثیر مضاعفی روی قیمت میوه دارد

از فروردین ماه امسال و پس از تعطیلات نوروزی قیمت انواع میوه با افزایش نسبی نسبت به سال گذشته مواجه شد اما طی هفته‌های گذشته این روند رو به رشد در قیمت انواع میوه سرعت بیشتری به خود گرفت؛ به گونه‌ای که بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی برخی از این محصولات در بازار میوه و تره بار بیش از ۱۰۰ درصد رشد قیمت نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۳۹۶ داشتند. ولی چرا؟ آیا گرانی دلاردر این میان دستی دارد؟ گفتگوی اختصاصی قدس آنلاین را در این خصوص با حیدر ساکن‌برجی رئیس اتحادیه بار فروشان بخوانید:

*طی روزهای گذشته  افزایش قیمت موز چشمگیر بوده است چقدر ازاین افزایش قیمت ناشی از گران شدن دلار است؟

**پایه اصلی قیمت موز که دلار است والان هم از اقلامی است که ارز آزاد دارد واین طبیعتا روی قیمت تمام شده برای تجار تاثیر دارد،  به همین دلیل قیمتش بالا است.ولی قیمت خرده و عمده خیلی با هم متفاوت است. بد نیست بدانید که بهترین برند موز در سی تیرماه هفت هزار تومان بوده است و چندان هم نسبت به ماه قبل تفاوت قیمتی نداشته است.

*اخباری در خصوص کم کاری  وتعطیلی بار فروشان  درمیادین میوه وتره بار شنیده می شود ، چقدر صحت دارد؟

**اصلا همچین خبری به بار فروشان مربوط نمیشود، اتفاقا همه تلاش ما این است که بار بیشتری را به مشهد بیاوریم چون منفعت ما در خرید و فروش است و نه در نیامدن بار .دلیلی ندارد که کاهش تولید از میدان بار کلید بخورد.

متاسفانه کاهش انتقال میوه  وتره به میادین  از سمت حمل و نقل و کامیون دارها صورت گرفته است و حمل بار را کاهش دادند. نگه داشتن بار برای ما هیچ منفعتی ندارد.حتی من نامه‌ای به اتاق اصناف زده‌ام و به آن‌ها اطلاع داده‌ام که حجم ورود بار به مشهد از همین امروز کم شده است.بد نیست بدانید که من از چند روز پیش  به همه همکارانمان اطلاع داده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم تحت هیچ عنوانی کسی حق ندارد باری را احتکار کند در غیر این صورت با آن‌ها برخورد خواهد شد.الان همه تلاش صنف ما این است که بتوانیم به سرعت کالای مورد نیاز مردم را به بازار برسانیم.

*وقتی مردم از قیمت میوه هایی چون هندوانه و خربزه در این فصل گلایه می‌کنند مغازه دارها توپ را به میدان بار فروشان می‌اندازند. پاسخ شما چیست؟

**درپاسخ به این سئوالتان باید بگویم که اگر شما و حتی مردم به سایت صنف مراجعه بکنند می‌بینند که نرخ گذاری به روز اعلام می‌شود و مرتب قیمت‌ها هم در عمده فروشی در سه رنج ممتاز، درجه یک و درجه دو اعلام می‌شود. در هفت تیرماه بهترین هندوانه دو هزار و هشتصد بوده است و نرخ سی‌ام تیر ماه هم نرخ هندوانه ممتاز هزار و چهارصد تومان بوده است. می بینید که تفاوت قیمت چقدر بوده است و حتی ما یک کاهش قیمت محسوس هم داشته‌ایم.صنف میوه فروشها جدا از ما است و ما بارها هم گفته‌ایم که این قیمتها ربطی به ما ندارد.

* آیا برای اطلاع رسانی به مردم هم قدمی برداشته اید؟

**بله طی جلسه‌ای که با دوستانمان در شهرداری داشته‌ایم قرار شده است که قیمت میوه‌های مختلف را در بیلبوردهای سطح شهر برای اطلاع عموم اعلام کنیم.

*خرید سلف و جابه جایی تره و بار و میوه بین شهرستان‌ها یکی از کارهای مهم بار فروشان برای تعدیل قیمت‌ها است آیا این کار در شرایط فعلی هم انجام می‌شود؟

**با توجه به اینکه الان تابستان است و ما میوه‌های اطراف را به وفور داریم ، بالای هشتاد درصد میوه‌ها از استان‌های دیگر است  که از شهرهای دیگر وارد مشهد می‌شود. در صنف ما خرید و فروش ده درصد اتفاق می‌افتد و بقیه قیمت‌ها حق العمل است. ما در مورد موز هم که گفتید الان فقط سه درصد حق العمل می‌گیریم.

* کرایه کامیون چند درصد بر روی قیمت میوه تاثیر دارد؟

**دلار فقط روی میوه‌های وارداتی تاثیر دارد ولی کرایه کامیون روی همه میوه‌ها تاثیر دارد منتها یک اثر مستقیم دارد که مثلا کرایه صد تومان می‌شود دویست تومان که در قیمت تمام شده میوه یک قلم که مثلا هزار تومان است به هزار و پنجاه تومان فروش می‌رود ولی الان بحث قیمت نیست بحث عدم ارسال محموله‌های میوه از استان‌های دیگر به مشهد است.اینجا همه اقلام به دلیل کمبود این اثر قابل توجه خواهد بود و قیمت فروش را بالا می‌برد.

*صادرات میوه از مشهد به کدام کشورها و از کدام کشورها به مشهد است؟

**ما به نوزده کشور مختلف مثل کشورهای اسیای میانه، هند، اذربایجان، عراق و...صادرات داریم البته از کل کشورو از کشوهایی مثل پاکستان، اکوادور، فیلیپین و...وارد کشور می‌شود.

****گفتگو با مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی****

رییس اتحادیه بارفروشان توپ گرانی میوه را در دو زمین به چرخش دراوردو خودرا تبرئه کرد . او نخست میوه فروشهای بی انصاف سطح شهررا مقصر دانست و دوم کامیونهایی که از انتقال میوه از مزارع و باغات به میادین بار خودداری میکنند. اوگفت که طی روزهای اخیر انتقال بارهای میوه دچار اختلال شده و همین مساله ممکن است به گرانی بیشتر میوه و صیفی جات ختم شود. درهمین خصوص سراغ مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی جناب مهندس ابراهیم نصری رفتیم که پاسخگوی پرسشهای خبرنگار ما دراین خصوص بود.

ابراهیم نصری گفت : برخی اخبار پایه واساس درستی ندارندو نباید انها را نشر داد از جمله این اخبار کاهش انتقال میوه وتره باراست . طی روزهای گذشته گرمای هوا سبب شده که تردد درجاده ها کمتر شودو این دلیل نمیشود که گفته شود حمل ونقل دچار مشکل شده است .

وی افزود: طی دوماه اخیر رسیدگیهای لازم به مطالبات کامیونداران انجام شده و خدارا شکر میکنم که 85 درصد مطالبات انها محقق شده است و مابقی نیز دردست پیگیری است ودلیل ندارد که بگوییم حمل ونقل مشکل دارد.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای خراسان رضوی گفت : هیچ کدام از کامیونداران تمایل ندارند که کار انتقال کالا درکشور را با مشکل مواجه کنند و هرچه دراین خصوص گفته میشود جز شایعاتی بی اساس نیست و شما طی روزهای اینده مشاهده خواهید کرد که کار به روال عادی انجام خواهد شد.

وی درعین حال تصریح کرد: درصورت بروز مشکل درحمل ونقل کالا نیز برنامه هایی برای مدیریت درنظر گرفته شده است که بااجرای انها از افزایش قیمت در میوه وتره بار جلوگیری خواهد شد.

برچسب‌ها