قدس آنلاین: با تدوین تدوین اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان حوزی مأخذشناسی توصیفی حوزه علمیه خراسان منتشر شد.

حوزه علمیه خراسان صاحب مأخذشناسی توصیفی شد

قدس آنلاین به نقل از رسا، حاکی است حجت الاسلام کرامتی از تهیه و انتشار مأخذشناسی توصیفی حوزه علمیه خراسان خبر داد و در ادامه اهداف، منابع تهیه آن و محورهای اصلی و جانبی طرح را تبیین کرد.
مسؤول دفتر طرح و برنامه و مطالعات راهبردی دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان از انتشار مأخذشناسی توصیفی حوزه علمیه خبر داد و  اهداف تهیه آن، منابع و محتوای طرح را بیان کرد.

*اهداف تهیه مأخذشناسی

حجت الاسلام کرامتی گفت: اولین گام در اجرای هر پروژه پژوهشی و انجام تحقیقات علمی، شناخت منابع علمی مرتبط با موضوع پژوهشی است. چرا که از یکسو در جهت‌دهی به محقق نقش دارد و کمک می‌کند تا راه خود را برگزیند و زمان لازم برای انجام پژوهش را کاهش ‌دهد بنابراین محققان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به منابع مورد نیاز دسترسی پیدا می کنند.

وی افزود: از سوی دیگر با دستیابی به افکار، اندیشه‌ها و دست‌آوردهای پیشینیان درباره موضوع، از داشته‌های آنان بهره‌مند و زمینه نگرش جامع به موضوع فراهم می‌آید. حوزه‌های علمیه و روحانیت از مهم‌ترین موضوعاتی است که نیازمند پژوهش است و تاکنون آثار ارزشمندی مرتبط با آن پدید آمده است.

حجت الاسلام کرامتی در ادامه گفت: دفتر طرح و برنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در تدوین اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان حوزه علمیه، نیازمند اطلاع دقیق از نگارش‌های مرتبط با حوزه و روحانیت بود، تا بتواند ضمن شناخت دقیق موضوع، اطلاع کافی از وضعیت حوزه علمیه داشته و بر اساس آن برنامه‌های راهبردی خود را تدوین و اجرا کند.

مسؤول دفتر طرح و برنامه و مطالعات راهبردی دبیر خانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: ماخذشناسی حوزه و روحانیت، فعالیت‌های حوزه‌پژوهان و برنامه‌ریزان سازمان‌های حوزوی را تسهیل و بهره‌وری آنها را بالا می‌برد. همان‌طور که پیش‌از این گفته شد، هدف از نگارش مأخذشناسی کمک به پژوهشگران بوده است، بنابراین ارائه آن باید به‌گونه‌ای باشد که بهره‌مندی از آن برای پژوهشگران با سختی همراه نباشد.

وی افزود: به دلیل محدودیت‌های موجود در نشر کاغذی، محتوای ماخذشناسی بر روی پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی بارگذاری شده است. ضمن اینکه ظرفیت‌های فضای مجازی این امکان را به ما داده تا اطلاعات بیشتری در اختیار محققان قرار دهیم و فرایند دستیابی به منابع پژوهشی را تسهیل کنیم.

*عرصه های تهیه و تدوین مأخدشناسی و محور های اصلی و جانبی طرح

حجت الاسلام کرامتی در بیان عرصه های تهیه و تدوین این مأخذشناسی گفت: همه قالب‌های پژوهشی مکتوب، در تهیه آن مدنظر بوده و تاکنون در بخش‌های کتاب، پایان‌نامه، مقاله‌های علمی و روزنامه‌ای انجام‌شده است.

وی افزود: در این طرح، ۱۰۴۴ عنوان مقاله از مجلات علمی، ۲۲۳۷ عنوان مقاله روزنامه‌ای، ۲۲۷ عنوان پایان‌نامه و ۳۱۲  عنوان کتاب که جمعاً ۳۸۲۰ عنوان معرفی و توصیف‌شده است.

مسؤول دفتر طرح و برنامه و مطالعات راهبردی دبیر خانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه گفت: این عناوین در ذیل ۷ محور اصلی چشم‌انداز حوزه علمیه خراسان یعنی آموزش، پژوهش، تبلیغ، تهذیب و تربیت، مدیریت، نظام اسلامی و اجتهاد به ‌علاوه ۶ محور جانبی یعنی تحول حوزه، تاریخ حوزه، رجال حوزه، ورود به سیاست، جایگاه حوزه، وحدت حوزه و دانشگاه دسته‌بندی‌شده است.

*عدم محدودیت زمانی و منابع کار

حجت الاسلام کرامتی پیرامون بازه زمانی خاص در تهیه این مأخذشناسی گفت: در احصا منابع پژوهشی، محدودیت زمانی مدنظر نبوده و تمام پژوهش‌های مرتبط با موضوع احصا شده است. البته برخلاف نگارش کتاب که سابقه طولانی دارد، برخی بخش‌ها مانند پایان‌نامه‌ها یا مقالات علمی و روزنامه‌ای قدمت کمتری دارند. درهرصورت برای هر قالب پرونده ای جدا تشکیل شده و تمام پژوهش‌ها شناسایی و گزارش‌شده است.

وی پیرامون منابع مراجعه در این طرح گفت: تمامی پایگاه‌های اطلاعاتی و کتاب‌شناختی در این کار مدنظر بوده است، نورمگز، نولایب، ایران‌داک، کتاب‌خانه ملی، کتابخانه آستان قدس رضوی بخشی از پایگاه‌هایی بوده‌اند که به آن‌ها مراجعه شده است.

مسؤول دفتر طرح و برنامه و مطالعات راهبردی دبیر خانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: بنای کار بر مراجعه به همه منابع بوده هرچند ممکن است پایگاه‌های جدیدی باشند که به آنها مراجعه نشده باشد اما در هر حال در به‌روزرسانی‌های بعدی به آنها مراجعه خواهد شد.

حجت الاسلام کرامتی در پایان گفت: مأخذ شناسی حوزه و روحانیت همه‌ساله به‌روزرسانی و در پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه علمیه خراسان منتشر می‌شود. از عموم پژوهشگران و محققان دعوت می‌شود ضمن استفاده از این ظرفیت ارزشمند، ما را در تکمیل و بهبود آن یاری کنند.

برچسب‌ها