رئیس شورای امنیت سازمان ملل، گفت: در نشست فردای این شورا درباره تنش لفظی ایران و آمریکا بحث خواهد شد.

رئیس شورای امنیت از رؤسای جمهور آمریکا و ایران خواست از تنش لفظی خودداری کنند

به گزارش قدس آنلاین، «اولف اسگوک» رئیس شورای امنیت سازمان ملل و نماینده سوئد در این سازمان از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران خواست از تبادل اتهامات لفظی علیه یکدیگر خودداری کنند و به تنشهای منطقه اضافه نکنند.

وی خطاب به روحانی و ترامپ گفت که از تبادل تنشهای رسانه‌ای دوری کنند چرا که منطقه نیازمند کاهش تنش است نه افزایش آن.

اسکوگ در پاسخ به سوالی در همین زمینه به خبرنگاران گفت: تبادل اتهامات از طریق رسانه‌ای بین روسای جمهور ایران و آمریکا نگران کننده است.

وی تاکید کرد که در جلسه فردای شورای امنیت سازمان ملل درباره این موضوع بحث خواهد شد.

پس از ماهها اتهام زنی و تهدید ترامپ و دیگر مقامات دولت آمریکا علیه ایران، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز یک شنبه به این تهدیدها پاسخ داد. 

رئیس جمهور ایران در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفته بود: «امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم ؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است»

این سخنان رئیس جمهوری ایران با واکنش توئیتری ترامپ در همان روز منجر شد.

او در توییتر خطاب به روحانی نوشت: «دیگر هیچ وقت ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه با عواقبی مواجه می‌شوی که مشابه آن قبلاً بر سر عده انگشت شماری در تاریخ آمده است. ما دیگر کشوری نیستیم که صحبت‌های جنون آمیز شما درباره خشونت و مرگ را تاب بیاوریم. محتاط باش».

این اظهارات ترامپ علاوه بر واکنش رسانه ای گسترده در سراسر جهان و ایران، از سوی مقامات رسمی ایران نیز پاسخ داده شد.

آقای ظریف در پیامی در صفحه توئیتر خود به ترامپ یادآوری کرد که «درشت‌گویی‌های» او برای ملت ایران تازگی ندارد و گوش آنها در طول 40 سال گذشته به چنین لفاظی‌هایی عادت کرده است.

وی در بخشی پیام خودش هم احتمالاً به درشت‌گویی‌های چند ماه پیش «دونالد ترامپ» علیه رهبر کره شمالی اشاره کرده است. 

ظریف نوشت: «ما تحت تأثیر قرار نگرفتیم. دنیا چند ماه پیش، درشت‌گویی‌های خشن‌تری شنید؛ ایرانی‌ها هم چهل سال است که [چنین درشت‌گویی‌هایی]-البته از نوع متمدنانه‌تر آن را-شنیده‌اند. ما قدمتی به درازای یک هزاره داریم و شاهد افول امپراطوری‌ها بوده‌ایم، از جمله امپراطوری‌ خودمان که بیش از طول عمر برخی کشورها دوام آورد. محتاط باشید.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها